روزنامه نیویورک تایمز بامداد چهارشنبه مدعی شد که اسرائیل در پیجرهای ساخت تایوان که وارد لبنان شده بود، مواد منفجر کار گذاشته بود.

لبنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه به نقل از «مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها که از این عملیات مطلع شدند» نوشت، حزب‌الله لبنان این پیجرها را از شرکت تایوانی «گلد آپولو» سفارش داده بود و این دستگاه‌ها پیش از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.

بر اساس این گزارش، دو مقام که نامشان فاش نشده است اعلام کردند، مواد انفجاری که در حد یک یا دو اونس بود، در کنار باتری پیجرها کار گذاشته شده بود. یک سوئیچ نیز که در آن جاساز شده بود، می‌توانست این مواد منفجره را از راه دور منفجر کند.

نیویورک تایمز افزود، دو مقام گفتند ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در لبنان پیجرها پیامی دریافت کردند که وانمود می‌شد از طرف رهبری حزب‌الله ارسال شده است. اما این پیام مواد منفجره در پیجرها را فعال کرد.

به گفته سه مقام، پیجرها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجاری صدای بوق کوتاهی بدند.

به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر ویدیویی انفجارها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند کاملا روشن است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد انفجاری بوده است.

میکو هیپونن کارشناسس شرکت نرم‌افزاری WithSecure و مشاور جرایم سایبری در یوروپول گفت: این پیجرها احتمالا به نحوی دستکاری شده بود که باعث این نوع انفجارها شده است. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که علت آن فقط باتری نبوده است.

نیویورک تایمز به نقل از «چند مقام» نوشت که بیش از سه هزار پیجر از شرکت تایوانی گلد آپولو سفارش داده شده بود. این روزنامه مدعی شد که حزب‌الله این پیجرها را در میان اعضای خود در لبنان توزیع کرده بود و برخی از آنها به متحدان حزب‌الله در ایران و سوریه رسیده بود و حمله اسرائیل پیجرهایی را که روشن شده و پیام‌ها را دریافت کرده بودند، تحت تاثیر قرار داد.

خرابکاری رژیم صهیونیستی در تجهیزات ارتباطی تاکنون ۹ شهید در لبنان برجای گذاشته است. به دنبال این خرابکاری تاکنون نیز ۲ هزار و ۷۵۰ تن دیگر نیز در لبنان زخمی شدند.

به دنبال این اقدام، حزب الله با انتشار بیانیه ای اسرائیل را مسؤول انفجار پیجرها دانست و گفت: قطعا اسرائیل تقاص پس خواهد داد.

کد خبر 882468
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیا IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    ما هم چاره ای جز استفاده و رونق تولیدات داخلی نداریم
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 1
    یعنی حزب الله لبنان با این تشکیلات عظیم بخش فنی مهندسی نداره که قبل از استفاده از تجهیزات اونها رو نمونه گیری و آزمایش کنه؟
  • ممد IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 0
    بجای این که هی پیام بدید انتقام میگیریم. یک کار واقعی انجام بدید،دوصد گفته چون نیم کردار نیست،
  • قادر IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 1
    باید جواب دندانشکنی به رژیم کودک کش داده شود وملتها هوشیارتر باشند