سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

«حفاران غیرمجاز تبدیل به غول‌های بی‌شاخ و دم شده‌اند.» این جمله را مصطفی ده‌پهلوان در حاشیه نشست خبری صبح دیروز خود و در پاسخ به یک خبرنگار اعلام کرد. اما او در نشست خود با خبرنگاران از راه‌اندازی کارگروه، کارزار و کمپین مقابله با حفاران غیرمجاز با مشارکت باستان‌شناس‌ها و کارشناسان نیز خبر داد.

گنج

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در نشست روز گذشته خود از فعالیت گسترده حفاران غیرمجاز در شبکه‌های اجتماعی گلایه کرد و با نام بردن از پوآرو به‌عنوان سلبریتی فضای مجازی در بخش حفاری‌های غیرمجاز گفت: «فعالیت‌ بلاگرهای گنج‌یابی و افرادی چون پوآرو که در حوزه گنج‌یابی سلبریتی شده‌اند و دنبال‌کننده‌های بسیاری در سطح جامعه دارند و دستگاه‌های قضایی هم مانع فعالیت آنها نمی‌شود، برای من هم جای سؤال دارد.»

کارگروه مقابله با گنج‌یابی در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به تازگی و با مدیریت حامد وحدتی‌نسب دیرین باستان‌شناس ایرانی تشکیل شده است. در این کارگروه باستان‌شناس‌ها، استادان دانشگاه، پژوهشگران و اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی عضویت دارند. فعالیت این کارگروه بر رصد فضای مجازی و شناسایی حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان آثار تاریخی متمرکز است تا با پیگیری یگان حفاظت علاوه بر مسدود شدن صفحات تبلیغاتی آنها در فضای مجازی، برخورد قضایی با فعالان بازار سیاه اشیای تاریخی انجام شود.

مصطفی ده‌پهلوان در این‌باره به خبرنگاران گفت: «پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، اندیشکده میراث‌فرهنگی کشور است و از این نظر، رصد مسائل و چالش‌های این حوزه در دستور کار است که موضوع فراگیر ترویج گنج‌یابی و ارائه ابزار آن در فضای مجازی یکی از این چالش‌هاست. به همین دلیل کارگروه مبارزه با گنج‌یابی تشکیل شد و فعالیت‌ جدی آن با هدف ایجاد محدودیت در موضوع حفاری‌های غیرقانونی است.»

حفاران غیرمجاز چه بر سر ایران آورده‌اند و آمار کشفیات آثار تاریخی در کشور بیانگر چیست؟ آمار جرائم مرتبط با میراث فرهنگی در کشور با افزایش مواجه است و این نگرانی را ایجاد کرده که با فعالیت‌های گسترده مجازی توسط اینفلوئنسرهای گنج‌یابی محوطه‌های باستانی کشور بیش از گذشته تخریب و آثار آنها غارت شود.

شناسایی ‌و شکار گنج‌یاب‌ها

کد خبر 874106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha