یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

سر و صدای زیاد، تراکم وسایط نقلیه، رفت‌وآمد در شلوغی، خستگی ناشی از کار و سایر عوامل شهری بر شدت عصبانیت شهروندان تهرانی می‌افزاید.

کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که  آلودگی‌های صوتی منابع مختلفی دارند؛ به‌عنوان مثال در بخش مکانیکی می‌توان به موتورسیکلت، خودرو، کامیون، هواپیما، راه‌آهن، مترو، ادوات موسیقی، ورزشگاه‌ها، کولر، جاروبرقی، پنکه، دریل و... و در بخش انسانی صداهای ناهنجار و بلند انسان در جدال با یکدیگر و حرکات نامتعارف اشاره کرد که نه‌تنها تاثیر بسزایی بر شنوایی، قلب و عروق می‌گذارد بلکه باعث ایجاد استرس، اضطراب، سردرد، تحریک در رفتار ضداجتماعی، خشونت‌طلبی مختل‌شدن رشد کودکان، پرخاشگری و کاهش تمرکز نیز خواهد شد.

‌براساس تحقیقات انجام‌شده، ناراحتی‌ها و مشکلا‌ت ناشی از سروصدا‌های آزاردهنده و زیانبار در محیط زندگی شهر تهران در ناحیه نسبتا گرم و خشک و کم‌مرطوب قرار دارد. انرژی صوت می‌تواند توسط هوا جذب شود؛ میزان این جذب بستگی به میزان رطوبت موجود در هوا دارد. جریان سریع باد، ایجاد سایه‌های صوتی می‌کند و صدا در جهت وزش باد بهتر شنیده می‌شود تا در جهت مخالف آن.

از سویی آزمایش‌ها نشان می‌دهد که صداهایی با شدت  ۱۶۰‌‌-‌‌ ۱۵۰‌دسی‌‌بل برای بعضی حیوانات کشنده و مرگبار است. این حیوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعی، فلج و رعشه دچار می‌شوند. در انسان‌ها رنگ‌‌پریدگی و بالا رفتن فشار خون از اثرات آلودگی‌های صوتی است. درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد. صداهای مداوم عکس‌العمل‌هایی را در بدن ایجاد می‌کند. از جمله انقباض رگ‌ها بیشتر می‌شود. درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد و این حالت پس از قطع صدا هنوز ادامه می‌یابد.

دکتر فریدون نوحی- رئیس انجمن قلب و عروق ایران- استرس‌های هیجانی و استرس‌های خاموش را از دیگر عوامل مؤثر بر بیماری‌های قلبی می‌داند و می‌گوید ‌: استرس‌های خاموش مانند آلودگی‌های صوتی به‌عنوان عاملی جدی در بروز بیماری‌های قلبی مؤثر هستند. با توجه به آنچه گفته شد قطعاً در کلانشهری مانند تهران که تراکم جمعیت در آن بسیار است و تردد خودروها میزان بالایی از آلودگی صوتی را ایجاد می‌کند، امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز بالا می‌رود.

بنابراین در مورد آلودگی صوتی یکی از وظایف شهرداری‌ها در بند ۲۰ اصلا‌حی ماده ۵۵ قانون شهرداری، جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکنی  است که به‌نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف  اصول بهداشت در شهرهاست. شهرداری مکلف‌ از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی ‌و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به‌طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا می‌کنند یا باعث تولید دود یا ایجاد عفونت یا تجمع حشرات و جانوران می‌کنند، جلوگیری کند.

شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر، مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسب به صاحبان آنها ابلا‌غ کند و اگر صاحب ملک به‌نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از 3 نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند. رای کمیسیون، قطعی و لا‌زم‌الا‌جراست.

کد خبر 87385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز