تماشای فیلم در نخستین سینمای شمال تهران و برپایی جشن عروسی در سالن مجاور سینما آستارا از خاطرات مشترک و به یادماندنی اهالی قدیمی شمیران است.

سینما آستارا

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: سینما آستارا قدیمی‌ترین و اولین سینمای سرپوشیده‌ای است که در شمیران راه‌اندازی شد؛ سینمایی که اهالی شمیران از تماشای نخستین فیلم‌های سینمای ایران در آن خاطرات بسیاری دارند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

داریوش شهبازی، تهران پژوه، می‌گوید: «این سینما اوایل دهه ۴۰ ساخته شد و اولین سینمای مسقف در شمیران به شمار می‌رفت. شمیرانی‌ها ۲۰ سال قبل از راه اندازی سینما آستارا، تجربه تماشای فیلم در سینمای روباز بهار را داشتند. باز شدن سینما آستارا در سال ۱۳۴۲ پای خیلی از سینمادوستان را به شمال شهر باز کرد و خیلی از هنرپیشه‌ها اولین بازی خود در سینما را بر پرده نقره‌ای سینما آستارا مشاهده کردند. دهه ۴۰ و در زمانی که فاصله شمیران تا تهران زیاد بود، این سینما پاتوق و مرکزی تفریحی برای جوانان به شمار می‌رفت.»

سالن عروسی کدام قمست بود؟

سینماهای آن دوره پررونق بود و منبع درآمدی خوبی برای مالکان زمین‌های خالی و بدون استفاده به شمار می‌آمد. وقتی صحبت از ساخت سینما آستارا شد، زمین وسیعی در تجریش از سوی مالکان برای ساخت سینما در نظر گرفته شد. نخستین مالک آن فردی به نام اخوان علیزاده بود. او ۲۸ سال پس از راه‌اندازی، در سال ۱۳۷۰ سینما را به فردی به نام محسن کره‌ای و شرکا فروخت.

داریوش شهبازی درباره وسعت سینما آستارا می‌گوید: «آستارا از همان ابتدای تاسیس مالک خصوصی داشت، اما تا مدت‌ها مدیریت سینما با آقای زکریا بود که بعدها وارد حرفه بازیگری شد. وارد محوطه سینما که می‌شدیم، سمت چپ، سالن نمایش سینما و سمت راست کاباره بود که در سال‌های پایانی سلطنت شاه هم فعال بود. این کاباره بعدها به رستوران تبدیل شد و مراسم مهمانی و دورهمی هم در آن برگزار می‌شده است.»

عباس صالحی از اهالی تجریش اطلاعات خوبی درباره سینما آستارا دارد . او می‌گوید:«سالن نمایش سینما سمت چپ محوطه بود و سمت راست به برگزاری مجالس عروسی اختصاص داشت. ۲ سالن بزرگ، بالکن و حیاط بزرگی در پشت محوطه سینما بود که ماشین عروس وارد می‌شد. طبقه زیرزمین هم به آشپزخانه و پخت و پز شام عروسی اختصاص داشت. آن زمان رسم بود که مراسم عروسی‌ را در خانه‌ها برگزار می‌کردند اما افرادی هم بودند که وسع مالی‌شان خوب بود و دوست داشتند عروسی خود را در سالن سینما آستارا برگزار ‌کنند.»

عباس صالحی با یادآوری خاطرات گذشته می‌گوید: «من هنوز خاطره خوش تماشای فیلم در سینما آستارا را به یاد دارم. آن زمان مردم به طور کلی نسبت به سینما نگاه مثبتی نداشتند، اما سینما آستارا میان مردم شمیران محبوب بود و یادم هست که وقتی ما نوجوان بودیم منعی برای رفتن به سینما آستارا نداشتیم.»

خاطرات به‌یادماندنی شمیرانی‌ها از عروسی‌های سینما آستارا

خاموشی سینمای درجه یک

سینما آستارا با مساحتی حدود دو هزار متر مربع در دو طبقه (سالن سینما و یک طبقه بالکن) ساخته شده بود و با ۸۶۰ صندلی و سیستم صوتی معمولی، در گروه سینماهای درجه یک قرار داشت. سینما چند بار تعمیر شد و آخرین بازسازی این سینما سال۱۳۹۷ بود که مدیر آن تلاش کرد فضای داخلی سینما را به سبک و سیاق لاله زار با چند کافه رستوران شیک و مدرن بازسازی کند. اما حتی این تغییرات هم نتوانست چراغ رو به خاموش سینما را روشن نگه دارد.

کد خبر 880697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha