توهیتیا پاکی ته فروفرو هفتم پادشاه مائوری نیوزلند در سن ۶۹ سالگی درگذشت. به گفته دفتر سلطنتی، او صبح روز جمعه در کنار عزیزانش در بیمارستان، جایی که در حال نقاهت پس از عمل جراحی قلب بود، درگذشت.

پادشاه نیوزلند

به گزارش همشهری آنلاین،‌ توهیتیا در سال ۲۰۰۶ تاجگذاری کرد. پادشاه مائوری هیچ اختیار قانونی ندارد و چنین سمتی در قانون نیوزلند پیش بینی نشده است. با وجود این، او نقش مهمی در زندگی عمومی کشور ایفا می کرد.

در بیانیه دفتر سلطنتی او آمده است: پادشاه تنها چند روز پس از جشن گرفتن هجدهمین سالگرد تاجگذاری خود در بیمارستان بستری شده بود و پس از عمل جراحی قلبش بهبود یافت. به گفته RNZ وابسته به CNN، او در سال‌های اخیر وضعیت سلامتی ضعیفی از جمله سرطان و دیابت را تجربه کرده بود.

 او هفتمین پادشاه جنبش «کینگیتانگا» بود و این جنبش موقعیتش را مدیون متحد کردن قبایل بومی مائوری نیوزلند در برابر استعمار بریتانیا در سال ۱۸۵۸ است.

«راهوی پاپا»، سخنگوی قبیله کینگیتانگا در پستی در اینستاگرام نوشت که توهیتیا پس از جراحی قلب در بیمارستان درگذشت.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وبسایت قبیله Waikato-Tainui اعلام کرد اهداف اولیه این جنبش پایان دادن به فروش زمین به افراد غیر بومی، توقف جنگ بین قبیله‌ای و ایجاد سکوی پرشی برای حفظ فرهنگ مائوری بود. پادشاه در نیوزیلند که مائوری‌ها نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، نقشی عمدتا تشریفاتی اما همچنان مهم دارد.

کریستوفر لوکسون، نخست وزیر نیوزیلند، به توهیتیا ادای احترام کرد و گفت: «تعهد تزلزل ناپذیر او به مردمش و تلاش‌های خستگی ناپذیر او برای حفظ ارزش‌ها و سنت‌های کینگیتانگا اثری پاک نشدنی بر ملت ما بر جای گذاشته است.»

کرسی پادشاه در اختیار قبایل «تاینویی» در منطقه «وایکاتو» است و هنوز مشخص نیست که چه کسی تاج و تخت را به دست خواهد گرفت.

کد خبر 877951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 2
    هنوزم پادشاهی دارن؟! چه قرون وسطایی
  • US ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    خدا رحمتش کنه از این دنیای جمهنی راحت شد
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    غصه این راهم بخوریم یانه