مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیش از صد نفر از متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدرک تحصیلی جعلی داشتند، گفت: در یک مورد نیز مشخص شد مدرک تحصیلی یک استاد دانشگاه پس از بازنشستگی جعلی است که تمامی این افراد مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند.

حامد ثقفی

به گزارش همشهری آنلاین ، حامد ثقفی ضمن بیان این مطلب در خصوص آخرین وضعیت از مدارک جعلی دانشگاهی در کشور تاکید کرد: به طور کلی ما سال های گذشته مدارک جعلی و تقلبی دانشگاهی در کشور داشتیم و بسیاری از این موارد هم اطلاع‌رسانی شده است. اما آنچه که به صورت کلی در تمامی مراجع آموزشی کشور می توان گفت این است که به نوعی مدارک تقلبی وجود دارد.

وی در ادامه به میزان مدارک تقلبی در بین متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بیش از صد و خورده ای این افراد مدارک تقلبی دانشگاهی داشتند و از طریق پایگاه الکترونیکی اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور «پام‌تک» سازمان امور دانشجویان کشف شدند.

مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: وقتی ما کد صحت یا شناسه ۲۰ رقمی را روی مدارک ثبت می کنیم به راحتی می توان جعلی بودن مدارک تحصیلی را شناسایی کرد. در واقع همانطور که هر فرد ایرانی یک کد ملی دارد هر دانش نامه و مدرک موقت هم باید کد شناسه داشته باشد.

ثقفی اظهار کرد: کد شناسه مدارک تحصیلی طی یک فرآیند پیچیده یعنی از ورود فرد از سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام اموزش کشور آغاز می شود و طی دوره تحصیلی بررسی و در نهایت کد صادر می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمامی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم کد شناسه تحصیلی دارند؛ اما فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد کد شناسه ۲۴ رقمی برای خود دارند که در نهایت تمامی این کدها تجمیع می شود و یک کد واحد صادر خواهد شد.

مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان افزود: مدارک تحصیلی جعلی از همه دانشگاه ها وجود دارد؛ اما اغلب این مدارک به اسم دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی و علمی کاربردی است.

وی در پایان اظهار کرد: به طور کلی مدارک جعلی که سالیانه به سازمان امور دانشجویان می رسد حدود ۲۰ تا ۵۰ مدرک است؛ اگر چه بسیاری از این مدارک جعلی توسط سازمان های اداری از همان دانشگاه مخصوص استعلام گرفته‌ می شود و نمی شود آمار دقیق در این زمینه ارائه داد.

ثقفی با بیان اینکه افرادی که مدارک جعلی داشته باشند و به دست سازمان امور دانشجویان برسد مورد پیگیری قضایی قرار می گیرند، گفت: در یک مورد اخیراً هم عضو هیات علمی یکی از دانشگاه ها که زیر مجموعه وزارت علوم نیز نبود پس از بازنشستگی مشخص شد مدرک تحصیلی‌اش جعلی است.

کد خبر 879286
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • Borzoo NO ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    2 0
    این دستگاه هوشمند تشخیص مدارک تقــــلبی تا بحال کجا بوده که بتازگی ها کشف میکند ؟؟؟. در دوره های قبل که مدارک تحصیلی نمایندگان مجلس و مدیران زیاد مهم نبود چی ؟؟ در مورد مدرک جعلی آن استاد دانشگاه که 30 سال با سواد پائین شاید( ششم ابتدایی ) در دانشگاه تدریس کرده مفصر نیست ..مقصر آنهایی هستند که او را استاد دانشگاه معرفی کرده بودند