وزیر امور خارجه سابق آمریکا در تحلیلی به شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفت که شرایط در منطقه به نفع ایران پیش می‌رود. او از بایدن و دموکرات‌ها نیز به علت نحوه مدیریت توقف جنگ در غزه انتقاد کرد.

مایک پمپئو

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره وعده تلافی ایران به اسرائیل به‌علت ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، در پاسخ به اینکه «چه چیزی پشت تاخیر ایران در حمله به اسرائیل است؟» گفت: ایرانیان دارند تلاش می‌کنند بهترین زمان برای حداکثر ضربه را پیدا کنند. آنها همه تهدیدهایشان را انجام نداده‌اند. صدهزار اسرائیلی نمی‌توانند به خاطر حملات و موشک‌هایی که به سمت شمال اسرائیل می‌آیند در خانه‌هایشان زندگی کنند. غزه دارد شلیک می‌کند و حوثی‌ها دارند موشک شلیک می‌کنند، پس ما چه انتظاری داریم؟

مایک پمپئو گفت: دست ایرانیان پر است؛ آمریکا را گروگان گرفته‌اند و یک کارزار انتخاباتی را در ایالات متحده هک کرده‌اند. این اصلا چیزی نیست که ما انتظارش را می‌کشیم. ایرانیان دارند رفتار بدی می‌کنند.

وزیر امور خارج سابق آمریکا همچنین در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز که پرسید «ما تا به امروز به این حمله پاسخ نداده‌ایم. به شروط روی میز نگاه کنید. پیشنهاد مذاکرات در غزه، ۶ هفته آتش‌بس در ازای عقب‌نشینی ارتش اسرائیل است. آزادی صدها فلسطینی و آزادی برخی از گروگان‌های آمریکایی نیز در همین فاز اول مطرح است. در فاز دوم، پایان دائمی خصومت، آزادی همه گروگان‌های زنده و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه مورد بحث است و در گام پایانی بازسازی عمده غزه و بازگشت بقیه اسرا به خانواده‌هایشان مدنظر است. چنین چیزی برای اسرائیل اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اعضای رده بالای حماس به‌خصوص سنوار حذف شده باشند. نظر شما چیست؟» گفت: من فکر می‌کنم این درست است. گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران نیست. ما روی حماس تمرکز می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که مشکل اصلی در تهران و رهبری ایرانیان است. وقتی دولت بایدن درباره آتش‌بس گفت‌وگو می‌کند، حماس و تهران هیجان‌زده می‌شوند، و این برای آنها عالی است. آنها می‌توانند همان‌طور که قول داده‌اند، بارها این مسئله را تکرار کنند. این احمقانه است که درباره آتش‌بس صحبت کنیم. من درگیری‌های دیپلماتیک را می‌بینم و فکر می‌کنم برای آمریکا چه حماقتی است که بپذیرد به آمریکا هزینه وارد کند، هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته شوند، آمریکایی‌ها گروگان گرفته شوند و دوباره به همین وضعیت فعلی برگردیم. این خطرناک است و ایرانیان از آن احساس پیروزی می‌کنند.

پمپئو همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه «۳ سال از زمانی که طالبان به افغانستان برگشته، می‌گذرد. ما ۳ میلیارد دلار به آنها دادیم و ۶۰۰ هزار دلار سلاح نیز آنجا باقی گذاشتیم و نمایندگان ایران و چین دارند امروز در آنجا جشن می‌گیرند. شما به‌عنوان وزیر امور خارجه سابق آمریکا چه احساسی دارید؟»، گفت: این اتفاق قلب من را به درد می‌آورد. کار خوبی که ملوانان و سربازان ما سالها در آنجا انجام دادند، بایدن رئیس‌جمهور و هریس معاون او دور ریختند، چون می‌خواستند ما از آنجا خارج شویم. ۱۳ عضو خدماتی ما همان روز در آنجا کشته شدند و از سوی ایالات متحده به خطر افتادند. آنها می‌دانستند چه اتفاقی افتاده است.

کد خبر 874682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha