با استقرار گنبد حرارتی روی غرب آسیا ثبت ۱۰ روز بالای ۴۰ درجه در تهران سبب شد تا مرداد ۱۴۰۳ گرم‌ترین ماه پایتخت در نیم‌قرن اخیر باشد.

تهران در مدار گرما |تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، زلزله، سیل، سونامی، آتشفشان، ریزش بهمن و «گرمای شدید» فهرستی از بلایای طبیعی بر اساس رده‌بندی سازمان ملل هستند.
دوشنبه هفته قبل وقتی تهران برای دهمین بار فقط در ۳۰ روز گذشته دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کرد، یک رکورد جابه‌جا شد؛ «رکورد گرم‌ترین مرداد پایتخت در نیم قرن اخیر».
در حالی‌که موسسه کوپرنیک سال ۲۰۲۴ را گرم‌ترین سال از ابتدای ثبت رسمی دما در تاریخ معرفی کرده، سرعت گرمایش جهانی در ایران به گفته سازمان هواشناسی ۲ برابر دنیا است.
بر اساس داده‌های هواشناسی شهرهایی از ایران از جمله اصفهان، شیراز، یزد، بافق و نایین که در طی قرن اخیر در سال‌های مختلفی رکورد بیشترین دمای ثبت شده خودر را شکسته بودند، همگی در سال ۱۴۰۳ گرم‌ترین سال تاریخ را پشت سر گذاشتند.
زیرساخت‌های حمل‌ونقل، آب و برق در اثر گرما آسیب جدی می‌بینند تا جایی‌که نشریه ژاپن‌تایمز در گزارشی نوشت که دنیا در حرارت‌بی‌سابقه می‌سوزد و تخریب‌زیرساخت‌ها زندگی را سخت می‌کند.
استاد دانشگاه هادی محمدی گرمای بی‌سابقه این روزهای ایران را عادی نمی‌داند و معتقد است که دانشمندان روسی به کرات از جنگ اقلیمی با اتکا به ابزارهایی نظیر هارپ هشدار داده‌اند و بعید نیست ایران در تابستان امسال هدف یکی از این اقدامات باشد.
اما یک کارشناس انرژی جنگ اقلیمی را یک فرضیه دانسته و می‌گوید که نشانه‌ای روی زمین از جنگ اقلیمی نیست اما فعالیت شبانه‌روزی گازهای مشعل، اتلاف انرژی کارخانه‌ها و هدررفت‌ها همه نشانه‌هایی هستند که تغییرات اقلیمی را تشدید می‌کنند.
اتحادیه اروپا برای مقابله با آثار تغییرات اقلیم در حال تغییر سازوکارها و استانداردهای زیرساختی است و از طرفی بودجه مشخصی برای این‌کار اختصاص داده اما در ایران نه قانون مشخصی برای این مسئله وجود دارد و نه حتی برآوردی از میزان آسیب‌ها محاسبه شده است.

کد خبر 874674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha