وقتی بحث تقابل و رویارویی دو کشور پیش می‌آید، عرصه‌های مختلفی وجود دارند تا این کشاکش و درگیری در آن رخ دهد. عرصه نظامی، اطلاعاتی و اخیرا در فضاهای نوینی چون دنیای سایبر از جمله زمین‌هایی هستند که درگیری و تقابل در آن‌ها رخ می‌دهد.

پرچم اسرائیل -پرچم رژیم صهیونیستی

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی بختیاری، کارشناس مسائل دفاعی و سیاسی: وقتی بحث تقابل و رویارویی دو کشور پیش می‌آید، عرصه‌های مختلفی وجود دارند تا این کشاکش و درگیری در آن رخ دهد. عرصه نظامی، اطلاعاتی و اخیرا در فضاهای نوینی چون دنیای سایبر از جمله زمین‌هایی هستند که درگیری و تقابل در آن‌ها رخ می‌دهد. طبیعتا هر کشوری سعی دارد ضمن حفظ مصونیت خود از تهاجم‌های مختلف بالاخص در عرصه‌های نوین و جدید در تلاش است تا ضربه خود و تهاجمش نسبت به دشمنش را از همین دریچه‌ها وارد سازد. همه کشورهای جهان این مسیر را پیگیری خواهند کرد، اما اینکه چند درصد این سیاست‌ها اعلام می‌شود بستگی به ملاحظات و حساسیت‌های کشورها دارد.

در چند سال گذشته و تجربه درگیری‌های رژیم صهیونیستی، یک چیز را به خوبی مبین ساخته و آن این است که اسرائیل به شدت در عرصه‌های سایبری و نوین ضعف و سستی دارد. این ضعف‌های رژیم صهیونیستی بعضا خساراتی را متوجه زیرساخت‌های این دولت کرده است و از آنسو فرصتی است تا طرف‌های مقابل رژیم صهیونیستی از این فضا استفاده کنند و با ضربه زدن به آن بهره کافی را ببرند.

موضوع مربوط به اطلاعات و داده‌های از زمینه‌هایی است که رژیم صهیونیستی به شدت در آن دچار ضعف است و گروه‌های مقابل آن از جمله ایران با حملاتی که به این زیرساخت‌ها داشته توانسته ضربات سنگینی را متوجه رژیم صهیونیستی بکند و در این تقابل‌ها به موفقیت‌هایی برسد. البته باید در نظر داشت که آن‌ها هم بیکار نخواهند ماند و سعی و تلاش خود را در مسیر ضربه زدن به ما به کار خواهند برد. از این رو ضروری است که ما هم توان دفاعی خود مخصوصا در حوزه دفاع غیر عامل را ببریم تا اسیر ضربات آن‌ها نشویم.

امروزه نه فقط ایران بلکه سایر طرف‌های در تقابل با اسرائیل ضربات سنگینی را در حوزه نفوذ سایبری و اطلاعاتی به اسرائیل وارد ساختند. حقیقت ماجرا آن است که اسرائیل پس از جنگ شش روزه در سال 1967 که توانست سه دولت عربی را شکست دهد و بخشی از اراضی آنان را به اشغال خود دربیاورد، پروپاگاندای شکست‌ناپذیری اسرائیل فعالیت شدیدی داشت تا این رژیم را شکست ناپذیر جلوه دهد که البته برای مدت‌ها این سیاست موفق بود.

اما اقداماتی که در چند سال اخیر بالاخص در حوزه نفوذهای اطلاعاتی و سایبری رخ داده، به خوبی این هیمنه و تصویر از اسرائیل را برهم زده است و تابوی شکست‌ناپذیری و نفوذناپذیری‌اش فرور یخته است. البته موفقیت و ضربات در عرصه سایبری و اطلاعاتی یکی از عواملی است که این ذهنیت درمورد رژیم صهیونیستی را دگرگون ساخته.

کد خبر 875590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha