آمارها نشان می‌دهد در ۵ماه ابتدایی امسال ۲۱میلیاردو۷۵۴میلیون دلار ارز به صنایع اختصاص یافته که از این میزان ۶/۳میلیارد دلار فقط مربوط به صنعت خودروسازی‌ بوده است.

خودرو - شاهین

به‌گزارش همشهری آنلاین، یکی از موضوعات مهم در فضای اقتصاد کشور به‌دلیل محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم، میزان تخصیص ارز به بخش‌های مختلف است. پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود درآمدهای ارزی کشور در فصل بهار امسال با ۴میلیارد دلار افزایش به ۵/۲۵میلیارد دلار رسیده است؛ بااین‌حال هنوز میزان درآمدهای ارزی کشور در پنج‌ماهه سال‌جاری مشخص نشده است؛ اما تازه‌ترین اطلاعات از ارز تخصیص‌یافته به بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در ۵ماه ابتدایی سال‌جاری جمعا ۲۸میلیاردو۷۹۱میلیون دلار ارز به واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تخصیص یافته که از این میزان ۲۱میلیاردو۷۵۴میلیون دلار فقط به بخش صنعت اختصاص یافته‌است.

بیشتر بخوانید

مهلت ۶ روزه برای انتخاب روش فروش خودرو | اطلاعیه مهم ایران خودرو

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد ۱۶درصد از مجموع کل ارز تخصیص‌یافته به صنعت، نصیب صنعت خودروسازی‌ شده که جمعا رقمی بالغ بر ۵/۳میلیارد دلار است.

از این میزان ۲میلیاردو۱۷۸میلیون دلار از محل ارز نیمایی و یک‌میلیاردو۴۷۲میلیون دلار نیز به‌صورت توافقی یا واردات در مقابل صادرات تامین شده است.

همچنین صنایع معدنی نیز یک‌میلیاردو۵۸۵میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده‌اند و سهم تخصیص ارز نیمایی برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات نیز رقمی بالغ بر یک‌میلیاردو۲۸۵میلیون دلار است.

صنایع برق و الکترونیک و منسوجات نیز به‌ترتیب ۸/۱ و ۷/۱میلیارد دلار ارز نیمایی گرفته‌اند.

بیشترین ارز اختصاص یافته به صنایع در پنج‌ماهه ابتدایی امسال- ارقام به میلیارد دلار

نام صنعت

ارز نیمایی

ارز توافقی

جمع

خودروسازی‌

۲.۱۷

۱.۴۷

۳.۶۴

صنایع معدنی

۱.۵۸

۱.۰۵

۲.۶۳

ماشین‌آلات و تجهیزات

۱.۲۸

۱.۰۱

۲.۲۹

صنایع برق و الکترونیک

۱.۸۴

۰.۲۱

۲.۰۵

منسوجات و پوشاک

۱.۷۹

۰.۰۴

۱.۸۳

کد خبر 877175
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha