مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در سخنرانی آغاز نشست فصلی شورای‌حکام، که روز دوشنبه برگزار شد، به تکرار ادعاهای تکراری درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پرداخت؛ ادعاهایی سیاسی که استمرار آن می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر چشم‌انداز همکاری‌های ایران و آژانس برجا بگذارد.

آژانس انرژی اتمی

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: رافائل گروسی در آغاز نشست فصلی شورای‌حکام، که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، در حالی به تکرار ادعاهای گذشته مبنی بر رو به افزایش بودن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد و ۶۰ درصد ایران پرداخت که با وجود همکاری‌های فنی قابل‌توجه ایران با آژانس طی سال‌های اخیر، مدیرکل این نهاد بین‌المللی همچنان تحت فشارهای غربی – صهیونیستی، به فضاسازی‌های سیاسی و غیرفنی علیه ایران ادامه می‌دهد.

«افزایش آبشارهای تولید یو. اف۶»، «نبود دسترسی تکمیلی به تاسیسات هسته‌ای ایران» و «عدم پیشرفت در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده» از دیگر ادعاهایی بود که در نشست روز دوشنبه شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، ازسوی گروسی مطرح شد.

این دست ادعاها، که تهران بارها پاسخ‌های شفافی درباره آنها ارائه کرده، بیش از آنکه جنبه فنی و تخصصی داشته باشد، به ابزاری برای اعمال فشار بر تهران تبدیل شده‌است. در واقع اصرار گروسی بر قانع نشدن از پاسخ‌های شفاف و تخصصی و نادیده گرفتن عدم پایبندی طرف‌های غربی به تعهدهای برجامی‌شان، پیش از هر چیز نشان‌دهنده رویکردهای سیاسی و تاثیرپذیری از رهنمودهای آمریکایی – صهیونیستی است.

نقش گروسی در سیاست فشار بر ایران

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به گزارش ضدایرانی گروسی در شورای حکام آژانس گفت: مساله مهم این است که مدیرکل آژانس در حال حاضر به بخشی از پروژه‌ طراحی شده ازسوی طرف‌های غربی به‌منظور اعمال فشار بر ایران تبدیل شده‌است.

ابوالفضل ظهره‌وند با بیان اینکه گروسی در حال اجرایی‌سازی راهبرد غربی «هم مذاکره، هم فشار» است، اظهارکرد: آنچه در شرایطی کنونی بیش از پیش عیان شده، پیگیری سیاست «چماق و هویج» ازسوی طرف‌های غربی است. آنها در واقع اکنون چماق را به دست گروسی داده‌اند.

وی افزود: مدیرکل آژانس از یک‌سو ادعا می کند ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران رو به افزایش است و تهران همکاری لازم را با این نهاد بین‌المللی ندارد، اما ازسوی دیگر از عدم اجرای تعهدهای طرف غربی در برابر جمهوری‌اسلامی سخنی نمی‌گوید.

شورای حکام قطعنامه ضد ایرانی جدید صادر می کند؟ | واکنش احتمالی ایران چه خواهد بود؟

پشت پرده بهانه‌تراشی‌های گروسی چه می گذرد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ادعاهای مطرح شده چیزی جز بهانه‌تراشی و فشار روی مواضع ایران با هدف امتیازگیری نیست، گفت: نکته‌ای که گروسی درنظر نمی‌گیرد، این است که این‌گونه فشارها تاکنون با جواب مطلوب آنها همراه نبوده‌است.

ظهره‌وند افزود: نمود ناکارآمدی فشارهای سیاسی بر ایران این است که به‌عنوان مثال، زمانی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۰ کیلوگرم بود و اکنون به ۵۰ کیلوگرم رسیده‌است. بنابراین طرف مقابل باید این نکته را درک کند که سیاست «فشار بر ایران» دیگر اثری ندارد.

وی با بیان اینکه ایران عضو آژانس است و دراین چارچوب وظایف و انتظاراتی دارد، ادامه داد: همچنان که تاکنون در چارچوب پادمان به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه داده‌ایم، همچنان آماده استمرار چنین رویکردی هستیم، اما اگر بنا بر انتظارات یکطرفه فراپادمانی از ایران باشد، جمهوری‌اسلامی به چنین رویکردی تمکین نخواهد کرد.

شورای حکام قطعنامه ضدایرانی می‌دهد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر اینکه گروسی برای اعمال فشار بر جمهوری‌اسلامی ماموریت دارد، عنوان کرد: توصیه ما به مقام‌های آژانس این است که براساس اساسنامه این نهاد بین‌المللی با ایران تعامل داشته باشند، همان‌گونه که ایران تاکنون همکاری‌های لازم را با آژانس داشته است.

ظهره‌وند با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر احتمال صدور قطعنامه ضدایرانی دیگری در شورای‌حکام در ادامه قطعنامه خردادماه، افزود: به شخصه چنین انتظاری ندارم، چراکه معتقدم در شرایط کنونی این طرف غربی است که به تعامل با ایران نیاز دارد. ایران تاکنون با ثبات‌قدم به مسیر خود ادامه و به موفقیت‌های مهمی هم دست یافته است.

وی با بیان اینکه شکست غربی‌ها در غرب‌آسیا و وضعیت کنونی‌شان در اوکراین نشان‌دهنده چرایی نیازشان به تعامل با ایران است، ادامه داد: طرف غربی باید به این درک روشن رسیده باشد که سیاست تحریمی جواب نداده‌است. آنها اگر بخواهند قطعنامه جدیدی علیه ایران بدهند، حاصلی جز بسته شدن مسیر تعاملی که هنوز باز است، ندارد.

واکنش ایران به قطعنامه احتمالی

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه صدور قطعنامه ضدایرانی جدید ازسوی شورای‌حکام می‌تواند به تغییر موضع تعاملی ایران بینجامد، اظهارکرد: با توجه به این موضوع، منطق حکم نمی‌کنند که طرف غربی به‌دنبال تصویب قطعنامه علیه ایران باشد.

ظهره‌وند درباره چگونگی واکنش ایران به قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران نیز گفت: صدور قطعنامه ضدایرانی جدید ازسوی این نهاد بین‌المللی می‌تواند میزان تعامل بیشتری که تهران با آژانس داشته را متوقف کند. دراین صورت، جمهوری‌اسلامی صرفا در چارچوب پادمان جلو خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در صورت استمرار رویکرد خصمانه آژانس علیه ایران و تصویب قطعنامه، ایران مسیری که تاکنون پیموده را قوی‌تر دنبال می‌کند، اضافه‌کرد: به‌عنوان مثال، تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در مقررات آژانس ممنوع نشده، بلکه کاربرد آن مهم است که ایران برای مصارف صلح‌آمیز خود در صنعت هسته‌ای از آن استفاده می‌کند و فعلا این مسیر غنی‌سازی را دنبال خواهد کرد.

کد خبر 880169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha