از هفته گذشته پخش یک سریال قدیمی‌خاطره‌انگیز از شبکه آی فیلم شروع شده است. سریالی که در دهه ۶۰ پخش شد، کودکان بازیگر و بیننده آن بودند و البته بزرگترها هم آن را تماشا می‌کردند.

در خانه

به گزارش همشهری آنلاین، سریال «درخانه» ماجراهای سه پسربچه به نام‌های جواد، محسن و مرتضی بود. خانواده جواد، در خانه عزیز خانم مستأجرند که یک طوطی سخنگو به نام فندق دارد. محسن و پدرش آقای خورشیدی هم دیوار به دیوار آنها زندگی می‌کنند. از طرف دیگر مرتضی، پسرخاله علی، از شهرستان آمده تا مدتی با آن‌ها زندگی کند. شیطنت‌های این سه کودک و واکنش‌های بزرگترها، محور اصلی داستان‌های هر قسمت را می‌ساخت. این سریال اولین بار سال ۱۳۶۵ از شبکه دو پخش شد.

کارگردانان

«در خانه» از اولین همکاری‌های مشترک بیژن بیرنگ و مسعود رسام بود که سال‌های بعد همکاری‌های موفقشان به خلق سریال‌های پربیننده و ماندگار مثل همسران و خانه سبز منجر شد. در خانه اما اولین ساخته مشترک این دو برای کودکان نبود. آنها پیش از این سریال، مجموعه چاق و لاغر را ساخته بودند که ماجراهای دو مأمور اطلاعاتی دوره پهلوی بود که به طرز ناشیانه ای برای رئیس بزرگ کار و جاسوسی می‌کنند. این مجموعه تلفیقی از عروسک و بازیگر بود و کامبیز صمیمی‌مفخم طراحی و ساخت عروسک‌ها را به عهده داشت. حسن زارعی و حسن پورشیرازی هم به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک چاق و لاغر در سری اول مجموعه حضور داشتند. بعد از در خانه هم بیژن بیرنگ و مسعود رسام فیلم علی و غول جنگل را با بازی مهدی‌هاشمی‌و غلامحسین لطفی برای کودکان و نوجوانان ساختند که در سال ۶۹ به نمایش درآمد.

بازیگران

شهلا ریاحی، اکبر عبدی، اسماعیل پوررضا و رویا افشار از بازیگران این سریال بودند و وقش سه پسربچه پرماجرا را هم آرش محمودی، بابک بادکوبه و محمد چراغعلی بازی می‌کردند.

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

شهلا ریاحی

شهلا ریاحی را بیشتر با نقش مادر می‌شناسیم. او اما از سن ۱۷ سالگی با ترغیب همسرش، اسماعیل ریاحی، روی صحنه رفت و اولین بار در نمایشی از معزدیوان فکری به اسم دخترهارون الرشید بازی کرد. بعد از چند نمایش به عنوان بازیگر شناخته شد و توجه‌ها را به خود جلب کرد. او سینما را هم اولین بار با معزدیوان فکری در فیلم خواب‌های طلایی تجربه کرد و بعد با ساخت فیلم مرجان به عنوان اولین بانوی کارگردان ایران شناخته شد. او در دوران بازیگری اش در ۳۰ نمایش، ۷۲ فیلم و ۲۷ سریال تلویزیونی حضور داشت و آخرین بار در فیلم نهنگ عنبر ۲ نقش کوتاهی به عنوان بازیگر افتخاری بازی کرد.

شهلا ریاحی در سریال در خانه نقش عزیز خانم را بازی می‌کرد. زن میانسال، مهربان و دلسوزی که در خانه‌ای با حیاطی بزرگ زندگی می‌کرد. عزیز خانم به عنوان صاحبخانه نقش مهمی‌در سریال داشت. او ارتباط خوبی با کودکان داشت و از سروصداها و شیطنت‌های آنها ناراحت نمی‌شد.

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

اکبر عبدی

در خانه اولین تجربه اکبر عبدی در یک سریال یا فیلم کودک و نوجوان نبود. کودکان دهه شصت به خوبی او را در سریال باز مدرسه ام دیر شد به یاد می‌آورند. پسر بازیگوش و سربه هوایی که هر روز به یک دلیل دیر به مدرسه می‌رسید و مواخذه می‌شد. او را در محله برو بیا و محله بهداشت هم خوش درخشیده بود و در میان کودکان محبوبیت زیادی داشت. دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند)، ‌ سفر جادویی(ابوالحسن داودی) و مدرسه پیرمردها(علی سجادی حسینی) فیلم‌هایی دیگری در حوزه کودک هستند که در عبدی در دهه شصت در آنها بازی کرده بود. او در سال‌های بعد هم در چندین فیلم کودک و نوجوان حاضر شد: یکی بود، یکی نبود(ایرج طهماسب)، عملیات مهد کودک(فرزاد اژدری) بچگیتو فراموش نکن(جلال فاطمی) و تورنادو(جواد ‌هاشمی)

در سریال در خانه عبدی نقش آقای خورشیدی، پدر محسن، را بازی می‌کرد که یک میوه‌فروش مهربان و به خاطر تکیه‌کلام‌های خاص و رفتارهای جذاب و خنده‌دار، یکی از نقش‌های به یادماندنی و محبوب سریال شد.

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

رویا افشار

در دهه شصت رویا افشار یکی از بازیگران پرکار تلویزیون بود. او پیش از «در خانه» سریال بسیار پربیننده آیینه را بازی کرده بود و بازیگر کاملا شناخته شده‌ای بود. او در دهه هفتاد در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرد، اما در دهه هشتاد در سریال‌های سیب ترش، آهوی ماه نهم و کمربندها را ببندیم حضور پیدا کرد. افشار یک بار دیگر از نیمه دهه هشتاد تا اوایل دهه نود در سینما و تلوزیون غایب بود تا این که با فیلم خسته نباشید ساخته افشین ‌هاشمی‌ به سینما بازگشت و بعد هم در چندین فیلم و همینطور سریال‌های کمدی شبکه نمایش خانگی بازی کرد.

رویا افشار در مجموعه در خانه نقش مادر جواد را بازی می‌کند و یکی از نقش‌های اصلی را دارد. نقش مادری که گاه نگران بچه‌ها می‌شود، گاه دعوایشان می‌کند، ولی همیشه مهربان است.

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

اسماعیل پوررضا

اسماعیل پوررضا اولین بار در فیلم غریبه و مه بهرام بیضایی دیده شد. بعدتر در سریال‌های از نو بسازیم، هزاران برگ و هزاران رنگ، زیر بازارچه، چراغ جادو و ...بازی کرد و سال ۹۸ هم در سریال بر سر دوراهی را به کارگردانی بهرنگ علوی برای تلویزیون حاضر شد. سرخ پوست، برادران لیلا و تفریق هم جدیدترین فیلم‌هایی هستند که او در آنها نقش بازی کرده است.

در سریال در خانه پوررضا نقش پدر جواد را داشت که به عنوان یک پدر دلسوز و مهربان در کنار خانواده‌اش نقش مهمی‌در توسعه داستان و ارتباطات خانوادگی دارد.

وقتی اکبر عبدی و رویا افشار ۲۶ ساله بودند و شهلا ریاحی زنده بود

نقش سه پسربچه سریال را بابک بادکوبه، محمدعلی چراغعلی و آرش محمودی بازی می‌کردند. بابک بادکوبه نقش محسن را داشت، محمد چراغعلی مرتضی بود و آرش محمودی هم نقش جواد را بازی می‌کرد. جواد با پدر و مادرش در خانه عزیز خانم مستاجر بود و در کنار همسایه‌هایش، به خصوص محسن در طول تابستان بازی و شیطنت می‌کرد. مرتضی هم از شهرستان آمده بود و با ماجراهایی که ایجاد می‌کرد، نقش مهمی‌در پیشبرد داستان داشت. بابک بادکوبه نقش محسن را داشت و به همراه پدرش، اکبر عبدی، در همسایگی عزیز خانم زندگی می‌کرد.

از میان این سه کودک محمد چراغعلی و آرش محمودی بازیگری را ادامه ندادند. اما بابک بادکوبه سال‌هاست که علاوه بر کار تبلیغات و برندینگ به عنوان بازیگر و مجری فعالیت می‌کند. بابک بادکوبه از ۶ سالگی و با بازی در برنامه تلویزیونی «بچه‌ها اینو شنیدید؟» بازیگری را شروع کرد و سریال در خانه یکی از معروف‌ترین سریال‌هایی است که در آنها نقش داشته است. او یک بار دیگر در سریال‌های کودکانه و همسایه‌ها با بیژن بیرنگ و مسعود رسام همکاری کرد. سفر جادویی (۱۳۶۹) اولین تجربه حرفه‌ای او در سینما به کارگردانی ابوالحسن داوودی است. بادکوبه تا سال ۱۳۷۵ به عنوان مجری در برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های کودک و نوجوانی مانند تابستانه، پاییزه، سبز، سفید، قرمز، با جوانان و بام روشنایی حضور داشت و سریال تلویزیونی «جستجو گران جوان» را نوشت و کارگردانی کرد. در اواخر دهه هفتاد هم برنامه طنز تلویزیونی «لوسه لوسه» با نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی او از شبکه دو و برنامه علمی‌۹۰ قسمتی کاوش با نویسندگی و کارگردانی او از شبکه یک پخش شد. او پس از سال‌ها دوری از بازیگری در سال ۱۳۸۶ در فیلم «هم‌خانه» به کارگردانی مهرداد فرید یک بار دیگر با اکبر عبدی همبازی شد.

کد خبر 881916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    17 0
    ازاین سه تا بچه هم خبری بگذارید که الان چه شکلی شدن وکجایند....
  • سمیرا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    7 0
    وای چه ضد حالی پس بچه ها چی؟ لطفا عکس یا اطلاعاتی اگه دارید بزارید ممنون
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    9 1
    یاد آن روزها بخیر
  • مسافر IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    12 0
    ممنونم از عوامل ای فیلم که این فیلم رو باز پخش کردند. بسیار دوستش داشتم و واقعا چشم انتظار باز پخش این فیلم بودم. الان که این فیلم رو میبینم باحسرت میبینم چقدر اون زمان زندگی ها قشنگ بود و ساده. با دیدن این فیلم ۷ سالگی ام رو دو باره زندگی میکنم.