شاهرودی‌ها در ایام محرم در کنار رسوم معمول مثل سینه‌زنی و زنجیرزنی، رسم ویژه‌ای دارند به نام «یا عباس یا عباس».

محرم در شاهرود

به گزارش همشهری آنلاین آیین سنتی «یا عباس یا عباس» تکیه بازار یا تکیه زنجیری شاهرود با حضور عزاداران حسینی و به راه افتادن دسته های چاوش خوانی و سینه زنی در روز پنجم محرم در شاهرود برگزار می‌شود. این آیین سنتی و دیرینه که قدمتی حدود ۲۰۰ ساله دارد و نسل به نسل منتقل شده است. در این آیین که در دو محله بید آباد و بازار شاهرود برگزار می‌شود، ظهر روز پنجم محرم، دسته تکیه بازار، خانه به خانه و تکیه به تکیه برای بستن طوق‌ها و علم‌ها حرکت می‌کند و سیل عزاداران با اجتماع عظیم در تکیه زنجیری بازار شاهرود مراسم سنتی و دیرینه یا عباس یا عباس برگزار می‌شود.
تکیه بازار شاهرود از بزرگ ترین تکایای این شهر که به «تکیه زنجیری» معروف است، وظیفه جمع آوری طوق‌ها و برگزاری دسته طوق بندان را بر عهده دارد.

آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | آیین سنتی «یا عباس یا عباس» در شاهرود


در شهر شاهرود همچنین در روز ۲۷ ذی الحجه یکنفر از خدام تکیه بازار (زنجیری) شیپور تکیه را به صدا در می آورد مبنی بر اینکه محرم فرارسیده است. منبر خانه های قدیمی شهر همچون منبرخانه کربلایی عابدین که از قدیمیترین منبرخانه هاست را نیز سیاهپوش می کنند. علم ها را با پارچه های مشکی و سبزرنگ پوشش داده و خود را برای عزاداری ماه محرم مهیا می کنند.
در شهر شاهرود طی روزهای اول و دوم ماه محرم روضه حضرت مسلم، روز سوم و چهارم روضه حر بن ریاحی، روز پنجم روضه حضرت ابوالفضل، روز ششم روضه حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم (ع)، روز هفتم و هشتم روضه حضرت قاسم و حبیب بن مظاهر و در روز نهم محرم به چگونگی حوادث واقعه عاشورا می پردازند.

فیلمی از این آیین را تماشا کنید:

کد خبر 874090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha