هفته نخست لیگ برتر را پشت سر گذاشتم و به همین مناسبت رکوردها و عددهای مهم تاریخ این لیگ را مورد بررسی قرار دادیم.

هالند

به گزارش همشهری‌آنلاین،۳تیم گران لیگ برتر براساس باارزش‌ترین ترکیب ۱۱نفر اصلی، دقیقا مشابه جدول پایانی فصل گذشته است؛ ترکیب منچسترسیتی با ۹۱۸میلیون یورو باارزش‌ترین ترکیب لیگ این فصل است و ارلینگ هالند با ۱۸۰میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن این تیم. ترکیب آرسنال فقط ۵۸میلیون یورو ارزان‌تر از سیتی است، اما تیم سوم یعنی لیورپول اختلاف فاحش ۲۵۲میلیون یورویی با تیم نخست دارد. این اختلاف قیمت بالای لیورپول با سیتی، به‌خاطر این است که آرنه اسلات تنها سرمربی لیگ برتری است که در تابستان امسال هنوز خریدی انجام نداده.

چلسی (۵۸۵میلیون یورو) و منچستریونایتد (۵۸۰یورو) در رده‌های چهارم و پنجم لیست گران‌ترین‌ تیم‌های لیگ هستند. استون ویلا که فصل پیش چهارم شد، از لحاظ ارزش بازیکنان اصلی، در بازار نقل‌وانتقالات هشتمین تیم گران لیگ است. در رده‌های آخر ۳باشگاه تازه صعودکرده ساوتهمپتون، لسترسیتی و ایپسویچ قرار دارند.

شاید بد نباشد در هفته نخست لیگ برتر نگاهی به رکوردها و عددهای مهم تاریخ این لیگ بیندازیم.

۴۹

رکورد طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در تاریخ لیگ برتر متعلق به آرسنال است که از ‌ماه مه ۲۰۰۳ تا اکتبر ۲۰۰۴ و در ۴۹بازی پیاپی دوام داشت. آنها جام طلایی را با قهرمانی بدون شکست در لیگ جشن گرفتند. لیورپول در فوریه ۲۰۲۰ با ۴۴بازی بدون باخت به رکورد آرسنال نزدیک شد اما سرانجام ۳بر صفر به واتفورد باخت.

۶۰

تنها ۹روز پس از آغاز فصل ۰۵-۲۰۰۴، ساوتهمپتون پل استوروک را اخراج کرد که این زودترین اخراج یک سرمربی است. مربی بعدی که در کمترین زمان از تیم کنار گذاشته شد، پیتر رید است که فصل ۹۴-۱۹۹۳ فقط ۱۲روز سرمربی منچسترسیتی بود.

۲۹

آوریل ۲۰۲۱ زمانی که رایان میسون با ۲۹سال و ۳۱۲روز سن، سرمربی موقت تاتنهام شد، جوان‌ترین سرمربی لیگ لقب گرفت. جوان‌ترین مربی بعدی آتیلیو لومباردو است که مارس۱۹۹۶در نخستین روز مربیگری‌اش با کریستال پاریس ۳۲سال و ۶۷روز سن داشت.

۳۶

هالند فصل ۲۳-۲۰۲۲ و در نخستین فصل خود در من‌سیتی، رکورد ۳۶گل زده در یک فصل را ثبت کرد که بهترین رکورد است. پیش از او شیرر فصل ۹۵-۱۹۹۴ به رکورد ۳۴گل‌زده رسیده بود، البته آن فصل ۴۲بازی انجام ‌شد.

۲۶۰

آلن شیرر با ۲۶۰گل رکورددار بیشترین گل در لیگ برتر است. شیرر آخرین گل خود را سال۲۰۰۶ در لیگ برتر به ثمر رساند. سال گذشته هری کین از تاتنهام جدا شد و به‌نظر می‌رسد دست‌کم برای چند سال دیگر شیرر جایگاه خود را در صدر جدول حفظ می‌کند.

۱۰۰

منچسترسیتی پس از عنوان قهرمانی در فصل ۱۸-۲۰۱۷ با ۱۰۰امتیاز، رکورد بیشترین امتیاز کسب شده در یک دوره لیگ برتر را در اختیار دارد. آن فصل و در آخرین روز اگر گابریل ژسوس گل نمی‌زد، همچنان باید منتظر می‌ماندیم تا یک تیم در لیگ‌برتر به امتیاز۱۰۰برسد. سیتی با ۳۲پیروزی در آن فصل از لیگ، رکورد جدیدی ثبت کرد و یک سال بعد هم آن را تکرار کرد، البته با ۲امتیاز کمتر. قبل از ورود گواردیولا به سواحل انگلیس، این رکورد متعلق به دشمن سابق او ژوزه مورینیو بود و چلسی افسانه‌ای او در فصل ۰۵-۲۰۰۴ توانسته بود ۹۵امتیاز جمع کند.

۲۰

ساندرلند در ۲۰بازی متوالی لیگ برتر بین ژانویه ۲۰۰۳و سپتامبر ۲۰۰۵بازنده بود و این طولانی‌ترین روند شکست است. دومین تیم نوریچ است که بین مارس ۲۰۲۰ و سپتامبر ۲۰۲۱ در ۱۶بازی متوالی باخته.

۱۳

منچستریونایتد با ۱۳عنوان قهرمانی در لیگ برتر، ۵قهرمانی بیشتر از هر باشگاه دیگری کسب کرده است. درواقع همه تیم‌هایی که از سال۱۹۹۲ در این رقابت‌ها بازی کرده‌اند، ۱۹قهرمانی به‌دست آورده‌اند. همه ۱۳جام قهرمانی یونایتد در لیگ برتر با سر الکس فرگوسن به‌دست آمده.

۷۶

روی هاجسون با ۷۶سال و ۱۸۷روز سن وقتی در فوریه۲۰۲۴ روی نیمکت تیم کریستال پالاس نشست، مسن‌ترین مربی تاریخ لیگ شد. او در آن روز ۵سال از دومین مربی مسن (بابی رابسون با ۷۱سال و ۱۹۲روز سن) بزرگ‌تر بود.

۰۹

بزرگ‌ترین برد تاریخ لیگ برتر ۹ بر صفر است و ۴بار تکرار شده. منچستریونایتد تنها تیمی است که بیش از یک‌بار با این نتیجه پیروز شده و ساوتهمپتون تنها تیمی است که بیش از یک‌بار ۹بر صفر شکست خورده. یونایتد با ۹گل ایپسویچ و ساوتهمپتون را شکست داد و ساوتهمپتون یک‌بار دیگر با همین نتیجه به لسترسیتی باخت. آخرین نتیجه ۹بر صفر توسط لیورپول در آگوست ۲۰۲۲ثبت شد، ۹گلی که به بورنموث زده بود. ۷بازی لیگ برتر هم با اختلاف ۸گل به پایان رسیده.

۱۱

جیمی واردی در ۱۱بازی متوالی لیگ برتر و بین ۱۹آگوست ۲۰۱۵ تا ۲۸نوامبر ۲۰۱۵ برای لستر گل زد که این طولانی‌ترین روند گلزنی در تاریخ لیگ برتر است. او آن فصل برای قهرمانی تیمش ۲۴گل زد. فان‌ نیستلروی هم در آگوست ۲۰۰۳ در ۱۰بازی پیاپی‌ گل زد. آنها تنها بازیکنانی هستند که بازی‌های پیاپی‌ای را که گل زده‌اند، ۲رقمی کرده‌اند.

۴۳

مسن‌ترین بازیکن لیگ برتر جان بریج با ۴۳سال و ۱۶۲روز سن است. او روز ۱۴مه ۱۹۹۵ و در این سن و در بازی با کویینزپارک رنجرز درون دروازه منچسترسیتی ایستاد. تدی شرینگام هم مسن‌ترین بازیکن غیردروازه‌بان بود که دسامبر۲۰۰۶ و با ۴۰سال و ۲۷۲روز سن در بازی با من‌سیتی برای وستهم به زمین رفت.

۱۱

داربی‌کاونتی هم رکورددار کمترین امتیاز در لیگ برتر است. این تیم فصل ۰۸-۲۰۰۷ فقط ۱۱امتیاز جمع کرد و بدترین تیم تاریخ لیگ لقب گرفت.

۱۲

سرخیو آگوئرو ۱۲هت‌تریک در لیگ برتر ثبت کرده و آمار او بیش از هر گلزن دیگری در تاریخ این رقابت‌هاست. او یک هت‌تریک بیشتر از آلن شیرر دارد. هالند هم در ۲فصل ۶بار هت‌تریک کرده.

۶۵۳

گرت بری با ۶۵۳بازی باسابقه‌ترین بازیکن لیگ برتر است. او عضو تیم‌های استون ویلا، منچسترسیتی، اورتون و وست‌بروم بود و برای آخرین بار سال۲۰۱۸در لیگ برتر بازی کرد. گرت در دسته سوم حضور دارد. جیمز میلنر با ۶۳۴بازی در رده دوم است و این هافبک ۳۸ساله می‌تواند به‌زودی از بری پیشی بگیرد؛ همان کاری که فصل پیش با رکورد ۶۳۲بازی گیگز کرد.

۸۲۸

آرسن ونگر با حضور در ۸۲۸بازی آرسنال، رکورددار بیشترین بازی به‌عنوان سرمربی است. این فرانسوی که سال۲۰۱۸ بازنشسته شد، در آخرین فصل حضور در لیگ برتر از سر الکس فرگوسن با ۸۱۰بازی پیشی گرفت. دیوید مویز پس از ترک وستهم فعلا بیکار است اما با ۶۹۷بازی خیلی عقب نیست.

۵۰

ارلینگ هالند با سرعتی شگفت‌آور به ۵۰گل لیگ برتر رسید و برای انجام این کار فقط به ۴۸بازی نیاز داشت. اندی کول ۲۸سال قبل از هالند این رکورد را در اختیار داشت و در ۶۵بازی لیگ ۵۰گل زده بود، یک بازی سریع‌تر از آلن شیرر.

۱۵

اتان نوانری بازیکن آرسنال جوان‌ترین بازیکنی است که تا به حال در لیگ برتر حضور داشته. سپتامبر ۲۰۲۲، اتان درحالی‌که ۱۵سال و ۱۸۱روز سن داشت مقابل برنتفورد به زمین رفت.

کد خبر 876136
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha