بسیاری از کشورهای غربی بعد از ترور شهید هنیه و عزم ایران برای تنبیه متجاوز شروع به میانجی‌گری کردند، اما انسجام در تهران برای پاسخ در اوج قرار دارد.

پزشکیان

همشهری‌آنلاین؛ تلفن‌ها در تهران شروع به زنگ کرده است، بسیاری از مقامات ارشد غربی و حتی منطقه‌ای پشت خط هستند. روایت این روزهای تعاملات دولت پزشکیان با طرف‌های غربی است. بالاخره هراس از عملیات میدان باعث شده که هر روز مقامات غربی با رئیس‌جمهور در تماس باشند تا کمی از بتوانند ایران را قانع کنند از پاسخ سخت عقب نشینی کند. اما در همین پاسخ‌ها هم پزشکیان عنوان کرده است که تنبیه متجاوز قطعی و حتمی است.

در چند روز گذشته تماس‌های متعددی برقرار شده است. از رئیس‌جمهور فرانسه گرفته است تا صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس. حتی سران این سه کشور طی بیانیه‌ای مشترک گفتند که «هیچ تاخیر بیشتری» در مذاکرات آتش‌بس در غزه توجیه‌پذیر نیست.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما رهبران فرانسه،‌ آلمان و انگلیس از تلاش خستگی‌ناپذیر شرکای خود در قطر، مصر و آمریکا در جهت توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها استقبال می‌کنیم.سران این ۳ کشور اروپایی همچنین از تمامی طرف‌ها درخواست کردند که «از تنش‌ها خودداری کنید و از هیچ تلاشی برای تنش‌زدایی و یافتن راهی به‌سوی ثبات دریغ نکنید. درگیری‌ها همین حالا باید متوقف شود و تمامی گروگان‌هایی که دربازداشت حماس هستند باید آزاد شوند».ما عمیقاً از تشدید تنش‌ها در منطقه نگرانیم و در تعهد خود برای کاهش تنش‌ها و ثبات در منطقه متحدیم. در این زمینه به‌ویژه ما از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به‌خطر می‌اندازد، خودداری کنند.

بنظر می‌رسد هم طرف‌های اروپایی و هم آمریکا دریافته است باید امتیازی بزرگ به تهران بدهد تا کمی از پاسخ سخت ایران به اسرائیل بکاهد. رویترز در گزارشی اختصاصی به این موضوع اشاره کرده و مدعی شده که ایران اعلام کرده است در صورت آتش بس در غزه و عقب نشینی تل آویو از این باریکه حاضر است از خاک خود به تل آویو حمله نکند. برخی از ارزیابی‌ها هم حکایت از این دارد تهران در چند روز نخست به هیچ کدام از پیام‌های طرف‌های منطقه‌ای جواب نمی‌داده است و بعد از چند روز دوباره پاسخ‌های مکتوب به طرف اردنی و قطری ارائه کرد.

در همین رابطه مواضع رئیس‌جمهور هم در هماهنگی با میدان و راهبرد پاسخ قطعی بوده است. پزشکیان در گفتگوی تلفنی که نخست وزیر انگلیس با وی داشت، گفته است: حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته است/ پاسخ تنبیهی به متجاوز راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری است/ از ارتقای سطح روابط دو کشور استقبال می‌کنیم/ کِر استارمر: انگلیس آماده گسترش روابط با ایران است. رییس جمهور سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات بی‌سابقه و ضدبشری رژیم صهیونیستی و حمایت برخی کشورهای غربی از این رژیم را اقدامی مغایر با موازین بین‌المللی و مشوق تداوم جنایت و تهدید صلح و امنیت در منطقه و جهان دانست. این مواضع در تماس‌های روسای دولت فرانسه و آلمان هم تکرار شده است.

پزشکیان در تماس تلفنی صدر اعظم آلمان هم گفته بود: « ایران هرگز تسلیم فشار، تحریم، زورگویی و تجاوزگری نخواهد شد بلکه مطابق موازین بین‌المللی پاسخ به متجاوزین را حق خود می‌داند«. وی در تماس تلفنی نخست وزیر انگلیس هم با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، پاسخ تنبیهی به متجاوز را حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری دانست.

تماس‌های غربی‌ها در چند روز اخیر چند پیام مشخص دارد:

1-ایران محور تمام تحولات اخیر منطقه بوده است و بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه تهران قصد دارد بار دیگر پاسخی مهم به تل آویو بدهد. از سوی دیگر اسرائیل هم اگر به این موضوع پاسخ دهد در جنگی چند ضلعی خواهد افتاد و طرف‌های غربی از این موضوع واهمه دارند.

2-تهران در هماهنگی کامل داخلی قرار دارد و دولت جدید هم بر این است که از پاسخ ایران حمایت کند، به همین دلیل رسانه‌های غربی در چند روز اخیر فضاسازی سنگینی رسانه‌ای انجام دادند تا بگویند در داخل عدم فهم و درک منسجم برای پاسخ وجود دارد.

3-ایران در همین مسیر دیپلماسی را رها نکرده است. Shuttle diplomacy یا دیپلماسی رفت و برگشت در دستور کار تهران قرار گرفته است تا بتواند از دو بال میدان و دیپلماسی برای تنبیه متجاوز استفاده کند. به همین دلیل است که باقری، سرپرست وزارت خارجه تماس و دیدارهای متعددی در این مورد داشته است.

کد خبر 874153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha