سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) یک مصیبت تمام‌عیار برای پدر و مادر است، اکنون یک بررسی جدید نشان می‌دهد آزمایش‌های معمول غربالگری نوزادان در ابتدای تولید می‌تواند نوزادان با خطر بالای دچار شدن به این نشانگان را هم تشخیص دهد.

SIDS

به گزارش همشهری آنلاین نوزادان مبتلا به نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) به طور کلی سالم به نظر می‌رسند، اما به طور ناگهانی، اغلب در خواب، بدون هیچ توضیح واضحی می‌میرند. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی)، نزدیک به ۱۴۰۰ مرگ نوزاد در این کشور را در سال ۲۰۲۰ را به نسبت داده‌اند.

در حال حاضر، هیچ راهی برای تشخیص احتمال ابتلای یک نوزاد به SIDS وجود ندارد. اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که گروه خاصی از مواد شیمیایی به نام متابولیت‌ها (موادی که از تجزیه مواد مغذی تشکیل می‌شوند) که به عنوان بخشی از غربالگری‌های معمول نوزادان مورد آزمایش قرار می‌گیرند، می‌توانند نوزادان با خطر بالا برای دچار شدن به این نشانگان را شناسایی کند.

آزمایش غربالگری با خونگیری از پاشنه پا مدت کوتاهی پس از تولد برای غربالگری اختلالات ژنتیکی مانند بیماری سلول داسی شکل از طریق نشانگرهای خاص در خون استفاده می‌شود.

بررسی جدید که یافته‌های آن در ژورنال JAMA Pediatrics منتشر شده است، نشان داد که یک گروه متشکل از 8متابولیت در آزمایش‌های غربالگری نوزادان با این نشانگان مرتبط هستند. یافته‌های این بررسی نشان داد که نوزانی که میزان‌های خاصی از این متابولیت‌ها را در خونشان دارند، در معرض خطر بالاتر دچار شدن به SIDS هستند- تا ۱۴ برابر بیشتر از نوزادانی که کمترین خطر را داشتند.

پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهند که نوزادانی که به طور ناگهانی می‌میرند، از نظر متابولیسم یا سوخت‌وساز با نوزادانی که دچار این نشانگان نمی‌شوند، متفاوت هستند.

به گفته این پژوهشگران با استفاده از این آزمایش‌های غربالگری می‌توان نوزادان در بدو تولد به‌عنوان افراد بسیار کم خطر - نه خطر صفر، بلکه بسیار کم خطر - در مقابل خطر نسبتاً بسیار بالا برای نشانگان مرگ ناگهاین نوزاد طبقه‌بندی کرد.

نیاز به نظارت دقیق‌تر

این یافته‌ها بر اساس داده‌های نوزادان متولد شده در ایالت کالیفرنیا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ است. پژوهشگران نتایج آزمایش‌های غربالگری ۳۵۴ نوزادی را که به دلیل نشانگان SIDSD فوت کرده بودند و ۱۴۱۶ نوزادی دچار این نشانگان نشده بودند مقایسه کردند. آنها داده ها را از طریق مدلی برای از لحاظ تاثیر عوامل خارجی مؤثر بر میزان خطر مرگ ناگهانی نوزاد مانند سن، نژاد یا وضعیت سلامتی مادر کنترل کردند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که نوزادانی که در معرض خطر SIDS هستند ممکن است در استفاده و تجزیه قندها یا چربی‌ها مشکل داشته باشند.

آنها می‌گویند شاید آنچه ما نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد می‌نامیم، در واقع مربوط به انواعی حساسیت‌های غذایی باشد، اما به هر حال برای ثابت کردن این موضوع به پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است.

البته حتی اگر بررسی‌های بیشتر تأیید کنند که ناهنجاری‌های متابولیک یک عامل خطرساز برای نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد هستند، مشکلی که پیش می‌آید این است که اگر آزمایش‌های غربالگری نوزاد نشان‌دهنده خطر بالاتر دچار شدن او به این نشانگان باشد، برای پیشگیری از آن چه می‌شود کرد؛ در بیشتر موارد پیشگیری از SIDS دشوار است.

چه کار باید کرد؟

والدین می توانند با قرار دادن نوزادان به پشت هنگام خواب و اطمینان از اینکه اتاق آنها خیلی گرم نیست، خطر SIDS را کاهش دهند، اما این مداخلات لزوماً کافی نیستند. از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند آزمایش‌های فعلی معمول برای غربالگری نوزاد به حد کافی حساس یا اختصاصی نیستند که در غربالگری SIDS موفق باشند. نتایج این آزمایش‌ها در بهترین حالت ممکن است به پزشکان گوشزد کند که باید آزمایش‌های بیشتری را برای نوزادان مبتلا به این بیماری انجام دهند.

نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد عوامل چندگانه دارد

نظر پژوهشگران این است که SIDS ناشی از ترکیبی از عوامل است، نه فقط یک عامل. زمانی که نوزادان در مرحله بحرانی رشد هستند، و زمانی که در معرض عوامل استرس‌زا مانند خوابیدن رو به شکم قرار می گیرند، که می‌تواند اکسیژن را کاهش داده و دی اکسید کربن را در خون آنها افزایش دهد، این نشانگان بیشتر اتفاق می افتد. بسیاری از کارشناسان همچنین فکر می کنند که برخی از ناهنجاری‌های زمینه‌ای، مانند مشکلات ژنتیکی، متابولیک یا عصبی، نیز در این مورد دخیل هستند.

منبع؛ ان‌بی‌سی نیوز

کد خبر 880182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha