آیین نخل گردانی در شهر جاجرم پیشینه دیرینه دارد و مردم عزادار این شهر در روز عاشورا، نخل را به عنوان تابوت امام حسین (ع) در دسته عزاداری حرکت می دهند.

نخل گرداني

به گزارش همشهری آنلاین، تحقیق میدانی که از بزرگان، تکیه داران و نخل گردانان انجام شده، سرآغاز دقیقی برای مراسم نخل گردانی در جاجرم به دست نیامده است، اما همه بر این نظر هستند که این مراسم، سابقه ۳۰۰ تا ۳۵۰ ساله دارد.

در جاجرم در روز عاشورا چهار نخل در مراسم عزاداری استفاده می شود که شامل نخل بزرگ چوبی مستقر در پای تکیه حسینیه بزرگ، نخل بزرگ آهنی هیات دهقان ها مستقر در حسینیه دهقان ها، نخل گهواره حضرت علی اصغر(ع) مستقر در هیات سرمحله و نخل گهواره علی اصغر مستقر در هیات نونهالان است.

نخل بزرگ چوبی در طول سال در محل پای تکیه حسینیه بزرگ استقرار دارد. این نخل در صبح روز عاشورا توسط نخل گردانان با انواع پارچه های سیاه و سبز تزئین می شود. قبل از آراستن نخل چوبی، برای استحکام چوب ها، از طناب بندی هم استفاده می شود. چون قدمت نخل چوبی بسیار زیاد است و با توجه به اینکه در طول سال در فضای باز قرار دارد، تحت تاثیر باد و باران استحکام اولیه را از دست داده است از این رو باید طناب بندی شود.

پس از طناب بندی و قبل از تزئین توسط پارچه، فرش یا موکت بر روی نخل می اندازند تا پارچه های تزئینی ایستایی بهتری بر روی نخل داشته باشند. پس از تزئین پارچه یا نخل از کتیبه های مقدس به نام اباعبدالله و یا قمر بنی هاشم و ... استفاده می شود و بر آن آینه و خنجرها و شمشیرها نصب می شود، نخل بزرگ چوبی در همان پای تکیه بزرگ حسینی آماده تزیین می شود و در همان جا هم بعد از اتمام مراسم باز می شود و تا سال بعد در همان جا استقرار دارد. برنامه نخل بزرگ چوبی فقط در پای تکیه بزرگ انجام می شود.

جالب اینکه آیین نخل گردانی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) از دیرباز در برخی از نقاط کشور و در بین برخی شیعیان کشورهای دیگر مانند هند رواج دارد. شهرستان جاجرم با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری بجنورد و در مسیر ارتباطی خراسان شمالی به سمنان واقع شده است.

کد خبر 874946
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان شمالی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha