تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه چهاردهم به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

مجلس2

به گزارش همشهری‌آنلاین، در جلسه علنی روز شنبه -۲۷ مردادماه مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در دستور کار قرار گفت و پس از سخنان مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران درباره خط مشی و کلیات این دولت، نمایندگان مخالف به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

انتظار نمایندگان از رئیس جمهور ارائه برنامه و راهکار است

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در نشست علنی روز شنبه -۲۷ مرداد ماه- مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه چهاردهم خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهوری گفت: نطقی که داشتید مشابه مناظراتی بود که بیان کردید، انتظار دیگری داشتم که به صراحت دیدگاهتان را در مورد مسائلی مطرح کنید. دیدگاه شما راجع به ارز چیست؟ این چند نرخی بودن ارز را قبول دارید یا خیر؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد: درباره زنان و خانواده مطالب قابل قبولی بیان نشده که نیاز به برنامه‌ریزی دارد، در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است که نرخ ۸ درصد رشد توسعه باید اتفاق بیفتد؛ چگونه می خواهید این رشد ۸ درصد را عملیاتی کنید. انتظار ما ارائه راهکار است.

وی خطاب به پزشکیان تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات عمومی مردم مسکن است برای این موضوع چه برنامه‌ و راهکاری دارید؟ دیدگاه دولت راجع به رشد نقدینگی و بهره بانکی چیست؟

حاجی دلیگانی اظهار داشت: یارانه‌های پنهان کشور بالغ بر ۲ هزار هزار میلیارد تومان است،دولت چه برنامه ای دارد؟ می خواهید چه اقدامی در این زمینه انجام دهد؟

«وفاق ملی» منهای اهل سنت میسر نیست

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه و کابینه چهاردهم با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری گفت: آقای رئیس جمهور شما گفتمانی را ارائه کردید که مورد تایید اکثریت قرار گرفت. جنابعالی با گفتمان خود امید را احیا کردید و به انتظارات مردم جهت مثبت دادید و بخش قابل توجه‌ای های از مردم را با حاکمیت آشتی دادید،دست مریزاد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اضافه کرد: مردم به تغییر رای دادند و به اصلاح‌طلبی روی آوردند، اما در ترکیب کابینه شما نشانه‌ای از تغییر نیست. بدانید وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود چون شما دولت اشتراکی تشکیل دادید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: با این ترکیب کابینه کشور دچار مشکلات عدیده خواهد شد شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید شما از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشا اصلاح باشید از جفای به جامعه اهل سنت سخن به میان آوردید اما بدانید که حقوق آنها نادیده گرفته شد.

عثمانی خطاب به پزشکیان اضافه کرد: در تبلیغات انتخاباتی از حقوق زنان کشور سخن گفتید، اما آیا به گفته‌هایتان عمل کردید؟ در کل جامعه زنان که نیمی از جمعیت کشور هستند فقط به یک زن میدان دادید و به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، شما برای تغییر آمده بودید.

وی افزود:در طول تاریخ جمهوری اسلامی هیچ کس به اندازه شما باعث دلگرمی اهل سنت نشده بود و امروز باعث دلسردی آنها شدید ما به شما امید داشتیم بدانید که رهبر انقلاب هم یکی از مهمترین جایگاه نظامی کشور را به فرمانده اهل سنت سپرده است.

عثمانی خطاب به رئیس جمهور اضافه کرد: می‌دانید قلبا دوستتان دارم ولی این روش مناسب نیست شما به دنبال وفاق ملی هستید آیا بدون جامعه ۱۵میلیونی اهل سنت می‌توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید وفاق ملی منهای بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها مگر می‌شود؟ شما به مخالفین خود میدان دادید ولی به ۱۵میلیون اهل سنت صندلی وزارت ندادید.

نماینده مردم بوکان اضافه کرد: شما در انتخابات از دردهای ما گفتید اما بعد از انتخابات دردهای ما رو فراموش کردید؛ قرار بود دولت شما دولت همه اقوام و مذاهب و بی‌صدایان باشد ولی حاضر نشدید به نخبگان اهل سنت میدان دهید. اگربه وعده هایتان در مورد جامعه اهل سنت عمل نکنید سرمایه بزرگی را از دست خواهیم داد و مردم شما در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی خطاب به پزشکیان گفت: در ترمیم کابینه انتظار این است که جواب نخبگان اهل سنت را بدهید و از ظرفیت آنها استفاده کنید.

برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم

مرتضی محمودی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کابینه چهاردهم بیان داشت: اگر به عنوان مخالف صحبت می‌کنیم مخالف کابینه و رئیس جمهور نیستیم ما حمایت کامل از دولت را خواهیم داشت و نقدهای ما به رفع موانع دولت کمک می‌کند و موفقیت این دولت موفقیت نظام و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت است. 

نماینده مردم تهران اضافه کرد: همان طور که رئیس جمهور گفتند برنامه ارائه شده دولت همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است پس مبنای برای مخالفت با برنامه نمی‌بینیم؛ برنامه هفتم توسعه تکالیف و اهدافی را مشخص کرده است و اگر برنامه دولت این است باید برای رشد 8 درصدی برنامه دقیق عملیاتی داشته باشید.  

وی افزود: ما امروز برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم که بخواهیم برای آن شاخص‌گذاری کنیم، گاهی تکالیفی در برنامه هفتم وجود دارد که زمان بندی سه ماهه دارد باید به این موضوع توجه کنید. 

نماینده مردم تهران با اشاره به سخنان نماینده مردم بوکان در مخالفت با کابینه پیشنهادی گفت: دولت پزشکیان با شرایطی در قالب وفاق ملی تشکیل کابینه داد به ایشان تبریک می‌گویم و صحبت های محمد قسیم عثمانی در مورد عدم توجه به جامعه اهل سنت به‌جا نیست و شاید دلیل آن هم گفتگوی آقای ظریف معیار برای انتخاب کابینه باشد، این موضوع ایجاد توقعات می‌کند، بگذارید رئیس جمهور خود انتخاب کند.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با کابینه پیشنهادی بیان داشت:در روزهای اخیر برخی از جبهه اصلاحات به تشکیل کابینه اعتراض کردند  که چرا از افراد  سیاسی تر اصلاحات استفاده نکردید  این نقطه قوت کابینه است وزارت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست  ما امروز  در هر دو جناح چوب تندورها را خورده ایم .
نماینده مردم تهران بیان داشت:نقد بنده به جهت گیری های فرابخشی است که باید معیار انسجام در دولت باشد جهت گیری که  عمدتا در برنامه های وزرا دیدیم  بحث عدالت اجتماعی است  در برنامه های وزرا رویکرد ضد اشرافی کم رنگ است  البته وزرای کار، وزرش و  کشاورزی برنامه های خود را  بر اساس عدالت تعریف کردند.
 وی با بیان اینکه مردم اگر ناراضی هستند علت اصلی تبعیض، بی عدالتی و فقر است گفت: ما انتظار داریم  که وزیران به درستی در جهت  کاهش شکاف نابرابری اقدام کنند و نه اینکه وزیری رویکرد کاهش شکاف نابرابری در حوزه بهداشت  را اعلام کند و  وزیر دیگری گسترش بیمارستان خصوصی  را جزو برنامه های خود بداند   این موضوع با روحیه عدالت محوری همخوانی ندارد.

دولت چهاردهم مسن‌ترین کابینه در طول دولت‌های انقلاب

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس هم به عنوان مخالف خط مشی دولت چهاردهم در این جلسه گفت: دولت چهاردهم از معدود دولت‌هایی است که سلایق مختلف سیاسی در آن حضور دارد و می‌تواند امید را دل مردم روشن کند. اما این فرصت می‌تواند تبدیل به تهدید شود. اگر اختلافات سیاسی در سطوح وزارتخانه‌ها رخ دهد، مشکل‌ساز خواهد شد.

نماینده مردم اقلید بیان کرد: توجه به جنسیت‌ها و حضور یک وزیر پیشنهادی زن  از دیگر محاسن این کابینه است. توجه به اسناد بالادستی و منویات رهبر معظم انقلاب از جمله نقاط قوت دولت چهاردهم است.

صالحی اظهار داشت: قرار بود میانگین سنی کابینه جوان‌تر از این باشد. تقریبا مسن‌ترین کابینه دولت را در طول دولت های انقلاب داشتیم. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برنامه‌های وزیران پیشنهادی در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی تر بود. این امکان وجود داشت تا وزیران تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

صالحی خطاب رئیس جمهوری گفت: افرادی هستند که برای رای آوردن شما در مجلس سینه سپر کرده‌اند.توهین‌ها و تهمت‌ها شنیدند اما پای عقیده خود ماندند. امیدواریم با نمایندگان مشورت داشته باشید.

کد خبر 874851
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha