در روزهای اخیر برخی از کشورهای اروپایی با اعمال تحریم‌های علیه ایران مدعی فروش موشک‌های بالستیک توسط تهران به مسکو شدند که با تکذیب هر دو کشور ایران و روسیه روبرو شد.

موشک

همشهری آنلاین؛ در روزهای اخیر برخی از کشورهای اروپایی با اعمال تحریم‌های علیه ایران مدعی فروش موشک‌های بالستیک توسط تهران به مسکو شدند که با تکذیب هر دو کشور ایران و روسیه روبرو شد، اما بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند این موضوع ادعا شده کشورهای اروپایی در راستای اعمال فشار بر تهران و مسکو است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه هفته قبل تحریم‌های بیشتری را علیه ایران به دلیل آنچه تصمیم «تشدید» تهران خوانده‌اند، اعمال کردند. آنها هیچ مدرکی ارائه نکردند و سلاح هنوز در میدان جنگ مشاهده نشده است.غربی‌ها ایران را متهم کرده اند که حدود 200 موشک بالستیک از مدل فتح-360 به روسیه داده است که قرار است ظرف چند هفته در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

از نظر حقوقی فروش تسلیحات ایران مشکلی دارد؟

به عنوان بخشی از بندهای غروب برجام، یک تحریم طولانی مدت تسلیحات متعارف بر ایران در اکتبر 2020 منقضی شد. محدودیت های بیشتر بر برنامه موشکی ایران در اکتبر 2023 تمام شد ، اما آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های خود را حفظ کردند تا صنعت تسلیحات ایران را تحت فشار قرار دهند.از نظر فنی، هیچ مانع حقوقی بین المللی وجود ندارد که ایران را از ارسال یا فروش موشک های بالستیک باز دارد.

ایران و روسیه تکذیب کردند

به گفته حمیدرضا عزیزی، عضو مدعو موسسه امور بین الملل و امنیت آلمان (SWP) به این دو دلیل، تصمیم ادعایی برای ارسال موشک به روسیه از نظر راهبردی منطقی به نظر نمی‌رسد. کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را «بی‌اساس» خواند و آن را با «اهداف و انگیزه‌های سیاسی» برخی کشورهای غربی دانست.

زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین با اشاره به اینکه اطلاعاتی از منابع غربی در مورد تحویل موشک های بالستیک ایران به مسکو دریافت کرده، می گوید: اما من فعلا نمی توانم استفاده از این موشک ها را تایید کنم. تنها زمانی می توانم تایید کنم که شواهدی داشته باشیم. همانطور که در مورد کره شمالی چنین بود.

«سید عباس عراقچی» وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این ادعا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند؛ ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام!همچنین «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ. یاست جمهوری روسیه (کرملین) گفت: ما گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره تحویل برخی تسلیحات به فدراسیون روسیه می‌شنویم؛ تمامی آن‌ها بی‌پایه و اساس است.

کد خبر 881335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha