یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

جشن مهر جوانه‌های امید به مناسبت آغاز سال تحصیلی توسط سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در برج میلاد برگزار شد

جشن مهر کودکان کار

همشهری- زینب زینال زاده:برج میلاد میزبان کودکان کار بود. کودکانی که برای ساعاتی از دنیای کسب‌وکار دور شده بودند و با لباس‌های رنگی و زیبا به جشن مهر جوانه‌های امید آمده بودند تا آغاز سال تحصیلی را جشن بگیرند. این مراسم به همت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و با حضور ۲ هزار کودک کار تحت پوشش مراکز پویا شهر برگزار شد.

همخوانی شعر بهنام بانی

در ابتدای جشن آهنگ قرص قمر (دل‌دل شده دیوانه و مست...) بهنام بانی، پخش شد. آهنگ شادی که بی مناسبات با ایام ربیع‌الاول نبود و کودکان هم با این آهنگ آشنا بودند و شروع به همخوانی کردند. شادی آهنگ و کودکان سالن همایش‌ها در طبقه جی برج میلاد را به حد انفجار رسانده بود. بزرگ‌ترهایی هم که همراه کودکان در این مراسم شرکت کرده بودند، با آنها همراهی می کردند و فریاد می زدند.

استقبال از خاله نرگس با دست و جیغ و هورا

سن سالن همایش ها، با بادکنک‌های رنگی تزیین شده بود. تعدادی از بادکنک‌ها هم نمادی از مداد و تراش و پاک‌کن، بودند که نظر کودکان را جلب کرده بود. زمانی که مجری از خاله نرگس و گروه آبرنگ دعوت کرد تا روی سن بیایند، سالن به یکباره با دست و جیغ و هورا بچه‌ها مملو از هیاهو و شادی شد. خاله نرگس هم با اجرای شعر سلام، سلام به بچه‌ها، شادی کودکان را مضاعف کرد.

نیاز کودکان به شادی و تفریح

کودکان کار فارغ از ملیت شان، به‌هرحال در این شهر زندگی می‌کنند و مانند سایر کودکان نیازمند توجه هستند. در دوره ششم مدیریت شهری، از کودکان کار با عبارت «فرزندان ایران» یاد می شود و از این رو تلاش شده تا در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های شاد و فراغتی برای آنها پیش بینی و اجرا شود. مربیان پویا شهرها معتقدند که این کودکان حق شاد بودن و شادی‌کردن دارند که در این دوره مورد توجه قرار گرفته است.

عکس یادگاری باشخصیت‌های کارتونی

حضور عروسک‌های تن‌پوش شخصیت‌های کارتونی در مراسم برای کودکان جذاب و جالب بود. مدام با عروسک‌های سلام و احوالپرسی می‌کردند و عکس‌های یادگاری می‌گرفتند. وقتی کنارشان می ایستادند، تصور می کردند که در قاب تلویزیون هستند و دلشان می خواست لباس ها را بپوشند اما به سایزشان بزرگ بود و از این رو به همان عکس یادگاری رضایت می دادند.

لحظه‌شمار برای مهر

همه کودکان از این که قرار است دوباره به مدرسه بروند و پشت میز و نیمکت بنشینند و درس‌ها را همراه با معلم تکرار کنند، لحظه‌شماری می‌کنند. برخی از کودکان چنان برای آمدن مهر و حضور در مدارس عجله دارند که در جشن مهر جوانه‌های امید با لباس مدرسه و حتی کیفشان شرکت کرده بودند. تعدادی از کودکان هم طوری برنامه‌ریزی کردند تا صبح‌ها مدرسه بروند و عصرها کار کنند.

همراهی والدین با کودکان

جشن مهر جوانه‌های امید علاوه بر کودکان کار، میزبان برخی از والدین هم بود. پدر و مادرهایی که کودکان خردسال خود همراهی کرده بودند و در جشن مانند کودکان فریاد می‌کشیدند و جیغ می‌زند و شادی می‌کردند. والدین از دیدن شادی و خنده فرزندانشان به وجد می‌آمدند و می‌گفتند که اجرای این برنامه واقعاً سبب شادی و نشاط بچه‌ها می‌شود و از این بابت از شهرداری تهران تشکر می‌کنیم.

توزیع بسته‌های نوشت‌افزار در پویا شهرها

سید محمد نقیب، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

با همراهی و مشارکت گروه‌های مردم‌نهاد، بیش از ۵ هزار بسته نوشت‌افزار و آموزشی تهیه شده است که دیروز ۲ هزار بسته در حاشیه جشن مهر جوانه‌های امید، میان کودکان کار توزیع شد و مابقی هم در اختیار مسئولان پویا شهرها قرار می‌گیرد. در قالب استقبال از مهر، ۳۹ مرکز پویا شهر برای میزبانی از دانش‌آموزان مهیا شده‌اند. امسال قصد داریم تا پایان سال استعدادیابی ۲ هزار کودک کار را انجام دهیم که در کل کشور اقدام بی‌نظیری است.

  • نگاهی اجمالی به فرایند توسعه مراکز پویا شهر

سال ۱۴۰۰: ۲۵ مرکز

سال ۱۴۰۱: ۳۴ مرکز

سال ۱۴۰۲: ۳۸ مرکز

سال ۱۴۰۳: ۳۹ مرکز (یک مرکز هم به‌زودی افتتاح می‌شود)

  • افزایش ظرفیت پویا شهرها طی ۴ سال

سال ۱۴۰۰: ۵۶۵۱ نفر

سال ۱۴۰۱: ۶۷۰۹ نفر

سال ۱۴۰۲: ۷۰۰۰ نفر

سال ۱۴۰۳: بیش از ۷۰۰۰ نفر

آخرین جزئیات ساماندهی کودکان کار

  • ساماندهی ۱۵۹۳ کودکان کار و خیابان از ابتدای دوره ششم تا پایان سال ۱۴۰۲

۳۳۳ کودک از چرخه کار سخت خارج شدند

۱۲۶۰ کودک از چرخه آسیب خارج شده‌اند

  • ساماندهی ۶۰۷ کودک کار و خیابان از ابتدای امسال تا مرداد

طرح فروردین: ۴۸۲ کودک ساماندهی شدند

طرح خرداد: ۷۹ کودک ساماندهی شد

طرح مرداد: ۴۶ کودک ساماندهی شده‌اند

کد خبر 881326
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha