پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در جهت عدم وقوع جنگ است؛ و اگر این اتفاق به شکل متناسب صورت نگیرد آنوقت باید منتظر باشیم که اسرائیل تجاوز و تعارضات خود را نسبت به حریم و حاکمیت ایران به شکل روزانه انجام دهد و این یعنی جنگ.

صادق کوشکی

به گزارش همشهری آنلاین،محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران: 1. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر صهیونیستی در قبال تعدی و تجاوز آن‌ها به حریم جغرافیایی ایران و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و مهمان رسمی کشورمان، اولا اقدامی در جهت دفاع مشروع به حساب می‌آید و ثانیا مانع و جلوگیری‌کننده از وقوع جنگ است. اساسا جنگ زمانی رخ می‌دهد که یک طرف به این اطمینان برسد که طرف دیگر نبرد، امکان درگیری و توانایی پاسخگویی و دفاع از خود را به هر دلیلی که باشد ندارد، چراکه اگر طرف مقابل امکان پاسخ متقابل و بازدارنده داشته باشد، اصولا جنگی آغاز نخواهد شد.

2. به طور کلی در منازعات نظامی و درگیری ها، متجاوز با این تصور، تخیل و تجسم که طرف مقابلش قدرت و توانایی دفاع از خود را ندارد، محاسبات تهاجمی خود را شکل می دهد و تهاجم عدوانی را کلید می زند. اگر جمهوری اسلامی در قبال تجاوز رژیم صهیونیستی که کلکسیونی است از نقض حاکمیت، تعدی به ارض کشور و ترور مهمان دولت یعنی شهید اسماعیل هنیه، پاسخ متناسب و درخور بدهد، آن وقت رژیم اشغالگر صهیونیستی اطمینان حاصل می‌کند که نباید به سمت جنگ و درگیری با ایران برود. چرا که با این کار، جمهوری اسلامی ایران توانایی و قدرت خود در قبال هرگونه تعدی و تجاوز را به رخ طرف مقابلش که رژیم موقت صهیونیستی باشد، کشیده است.

3. کسانی که گمان می‌برند پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب جنگ و درگیری می‌شود و این هراس را دارند که اگر ایران در راستای پاسخ مشروع و حق قانونی خود اقدام کند، آتش جنگ برافروخته می‌شود، اساسا درک و فهم عمیقی از پدیده‌ای به نام جنگ ندارند. تاریخ جنگ‌های جهان را چنانچه بررسی کنیم و مورد واکاوی قرار دهیم، خواهیم دید که هیچگاه یک جامعه قدرتمند، اسیر و مغلوب جنگ نشده و در نقطه مقابل، اگر با چالشی مواجه شود با قدرت پاسخ می‌دهد و همین پاسخ محکم و قدرتمند مانع از وقوع جنگ می‌شود و امنیت را به ارمغان می آورد.

4. فراموش نکنیم که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی در جهت عدم وقوع جنگ و در راستای ممانعت از ادامه درگیری ارزیابی شود. اگر کنشگری ما علیه تجاوز آشکار صهیونیست ها به شکل متناسب صورت نگیرد، آن وقت باید منتظر باشیم که اسرائیل تجاوز و تعرض خود را نسبت به حریم و حاکمیت ایران به شکل روزانه انجام دهد و اتفاقا این یعنی جنگ.

5. لذا با اطمینان خاطر میتوانیم بگوییم که ایران به دنبال جنگ و درگیری در منطقه نیست و پاسخ درخور و مقتدرانه به صهیونیستها عاملی است که از وقوع درگیری های آتی جلوگیری می‌کند، بازدارنده خواهد بود و امنیت ایجاد می کند.

کد خبر 874426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha