کافی است یک‌بار در روزهای برپایی یک نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌ها از بزرگراه شهید چمران عبور کنید تا عمق دردسرهایی را که در این گزارش آمده بفهمید؛ ترافیک بی‌حد و حصر، بوق‌های ممتد، خودروهایی که در امتداد یکدیگر به صف شده‌اند و نمی‌توانند یک متر پس و پیش بروند.

ترافیک

همشهری‌آنلاین-سیدمحمد فخار: ترافیک نمایشگاه سئول حاصل رعایت نشدن مصوبه شورای شهر تهران در انتقال همه نمایشگاه‌های شهر به شهر آفتاب است.

سنگین‌ترین ترافیک شهر
از پل پارک‌وی به سمت جنوب بزرگراه چمران که حرکت کنید، ترافیک کم‌کم رخ نشان می‌دهد و در محدوده پمپ بنزین و سپس نمایشگاه به اوج می‌رسد؛تا جایی که در نرم‌افزار راهنمای مسیر، خطوط به رنگ قرمز پررنگ در می‌آید. حرکت در این شلوغی در روزهای برپایی نمایشگاه
چندبرابر می‌شود. امید رعیتی، راننده اتوبوس بی‌آرتی پایانه شهید افشار - ترمینال جنوب که هر روز این مسیر را دست‌کم ۱۰بار تردد می‌کند، در این باره می‌گوید: «عرض بزرگراه شهید چمران، در بعضی‌ نقاط کم و زیاد می‌شود. مثلا قبل از ورودی بزرگراه نیایش این بزرگراه ۸مسیر ترددی دارد اما یکباره به ۳مسیر عبوری منتهی می‌شود. البته ما راننده‌های بی‌آرتی فقط در برخی محدوده‌ها با مشکل مواجه هستیم و در مابقی آن به‌دلیل مسیر اختصاصی مشکلی نداریم.»

جای چه چیزی خالی است؟
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که برگزاری نمایشگاه‌ در سئول ۶برابر شهر آفتاب هزینه دارد اما این همه مشکلات برگزاری نمایشگاه در شمال تهران نیست. براساس آنچه در این گزارش آمده، برگزاری نمایشگاه‌ها در خارج شهر مصوبه شورا و هیأت دولت را دارد. با تصویب مدیریت واحد شهری می‌توان مشکلات بین دستگاه‌ها را برطرف کرد، هرچند این لایحه هنوز در مجلس شورای اسلامی در نوبت رسیدگی مانده و به نتیجه نرسیده است.

مصوبه بر زمین مانده
هنوز صحبت راننده تمام نشده که مرد مسن از پشت سرش می‌افزاید: «امان از ورودی پل ولنجک! این مسیر گاهی ترافیک سنگین دارد که علتش هم برگزاری نمایشگاه است. برای تردد راحت‌تر پل ساخته‌اند ولی این حجم از وسیله نقلیه شخصی همه را گرفتار کرده!» ترافیک نمایشگاه تمام‌شدنی نیست و هر لحظه به حجم خودروهای گرفتار در ترافیک این محدوده شهر افزوده می‌شود. این درحالی است که نمایشگاه شهر آفتاب سال۱۳۹۴ با هزینه هزار میلیارد تومانی توسط شهرداری ساخته شد تا محلی برای برگزاری همه نمایشگاه‌های بزرگ شهر باشد. حتی براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در سال۱۴۰۰ باید همه نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل می‌شد اما به‌گفته احمدرضا علایی طباطبایی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، دسترسی به شهر آفتاب سخت است و برای همین در اولویت برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ تهران نیست.

نارضایتی پلیس راهور
ترافیک و ازدحام بزرگراه شهید چمران صدای پلیس راهنمایی ورانندگی را هم درآورده است. سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا دراین باره می‌گوید: مجموعه مصلی و نمایشگاه بین‌المللی محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ نیست و محل برگزاری این رویدادها باید به خارج از شهر تهران منتقل شود؛ زیرا بار ترافیک را بسیار سنگین‌تر می‌کند. این محل‌ها به لحاظ قرارگرفتن در میان چند بزرگراه پرتردد و محله پر مسئله است و در شرایط عادی هم فوق اشباع است. محل نمایشگاه بین‌المللی باید کاربری‌اش تغییر کند و به شهر آفتاب منتقل‌ شود هرچند در شهر آفتاب هم مشکلاتی برای رفت وآمد و حمل‌ونقل عمومی داریم که باید برطرف شوند.

مجلس پیگیر جابه‌جایی نمایشگاه می‌شود
اما صدای مخالفان برگزاری نمایشگاه درکنار بزرگراه چمران علاوه بر مردم، شورای شهر و پلیس در میان نمایندگان مجلس نیز شنیده شده است. ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس دراین باره گفته است: برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی به ترافیک و آلودگی‌هوای تهران دامن می‌زند و این موضوع حتما در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هنگام برگزاری نمایشگاه در این منطقه شاهد افزایش ترافیک هستیم. بسیاری از شهروندان هم برای رفتن به نمایشگاه از خودروی شخصی استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که معابر تهران از ظرفیت مناسبی برای تردد و توقف این تعداد خودرو برخوردار نیست. البته می‌توان از ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب بهره گرفت.


۸۶ نمایشگاه‌های بین‌المللی امسال در تهران برگزار شده است.

۴۰ نمایشگاه از مجموع نمایشگاه‌های برگزارشده در خیابان سئول دایر بوده است.

۶ برابربرگزاری نمایشگاه در سئول نسبت به شهر آفتاب هزینه‌برتر است.

کد خبر 881099
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha