باغ ‌وحش‌های غیراستاندارد ایران ،قتلگاه حیات ‌وحش شده‌اند.در تازه‌ترین اتفاق یک قلاده تایگون (گربه‌سان حاصل جفت‌گیری ببر و شیر) در باغ وحش مشهد و یک گوزن زرد ایرانی در باغ وحش ارم تلف شدند

باغ وحش

همشهری آنلاین - مجید جباری: با مرور سابقه مرگ ‌و میر حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران، باغ وحش های ارم، صفادشت، وکیل آباد مشهد و باغ وحش خرم آباد رکورد داران تلفات گونه های ارزشمند و نادر حیات وحش هستند. آنطور که کارشناسان می‌گویند وضعیت برخی باغ‌وحش‌ها آنقدر نامطلوب و غیراستاندارد است که حیوانات در این مراکز شرایط وخیمی‌را تجربه می‌کنند و این شرایط حتی برخی از حیوانات را تلف می‌کند. مراکزی که برای اهداف علمی، آموزشی، تحقیقاتی و تفرجی مجوز فعالیت گرفته‌اند چند سالی است به قتلگاه گونه‌های ارزشمند و در معرض انقراض تبدیل شده اند.موضوعی که مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات‌وحش سازمان محیط‌ زیست هم به آن اشاره کرد و از ارزیابی و تعطیلی باغ وحش های غیر استاندارد تا پایان شهریور خبر داد.

برخورد شدید با باغ وحش‌های غیراستاندارد

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات‌وحش سازمان محیط‌ زیست در گفت‌وگو با همشهری آنلاین به وضعیت وخیم برخی باغ وحش‌های ایران اشاره کرد و افزود: «متأسفانه استاندارد باغ‌وحش‌های کشور متوسط است و با رساندن این شرایط به حد خوب و عالی فاصله‌ای وجود دارد که نیاز است نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشتر شود و باغ‌وحش‌ها مسئولانه رفتار کنند.»

تلف شدن حیوان در حال انقراض در این باغ وحش

سومین جانور وحشی در ابتدای مسیر اهلی شدن | روباه مکار چرا به انسان نزدیک شده است؟

غلامرضا ابدالی افزود: «سامانه رصد باغ‌وحش‌های کشور در مرحله اجرا قرار گرفته و دور نخست ارزیابی باغ‌وحش‌های سراسر کشور انجام شد و مرحله دوم این نظارت یکپارچه در دست اجراست. با راه‌اندازی سامانه نظارت بر باغ‌وحش‌ها سیر رو به رشد نظارت بر باغ‌وحش‌ها طی می‌شود.

ارزیابی همه باغ‌وحش‌ها تا شهریور

او ادامه داد: در مرحله دوم ارزیابی باغ وحش‌ها، ۳۸ باغ وحش یعنی حدود ۵۰ درصد از این مراکز، ارزیابی شدند و بررسی و ارزیابی بقیه باغ وحش ها تا پایان شهریور ماه به پایان می رسد. بعد از بررسی نهایی مراکز نگهداری حیوانات، درجه بندی باغ وحش ها به طور رسمی اعلام و نظارت‌ بر باغ وحش‌ها کامل و سختگیرانه‌تر می‌شود تا این مراکز به استاندارد مطلوب و بین‌المللی برسند.

ابدالی با تاکید بر اینکه با باغ‌وحش‌هایی که شرایط زیست مطلوب حیوانات را فراهم نکنند، به‌شدت برخورد می‌کنیم، گفت: «برای پلمب کردن مراکز غیراستاندارد هیچ تردیدی نداریم. اگر در جریان نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست بر این مراکز، از باغ‌وحشی قطع امید کردیم، قطعا آن را پلمب می‌کنیم. البته در مرحله نخست، مراکز غیر استاندارد تذکر می‌گیرند اما اگر به این نتیجه برسیم که باغ وحشی با استانداردهای لازم فاصله دارد، آن مرکز را با کمک دستگاه قضا تعطیل می کنیم.»

کد خبر 873868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha