نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل برای همکاری در زمینه جایگزینی زیرساخت‌های جدید و تحریم‌ناپذیر با اینترنت و سخت‌افزارها، سامانه‌ها و پلتفرم‌های آمریکایی را خواستار شد.

احمدیان در نشست بریکس

به گزارش همشهری آنلاین، علی اکبر احمدیان که در جمع مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ سخن می‌گفت، با انتقاد از رویکرد آمریکا و متحدان این کشور در تضعیف حاکمیت ملی کشورهای مستقل با استفاده از انواع فناوری‌ها از جمله فناوری ارتباطات سایبری و شبکه‌های اجتماعی، اقدام عملی کشورهای عضو بریکس را در مقابله با این رویکرد خواستار شد.
وی تصریح کرد: از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه‌ امنیت فناوری و سایبری انحصار اینترنت سخت‌افزارهای حیاتی و برخی نرم افزارها و سخت افزارها، سامانه ها و پلتفرم‌های اینترنتی غربی خصوصاً آمریکایی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، همکاری در زمینه هوش مصنوعی را نیز از چارچوب‌های مناسب همکاری مشترک بین کشورهای عضو بریکس و دیگر کشورهای مستقل یاد کرد.
وی در ادامه با اشاره به وجود شکاف دیجیتال و فقدان پیوند زیرساخت‌های فناوری بین کشورهای عضو بریکس بر اهمیت همکاری‌های این کشورها برای ایجاد پلتفرم‌های مشترک تأکید کرد.

بیم تهدیدات سایبری

رئیس هیأت ایرانی در اجلاس مقامات عالی‌رتبه بریکس تصریح کرد: از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی معاصر در عرصه بین‌المللی، امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری است که در این حوزه نیز بیم بهره‌برداری عناصر و گروه‌های تروریست به‌شدت وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما هشدار می‌دهیم که تروریسم سایبری ازجمله تهدیدات آینده‌ی همه‌ی ما خواهد بود و حل آن نیازمند همکاری و مشارکت جمعی اعضای بریکس و سایر کشورهاست به‌خصوص که جنبه‌های روانی تروریسم سایبری می‌تواند مخرب‌تر از تروریسم در فضای واقعی باشد. زیرا می‌تواند امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی و حتی امنیت ملی کشورها را با مخاطره جدی مواجه نماید.

احمدیان گفت: تروریست‌ها از شبکه‌های اجتماعی با پیام رسانه‌ای برای جذب نیرو با هماهنگی عملیاتی و میدانی بهره می‌گیرند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل جرم نقل و انتقالات مالی آن‌ها با رمزارزها و از طریق بلاک چین تسهیل شده است.

وی یادآور شد: اکنون مرز بین صحنه‌ نبرد و عرصه‌ زندگی عادی شهروندان از بین رفته و یک دوگانه بین امنیت جامعه و حفظ حریم خصوصی شکل‌گرفته است که این وضعیت تأمین امنیت شهروندان و امنیت ملی همه‌ی ما را پیچیده کرده و ضرورت همکاری جمعی اعضای بریکس را دو صدچندان می‌کند.

تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم شتاب گیرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امنیت اقتصادی و امنیت غذایی در دنیا با وجود شعارهای تجارت آزاد جهانی در سال‌های اخیر از سوی آمریکا و متحدان این کشور به‌شدت تهدید می‌شود و تحریم اقتصادی به‌عنوان ابزار سیاسی و تهاجمی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی افزود: برای مقابله با استفاده از اقتصاد و تهدید اقتصادی و قضایی به‌عنوان یک سلاح پیشنهاد می‌کنم که تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم سرعت یابد و سازوکارهای عملی هماهنگ برای مقابله با تحریم دنبال شود.
رئیس هیأت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مقام‌های عالی‌رتبه بریکس همچنین پیشنهاد داد که اقدامات امنیت ساز در حوزه‌ مالی که بر روی آن توافق کلی نیز وجود دارد با سرعت بیشتر و زمان‌بندی در دستور کار قرار گیرد.
قطع وابستگی سیستم مالی کشورهای عضو بریکس به دلار انجام مبادلات بانکی با ارز های ملی،‌ راه اندازی هرچه سریع‌تر پلتفرم‌ها و پیام رسان های بانکی مشترک بین اعضای بریکس و ایجاد شبکه بانکی مشترک مبتنی بر فناوری بلاک چین و رمز ارزها از نکات مورد تأکید احمدیان در این راستا بود.

وی همچنین ایجاد نهادهای نظارتی مالی و مقابله با پول‌شویی مستقل غیر وابسته و غیرسیاسی از سوی کشورهای مستقل جهان از جمله بریکس را خواستار شد و گفت: این اقدامات می‌تواند مقدمه‌ای برای الگوی جامع تجاری مالی بریکس باشد.

کمیسیون مشترک امنیت و سلامت غذایی بریکس تشکیل شود

احمدیان با تأکید بر اهمیت ترسیم نقشه راه مشترک بریکس در حوزه امنیت اقتصادی و سلامت قضایی گفت: پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران ایجاد کمیسیون مشترک امنیت و سلامت غذایی بین کشورهای عضو است که درمجموع از امکانات بسیاری در این حوزه برخوردار هستند.

کد خبر 880792
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    4 1
    شیوه های نوین فیلترینگ و فيلتر شکن فروشی لطفا همون برا خودتون نگه دارید!!! مردم خودمون متنفر هستن از این سبک اداره فضای مجازی بعد برای دنیا نسخه میدید!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    1 1
    آقای فلانی یه نگاه به وضعیت اینترنت در کشور خودمون بنداز بعد صحبت از تحریم اینترنت توسط فلان کشورها بزن.