روایت برخی رسانه‌های غربی از محبوبیت پوتین در یکی از شلوغ‌ترین روزهای جنگ روسیه و اوکراین اختلاف فاحشی با آمارهای قبلی دارد.

پوتین

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: همزمان با افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین بر سر ادعای استفاده از موشک‌های ایرانی و احتمال استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی در این جنگ، تحلیل‌ها درباره آینده نظام سیاسی روسیه را نیز در رسانه‌های غربی افزایش داده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بیش از هر زمان در این تحلیل‌ها هدف قرار گرفته است.

در یکی از تحلیل‌های اخیر رسانه‌ای یکی از مخالفان شناخته‌شده‌تر پوتین در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت مدعی شده است که «اکثریت» عظیمی از مردم در داخل روسیه منتظر «بادهای تغییر» هستند. لئونید ولکوف ادعا می‌کند که تنها ۷ یا ۸ درصد جامعه روسیه قویا از پوتین حمایت می کنند. ۶۰ درصد دیگر «اکثریت خاموش» را تشکیل می‌دهند که از سیاست دوری می‌کنند و فقط خواهان صلح هستند. بقیه، تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد، مخالف پوتین هستند.

او در ادامه ادعاهای خود گفته «کاری که پوتین در تمام این سال‌ها انجام داده، تقویت صدای ۷ یا ۸ درصد از این اقلیت بسیار تهاجمی و ساکت کردن جمعیت ۳۰ درصدی مخالفان است. بنابراین آن ۶۰ درصد وسط در دنیایی زندگی می‌کنند که تنها دیدگاه اجتماعی قابل پذیرشی که می‌شنود، صدای اقلیت طرفدار جنگ است. آنها معتقدند که این اقلیت در واقع اکثریت هستند و همه از پوتین و جنگ حمایت می‌کنند. این یک ساختار پایدار برای پوتین است، اما می تواند به معنای واقعی کلمه یک شبه تغییر کند.»

این در حالی است که در سال‌های گذشته آمارهای متفاوتی از آنچه ایندیپندنت به نقل از یک مخالف سرسخت پوتین منتشر کرده است هم ارائه شده است.

در سال ۲۰۲۳، نظرسنجی لوادا، موسسه نظرسنجی مستقل روسی، اعلام کرد که نارضایتی از پوتین به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

نتایج نظرسنجی‌ها قبل و بعد از جنگ اوکراین نیز محل توجه بوده است. در سال ۲۰۲۱، محبوبیت پوتین حدود ۶۵ درصد اعلام شده بود. پس از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۰۲۲، برخی نظرسنجی‌ها نشان دادند که این نرخ به ۷۰ نیز رسیده است.

این آمارها نیز به‌طور عمده از سوی لوادا منتشر شدند. این موسسه روسی اعلام کرده بود بعد از حمله به اوکراین، نظرسنجی‌ها نشان دادند که در حدود ۵۰ از جمعیت از جنگ حمایت می‌کنند، اما یک بخش قابل توجه (حدود ۴۰-۳۰ درصد) مخالف جنگ بودند.

نظرسنجی دیگری در سال ۲۰۲۲ توسط مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (VCIOM) نشان داد که ۴۴ درصد از روس ها سیاست‌های پوتین را خوب یا بسیار خوب می‌دانند، در حالی که ۲۴ آنها سیاست‌های پوتین را بد یا بسیار بد می‌دانند.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ توسط مرکز تحقیقات پیو نیز نشان داد که ۵۵ درصد از روس‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به پوتین دارند، در حالی که ۳۴ درصد دیدگاه نامطلوبی نسبت به او دارند.

در عین حال نظرسنجی‌های لوادا نشان می‌دهند که بسیاری از روس‌ها از سیاست دور هستند. در سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰ درصد از مردم اعلام کردند که تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند.

نتایج این موسسه غیرانتفاعی روسی اعلام می‌کند حدود ۲۵-۳۵ درصد از مردم از رژیم کنونی ناراضی هستند و از احزاب و چهره‌های مخالف حمایت می‌کنند.

کد خبر 881683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha