سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند.

تروئیکای اروپایی

به گزارش همشهری آنلاین، در بیانیه مشترک تروئیکا که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد، آمده است: دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به شدت صادرات موشک های بالستیک ایران توسط روسیه را محکوم می‌کنند. این اقدام که افزایش حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین بشمار می‌رود سبب می‌شود تا موشک‌های ایران به خاک اروپا برسد و رنج مردم اوکراین را افزایش دهد.

سه کشور اروپایی، همکاری نظامی ادعایی ایران و روسیه را تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا توصیف و به این بهانه، تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: ما برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران اقدامات فوری انجام خواهیم داد. علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم خواهیم کرد. همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایر کار خواهیم کرد.

در پایان بیانیه ادعا شده است: ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری‌ نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در این باره گفت: همانگونه که بارها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین همچنان ثابت و بدون تغییر باقی مانده و تکرار ادعای ارسال موشک های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.

کد خبر 880451
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    5 0
    پیامد کمک ایران به روسیه برای ایران: تحریم ایران ایر و خنجر روسیه از پشت در مورد ارمنستان
  • محمدپور IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    انگلیس و فرانسه و آلمان و هر کشوری که به کشور عزیزمان ایران بی حرمتی و به بهانه‌های مختلف تحریم و یا کارهای دیگری می‌کنند بنده اعلام می‌کنم روسای جمهوری کشورهای نامبرده شده هر غلطی دوست دارن بکنن چون دیگر تحریمی نمانده که بیشرفها اعمال نکرده باشند
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    4 0
    ای کاش یکم بفکر منافع مردم و این کشور بودید، شرایط اقتصادی وخیم ما رو نمیبینید ؟ چرا ایران رو وارد یه درگیری دیگه کردید ؟ لعنت به روسیه
  • علی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    2 1
    شما هاهم به اسرائیل صلاح دهید که جان زن .کودک بگیرد شریک نسل کشی هستید
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    اعمال تحریم‌های جدید آمریکا درباره ایران و باز هم آمریکا جنایتکار هیچ غلطی نمی تواند بکند. بدهی دولت آمریکا جنایتکار هم از ۳۵ هزار میلیارد دلار عبور کرد
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    نیروهای آمریکایی از سال 2001 تاکنون در منطقه خاورمیانه چه غلطی می کنند. نیروهای آمریکایی از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی چه غلطی می کنند. نیروهای آمریکایی از سال 2011 تاکنون در سوریه چه غلطی می کنند. نیروهای آمریکایی از سال 2015 تاکنون در یمن چه غلطی می کنند.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    و این در حالی است که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از اسفند ماه سال 1400 تاکنون در مورد جنگی اوکراین و روسیه متهم هستند و نه مدعی
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    مشکل اصلی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران هیچ ارتباطی و ربطی به موشک‌های بالستیک ایران ندارد و تاکنون هم نداشته است. مشکل اصلی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران در سال 1357 شروع و آغاز شده است و نه 20 شهریور سال 1403
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    مشکل اصلی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران هیچ ارتباطی و ربطی به موشک‌های بالستیک ایران ندارد و تاکنون هم نداشته است. چون به خاطر که مشکل اصلی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران در سال 1357 شروع و آغاز شده است و نه 20 شهریور سال 1403
  • تشکر از حزب الله IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    شلیک ده‌ها موشک حزب‌الله/ برق در شمال فلسطین اشغالی قطع شد
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    4 0
    یعنی واقعاً ما باید از روسیه حمایت کنیم ؟ جزایر سه گانه را کجای دلمون بگذاریم زنگزو را چکار کنیم کمی تفکر هم خوبه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    ما هم از جنایتکاران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ اوکراین علیه روسیه قطع کنند.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 0
      عجب مگه اکراین به روسیه حمله کرده
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    تجاوز اسرائیل تهدیدی برای امنیت ملی کشور‌های عربی است
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    حضور نیروهای آمریکا جنایتکار در منطقه خاورمیانه تهدیدی برای امنیت ملی کشور‌های عربی است و از سال 2001 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    حضور نیروهای انگلیس جنایتکار در منطقه خاورمیانه تهدیدی برای امنیت ملی کشور‌های عربی است و از سال 2001 تاکنون هم برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    تحریم‌های جدید انگلیس علیه روسیه و ایران برای انگلیسی جنایتکار گران تمام خواهد شد و گران تمام می شود.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    تحریم‌های جدید انگلیس علیه روسیه و ایران به خاطر فقط شکست انگلیس جنایتکار در منطقه و جهان بوده است. تحریم‌های تروئیکای اروپا علیه ایران به خاطر فقط شکست سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در منطقه و جهان بوده است.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    لندن یکی از بزرگترین تهدید‌ها علیه ایران است و از سال 1332 تاکنون برای همه مردم ایران ثابت شده است.
  • US ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    نان سفره هم متوقف شده
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    شواهدی درباره ارسال موشک از ایران به روسیه وجودندارد اروپا جنایتکار هم باید مجازات بشود شواهدی درباره ارسال موشک از ایران به روسیه وجودندارد لندن هم باید مجازات بشود.
  • ایرانی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    حالا که مشتری هست چند تا موشک و پهپاد هم به اوکراین بفروشید .
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا جنایتکار علیه ایران همان نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین، روسیه، دوحه وعمان بوده است.