سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

بین پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها، کرم‌های شب و ماسک‌های صورت، تونر پوست سزاوار این است که بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اما افراد برعکس دیگر محصولات مراقبت از پوست، از تونر کمتر استفاده می‌کنند.

image-20240916163019-1.jpeg

تونر پوستی یک محلول مبتنی بر آب است که می‌تواند به جذب چربی اضافی، آبرسانی به پوست و بازگرداندن انرژی و شادابی به پوست کمک کند. تونر نقش یک عامل مغذی را برای پوست بازی می‌کند و باید در روتین مراقبت از پوست روزانه افراد جای گیرد. در این مقاله از «همشهری آنلاین» به تونر پوست چیست و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم.

تونر پوست چیست؟

تونر پوست یک محصول مراقبت از پوست مبتنی بر آب است که به از بین بردن کثیفی اضافی، آثار چربی و آرایش کمک می‌کند. این محصول PH پوست شما را اصلاح و متعادل می‌کند تا آن را به PH کمی اسیدی در حدود 5.5 تبدیل کند. به عبارت دیگر، یک تونر صورت به طور کامل پوست را تمیز می‌کند و در حذف سلول‌های مرده سطحی پوست موثر است. تونر به ویژه برای افراد با پوست مستعد آکنه یک محصول شگفت انگیز محسوب می‌شود، زیرا پوست را به خوبی تمیز می‌کند و PH آن را به تعادل می‌رساند.

ممکن است بپرسید: «مواد اصلی تشکیل دهنده تونر پوست چیست؟» در ادامه به این مواد تشکیل دهنده اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از مواد قابض ملایم مانند پوست درخت بید، روغن درخت چای و الکل دناتوره شده برای متعادل کردن PH و چربی پوست
  • استفاده از ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و ویتامین‌های مختلف برای آبرسانی جهت حفظ رطوبت و شادابی پوست
  • استفاده از موادی مانند بنزوئیل پروکساید یا سالیسیلیک اسید برای مبارزه با مشکلات پوستی مانند لک، خشکی، پیری یا کدر بودن پوست

بیشتر بخوانید: ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

کاربردهای تونر پوست چیست؟

تونر پوستی را می‌توان برای انواع کاربردهای مختلف استفاده کرد، زیرا تونرها با مواد تشکیل دهنده مختلف و اهداف گوناگون تولید می‌شوند. در ادامه به موارد استفاده از تونر پوست اشاره می‌کنیم:

تونر ممکن است از مواد فعالی لایه بردار تولید می‌شود که هم برای پوست ملایم و هم تسکین دهنده است. این مواد فعال می‌توانند شامل اسید لاکتیک (برای از بین بردن پوست مرده)، عصاره پوست درخت بید (متعادل کردن چربی پوست) و روغن‌های مرکبات مانند نارنگی، گریپ فروت و گل پرتقال برای مرطوب کردن پوست باشد.

  • تونر پوست می‌تواند به عنوان یک پاک کننده صورت عمل کند. هرچه منافذ پوست شما تمیزتر باشند، احتمال اینکه پوست مرده یا چربی با هم ترکیب شوند و پوست را مستعد جوش کنند، بالا خواهد بود. پس تونر می‌توانند نقش شوینده را بازی کند.
  • رنگ ناهموار پوست می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود؛ اما خوشبختانه، تونرهای خاصی با موادی مانند اسید آزلائیک، اسید لاکتیک و سالیسین تولید شده‌اند که به طور خاص هر گونه لک و رنگدانه پوست را از بین می‌برند.
  • تونرها می‌توانند اثربخشی سایر محصولات را در روتین مراقبت از پوست شما افزایش دهند. تونر با محافظت از سد پوستی و از بین بردن پوست‌های مرده سرسخت، ظاهر پوست شما را تازه می‌کند تا بتوانید سایر محصولات را استفاده کنید.

تونر پوست چیست؟

چه تونر پوستی را انتخاب کنیم؟

وظیفه اصلی تونر این است که پوست را پس از پاکسازی به آرامی شاداب کرده و آن را برای استفاده از سرم و کرم آماده کند. در واقع، تونر می‌تواند پوست صورت را برای جذب عمیق مواد مغذی محصولات مراقبت از پوست آماده کند. به همین دلیل است که باید تونر را مطابق با نوع پوست انتخاب کرد تا اثربخشی خود را نشان دهد. اگر می‌پرسید: «بهترین تونر پوست چیست؟» باید بگوییم محصولی که نیازهای پوستی شما را برآورده کند. در ادامه به انتخاب تونر مناسب براساس نوع پوست اشاره می‌کنیم:

تونر برای پوست‌های معمولی

تونر برای پوست‌های معمولی اغلب به حفظ حالت متعادل پوست با از بین بردن هر گونه آلودگی باقیمانده پس از پاکسازی و در عین حال آبرسانی و تغذیه سبک کاربرد دارد. این نوع تونر معمولاً فرمولاسیون ملایمی دارد که به اصلاح منافذ و بهبود بافت پوست بدون خشک کردن بیش از حد یا تحریک پوستی کمک می‌کند. مواد تشکیل دهنده اغلب شامل مواد قابض ملایم مانند فندق جادوگر یا گلاب است که در تقویت و تسکین پوست موثر هستند. همچنین ممکن است حاوی اجزای آبرسان مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و ویتامین C باشد که در مرطوب کردن پوست نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ رازی که برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید بدانید

تونر برای پوست‌های خشک

این نوع تونر به طور خاص برای رفع نیازهای منحصر به فرد افراد با پوست خشک یا حساس فرموله شده است. معمولاً در مقایسه با سایر تونرها دارای ترکیبی غنی‌تر و آبرسان است که هدفش جبران رطوبت و بهبود سطح هیدراتاسیون پوست است. موادی که معمولاً در تونرهای پوست خشک یافت می‌شوند شامل اسید هیالورونیک، گلیسیرین و عصاره‌های گیاهی مانند آلوئه ورا یا بابونه هستند که آبرسانی عمیق و مزایای تسکین دهنده را به همراه دارند. این تونرها اغلب بدون الکل هستند تا از کم آبی یا تحریک بیشتر جلوگیری کنند. آنها برای بازگرداندن تعادل رطوبت پوست، کاهش پوسته پوسته شدن و ایجاد یک پایه صاف و انعطاف پذیر برای درمان‌های بیشتری مناسب هستند.

تونر برای پوست‌های چرب

برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه، تونر بدون الکل با آلفا هیدروکسی اسید (AHA) را مناسب است. این ماده باعث می‌شود تا پوست در وهله اول تمیز شود و سپس درخشندگی خوبی از خود ارائه دهد. تونرها بدون الکل با آلفا هیدروکسی سطح PH پوست را متعادل می‌کنند. این شکل از اسید بر خلاف مواد تحریک کننده مانند رتینوئیدها حتی برای پوست‌های حساس نیز ملایم است. از طرفی، اسید سالیسیلیک اغلب در تونر صورت برای پوست‌های مستعد آکنه توصیه می‌شود. با این حال، این ماده می‌تواند به خصوص برای پوست‌های حساس خشن و تحریک کننده باشد. علاوه بر این، تونر مناسب پوست چرب ممکن است حاوی عوامل لایه بردار برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ و کاهش خطر آکنه باشد.

تونر پوست چیست؟

بهترین زمان برای استفاده از تونر پوست چیست؟

بهترین زمان برای استفاده از تونر پوست بلافاصله پس از پاکسازی صورت است، چه صبح و چه عصر! استفاده از تونر بعد از شستن صورت به حذف هرگونه ناخالصی باقیمانده، آرایش یا آلودگی که ممکن است هنوز روی پوست شما باشد، کمک زیادی می‌کند. همچنین این مرحله در بازگرداندن تعادل PH طبیعی پوست موثر است. تونر می‌تواند پوست را برای جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست بعدی مانند سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها آماده کند و اثربخشی آنها را افزایش دهد.

چگونه از تونر پوست استفاده کنیم؟

اگر می‌پرسید نحوه استفاده از تونر پوست چیست؟ ادامه مطلب را بخوانید تا مراحل استفاده از این محصول مراقبت از پوست را بدانید:

  1. با تمیز کردن صورت خود با یک پاک کننده ملایم برای پوست حساس و مناسب برای نوع پوست خود شروع کنید. یک شوینده خوب باید مواد شوینده خشن مانند سدیم لوریل سولفات و عطر نداشته باشید.
  2. یک تکه پد پنبه‌ای را با تونر بدون الکل مرطوب کنید و روی صورت خود بمالید.
  3. تا قبل از رفتن به مراحل بعدی روتین مراقبت از پوست، اجازه دهید تونر برای چند دقیقه کاملا جذب پوست شود.
  4. اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از تونر بدون الکل در روز و شب استفاده کنید. برای پوست‌های خشک بهتر است فقط یک بار در روز یا شب از تونر استفاده شود.
  5. همیشه بعد از تونر از کرم مرطوب کننده برای نوع پوست خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده ضروری برای مراقبت از پوست بالای ۵۰ سال

تهیه تونر پوست در خانه

اگر می‌پرسید: «تهیه خانگی تونر پوست چیست؟» باید بگوییم خیلی راحت می‌توانید تونر را در خانه با مواد مختلف تهیه کنید. در ادامه به چهار نوع تونر خانگی اشاره می‌کنیم:

تونر آلوئه ورا

تونر آلوئه ورا پوست شما را روشن می‌کند و در مبارزه با آکنه نیز نقش موثری دارد. همچنین قدرت مرطوب کنندگی بالایی دارد، بنابراین یک تونر عالی برای استفاده برای پوست‌های خشک است.

مواد تشکیل دهنده:

  • 1.2 فنجان گلاب
  • 1.2 فنجان آلوئه ورا

روش استفاده:

مواد را کاملا با هم مخلوط کنید، سپس روی پوست تمیز و خشک خود بمالید.

تونر آب برنج

آب برنج یک ماده ساده است که در بسیاری از محصولات زیبایی یافت می‌شود، زیرا مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های زیادی دارد که پوست می‌تواند به راحتی آنها را جذب کند. شما می‌توانید به راحتی آب برنج را با خیساندن برنج برای حداقل دو ساعت درست کنید.

مواد تشکیل دهنده:

  • 1.4 فنجان آب
  • 3 قاشق غذاخوری برنج یاس

روش استفاده:

برنج را دو ساعت در آب خیس کنید سپس آن را صاف کنید. آب برج را داخل بطری بریزید و از آن به طور مرتب استفاده کنید.

تونر چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک کند. به علاوه، به طور طبیعی ضد التهاب است، بنابراین ممکن است قرمزی روی پوست را کاهش دهد. همچنین تهیه این تونر خانگی بسیار ساده است.

مواد تشکیل دهنده:

  • 1.3 فنجان چای سبز
  • 3 تا 4 قطره اسانس درخت چای

روش استفاده:

قبل از اینکه تونر را روی صورتتان بمالید، مواد را با هم مخلوط کنید.

تونر آب لیمو و نارگیل

آب لیمو حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) و ویتامین C است که می‌تواند به بازسازی سلولی پوست سرعت بخشد و در نهایت لکه‌های تیره را روشن کند. آب نارگیل نیز قدرت آبرسانی بالایی دارد.

مواد تشکیل دهنده:

  • 1.2 لیمو، آب گرفته
  • 3 قاشق غذاخوری آب نارگیل

روش استفاده:

مواد را با هم ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید و سپس روی پوست خود اسپری کنید.

کلام آخر

اگر می‌خواهید پوست صورتتان درخشان، محکم و سالم باشد، تونر را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید. این محصول معجزه آسا، جادویی و با طراوت است که به کنترل بیشتر بیماری‌های معمولی پوست صورت کمک می‌کند. تونر مرحله میانی بین پاکسازی و تغذیه عمیق پوست صورت با سرم و کرم است و مراقبت روزانه مورد نیاز صورت را فراهم می‌کند. پس اگر می‌خواهید بدانید مزایای تونر پوست چیست؟ باید بگوییم این محصول بهداشتی برای آبرسانی، تغذیه و بهبود درخشندگی پوست عالی است.

کد خبر 881959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha