افزایش ناگهانی سقف بودجه، بار دیگر انتقادها را از چگونگی اداره فدراسیون فوتبال به اوج رسانده است.

توپ فوتبال

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

درحالی‌که تنها ۴‌هفته از مسابقات لیگ بیست‌وچهارم فوتبال ایران می‌گذرد، فدراسیون مهدی تاج آماج انتقادات بسیار زیادی قرار گرفته است. در این مدت به دفعات و به بهانه‌های مختلف اسم آقای رئیس در محافل فوتبالی و رسانه‌ای مطرح شده که در این مطلب به برخی از مهم‌ترین این محورها اشاره می‌شود.

افزایش سقف بودجه

تازه‌ترین جنجالی که در فدراسیون مهدی تاج به‌وجود آمده، افزایش ناگهانی سقف بودجه است. از همان ابتدا که این قانون درنظر گرفته شد، بسیاری از کارشناسان و منتقدان به آن اعتراض کردند و گفتند این مقررات غیرحرفه‌ای است و صرفا باعث ترویج خلاف‌گویی و پنهان‌کاری می‌شود. فدراسیون اما گوش نکرد، پارسال آن مسائل مخصوصا در مورد سپاهان به‌وجود آمد و امسال هم داستان تداوم یافت. در شرایطی که در آخرین روزهای پنجره نقل‌وانتقالات بودیم و بسیاری از تیم‌ها عملا کار خودشان را به پایان برده بودند، ناگهان با بهانه حضور قدرتمندانه تیم‌های ایرانی در آسیا، سقف بودجه افزایش یافت. طبیعتا این فقط یک بهانه بود برای اینکه تیم‌هایی که به مقررات بی‌اعتنایی کرده و بازیکنان دلخواه‌شان را بدون توجه به سقف جذب کرده بودند، قراردادها را ثبت کنند و مجوز بازی بگیرند. در این میان سر کسانی بی‌کلاه ماند که از ابتدا دنبال اجرای قانون بودند. خیلی‌ها به‌درستی گفتند اگر هدف از این کار تقویت نمایندگان ایرانی در آسیا بود، این قانون باید ۲‌ماه پیش اصلاح می‌شد. تنها پیام اتخاذ چنین تصمیمی در این موقعیت، این است که مطلقا نباید به چیزی به‌نام «قانون» احترام گذاشت. شما بی‌قانونی کنید، بعدا خدا بزرگ است!

VAR قلابی

موضوع کمک‌داور ویدئویی و کم‌وکیف استفاده از آن در لیگ ایران هم در فصل جدید بسیار مورد توجه قرار گرفت و فصل شگفت‌انگیزی از ناکارآمدی و بی‌کیفیتی را اکران کرد. هر توضیحی در این مورد اضافه است و همه دیدند چه اتفاقاتی رخ داد. VAR مورد استفاده در فوتبال ایران، به وضوح یک کپی فیک است که به تصاویر ناقص پخش‌شده از تلویزیون اتکا دارد. این سیستم تاکنون هیچ کمکی به کاهش جنجال‌ها در لیگ برتر نکرده و تازه تنش‌ها را افزایش هم داده است. وقتی مسابقه‌ای برگزار می‌شود که ۲پنالتی گرفته‌شده در آن از سوی عموم کارشناسان زیر سؤال می‌رود، معلوم است که با چه فاجعه‌ای مواجه هستیم. وقتی داور لب خط می‌رود تا صحنه مشکوک به اخراج را ببیند، اما در مانیتور فیلم دیگری برایش پخش می‌شود، این داستان از کمدی هم بالاتر است. تا اینجا که صدها هزار یورو پول هزینه شده برای VAR به‌کار نیامده و جزئیات مصرف همین بودجه هم به ابهامی دیگر تبدیل شده است.

ماجرای فساد در فوتبال

این فقره را کاملا به دستگاه قضایی کشور وامی‌گذاریم و اگر کسی از نظر آنها متهم نیست، ما هم همین موضوع را می‌پذیریم. آقای تاج تاکنون مشکلی نداشته‌ و به کارشان در فدراسیون ادامه می‌دهند. با این حال به فرض سلامت ایشان هم جای این سؤال به‌طور جدی باقی است که چطور او به‌عنوان رئیس آن تشکیلات هرگز متوجه ابهامات و اتهامات وارد شده به خداداد افشاریان، سهیل مهدی و سایر متهمان این پرونده نشده بود؟ مگر می‌شود ۲گلوگاه اصلی فوتبال مثل کمیته داوران و برنامه‌ریزی مسابقات به کسانی سپرده شود که الان ماه‌هاست پایشان در چنین پرونده‌ای گیر کرده؟ چطور می‌شود به کفایت و کارایی مدیری دل بست که حتی از اتاق‌ها و طبقات دیگر ساختمان محل کارش هم بی‌اطلاع است؟ اصلا بی‌خیال کل این داستان؛ همان یک فقره افشای صغر سنی پسر خداداد افشاریان و بعد رکوردزنی او در قضاوت مسابقات لیگ یک کافی نبود تا آقای تاج یقه رئیس کمیته داوران خود را بگیرد؟ شما بگویید به کجای فدراسیونتان باید دل ببندیم؟

کد خبر 881065
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha