اعزام و رسیدن آمبولانس به بیماران در همه جای دنیا یک میانگین زمانی مشخصی دارد اما در ایران کمبودهایی مثل کمبود آمبولانس باعث شده که اورژانس گاهی از میانگین زمان‌بندی عقب بیفتد و همین، ماموریت‌ها را دچار اشکال و اختلال کند.

آمبولانس

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: کمبود آمبولانس در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای سازمان اورژانس کشور، نیروهای اورژانس و مردم در پی داشته است. کمبودهایی که بارها منجر به نزاع‌های فیزیکی بین مردم و نیروهای اورژانس و آسیب دیدن نیروهای اورژانس شده است.

جالب است بدانید که اعزام و رسیدن آمبولانس به بیماران در همه جای دنیا یک میانگین زمانی مشخصی دارد اما در ایران کمبودهایی مثل کمبود آمبولانس باعث شده که اورژانس گاهی از میانگین زمان‌بندی عقب بیفتد و همین، ماموریت‌ها را دچار اشکال و اختلال کند.

زمان استاندارد رسیدن آمبولانس به بیمار چند دقیقه است؟ | روزانه ۲۰ میلیون تماس با اورژانس گرفته می‌شود | ۷۰ درصد تلفن‌ها به اعزام آمبولانس نمی‌رسنددکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در گفتگو با همشهری‌آنلاین درباره زمان استاندارد رسیدن آمبولانس به بالین بیماران در مناطق مختلف کشور توضیح می‌دهد: آمبولانس در شهرهای کوچک طبق استاندارد جهانی باید طی ۸ دقیقه به مقصد یا بالین بیمار برسد، در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه‌ای و در کلانشهرها هم باید ۱۲ دقیقه‌ای برسد. اما به دلیل کمبود آمبولانس، کمبود منابع انسانی و ترافیک سنگین کلانشهرها در مواردی از این میانگین زمان‌بندی عقب می‌مانیم.

دکتر میعادفر می‌گوید: البته از چند سال گذشته، ورود موتورلانس‌ها به ناوگان اورژانس مشکل ما را تا حدودی حل کرده و کمبودها را پوشش داده است. چون موتور راحت‌تر و سریع‌تر از آمبولانس به مقصد می‌رسد. البته در اوایل کار، مردم دربرابر موتورلانس‌ها گارد داشتند و وقتی تماس می‌گرفتند، تاکید می‌کردند که موتور نفرستید و حتما آمبولانس بفرستید. اما الان این موضوع برای خیلی از مردم جا افتاده است.

رئیس اورژانس کشور در ادامه به موضوع مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی از مردم وقتی با اورژانس تماس می‌گیرند، فکر می‌کنند حتما باید برای بیمارشان آمبولانس فرستاده شود، اما این شدنی نیست و اصلا لزومی هم ندارد.

به گفته میعادفر، روزانه حدود ۲۰ میلیون تماس با اورژانس‌های سراسر کشور گرفته می‌شود که ۷۰ درصد این تماس‌ها تلفنی و با مشاوره دادن کارشناسان اورژانس حل و برطرف می‌شود. فقط برای ۳۰ درصد تماس‌ها نیاز به اعزام آمبولانس هست که از این تعداد هم ۲۰ درصد موارد در صحنه برطرف می‌شود که به آن می‌گوییم "درمان در محل". در خیلی از این موارد هم موتورلانس اعزام می‌شود که کار همان آمبولانس را می‌کند. چون کارشناسان ما روی موتور خود همه تجهیزات لازم برای رسیدگی به بیماران را دارند. تنها ۱۰ درصد موارد نیازمند حمل بیمار با آمبولانس به مراکز درمانی هستند. بنابراین خوب است مردم عزیز بدانند که برای همه تماس‌ها نیازی به اعزام آمبولانس نیست.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 880072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha