مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

در کنار موزه‌های شناخته شده تهران، هستند خانه موزه‌هایی که رنگ و بوی دیگری دارند. خانه‌هایی که از آنها عطر شهادت و شهامت به مشام می‌رسد و متعلق به شهدایی تهستند که شاید نامشان کمتر شناخته شده باشد، اما با سیری در خانه آنها و بازدید از آثارشان می‌توان به بزرگی روح و عمق شجاعت‌شان پی برد.

موزه

همشهری - سعیده مرادی: موزه‌هایی مانند موزه شهیدان اقبالی، شهید مهدی‌پور، شهید قدمی و شهید آداک که امروزه پاتوقی فرهنگی و معنوی برای پایتخت نشینان هستند.

موزه شهیدان اقبالی

نشانی: بزرگراه شهید نواب صفوی، ابتدای خیابان کمیل شرقی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بریانک

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سی متری جی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۶

هزینه: رایگان

معرفی:

این موزه در گذشته خانه شهیدان اقبالی بوده است. خانه‌ای که سال ۱۳۹۶ توسط شهرداری تهران تبدیل به موزه‌ای برای انجام فعالیت‌های قرآنی و دینی شد.

از عکس‌های یادگاری‌ شهدا تا کتابخانه

با ورود به حیاط خانه، حجله‌های شهدا یکی پس از دیگری نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در راهروی ورودی خانه، عکس شهیدان چمران، همت و خرازی به روی دیوارها نصب شده‌اند. در طبقه اول نیز قاب‌های زیبای شهدا روی دیوارها خودنمایی می‌کنند. در طبقه دوم، المان‌های چوبی، بنرهای چاپی و تصاویر فرماندهان شهید، یاد و خاطره جبهه و جنگ را در ذهن هر بیننده‌ای زنده می‌کند. طبقه سوم نیز با فضای ۶ متری آن به کتاب‌خانه‌ای کوچک با حدود ۳۰۰ جلد کتاب اختصاص یافته است.

خانه‌هایی که عطر شهادت و شهامت می‌دهند

خانه موزه شهید مهدی‌پور

نشانی: میدان المپیک، شهرک سرچشمه، خیابان سیروس مهدی پور

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: آیت‌الله مهدوی کنی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: صدرا

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۷

هزینه: رایگان

معرفی:

خانه شهید سیروس ‌مهدی پور سال ۱۳۹۵ به همت خانواده شهید به شکل موزه درآمد. موزه‌ای که این روزها به پاتوقی فرهنگی و مذهبی برای شهروندان تبدیل ‌شده است.

موزه و پاتوق فعالیت‌های فرهنگی

در خانه موزه شهید سیروس مهدی پور، اتاقی به وسایل شهید اختصاص دارد. در و دیوار این اتاق پر از عکس‌ها، پلاک، تسبیح و لوح تقدیر و دیگر یادگاری‌های شهید است که حال و هوای بازدیدکنندگان را دگرگون می‌کند. در این اتاق تابلویی روی دیوار نصب شده که محتویات جیب شهید در هنگام شهادت، تکه‌ای از لباسش، ساعت مچی و ... روی آن قرار دارد. این موزه همچنین مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی است و در آن کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. مهدکودک قرآنی و کتابخانه از بخش‌های دیگر این موزه محسوب می‌شود.

خانه‌هایی که عطر شهادت و شهامت می‌دهند

خانه موزه شهید قدمی

نشانی: محله عباسی، خیابان شهید قدمی، کوچه شهید خشم‌فر

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: هلال احمر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: عباسی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۸

هزینه: رایگان

معرفی:

خانه موزه قدمی، قدمتی ۴۰ ساله دارد. خانه‌ای که در ابتدا حسینیه بود، اما بعدها پسر شهید با توجه به بیانات مقام معظم رهبری آن را تبدیل به موزه و مرکزی برای امور فرهنگی کرد.

مرکز کارآفرینی

خانه شهید قدمی در دو و نیم‌طبقه بنا شده است. در زمان بازسازی خانه، حیاط نقلی آن به دفتر ثبت‌نام تبدیل شد. در گوشه دفتر ثبت‌نام کمد چوبی قدیمی قرار دارد که داخل آن چفیه، دست‌نوشته‌ها و دیگر یادگاری‌های شهید چیده شده است. فضای پاگرد پله‌ها نیز با گونی‌های کنفی پوشیده شده و تصاویر شهید علیرضا قدمی روی دیوارها نصب شده‌اند. در کنار این تابلوها، کیف، لباس رزم و لوازم شهید در فضای خاکریز مانندی نگهداری می‌شود. در طبقه دوم اتاق کوچکی قرار دارد که در گذشته، دفتر کار شهید بوده و حالا کلاس آموزشی کودکان و نوجوانان محله است.

خانه‌هایی که عطر شهادت و شهامت می‌دهند

خانه موزه شهید آداک

نشانی: خیابان قیطریه(اندرزگو)، خیابان شهید احمد گودرزی، کوچه شهید حسنعلی آداک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: قیطریه

ساعت بازدید: ۸ تا ۱۶

هزینه: رایگان

معرفی:

خانه‌موزه شهید آداک حدود ۱۳ سال پیش توسط شهرداری خریداری شد و به عنوان موزه و مرکزی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در اختیار اهالی محله قیطریه قرار گرفت.

شهدای محله قیطریه

بیش از یک دهه است که تابلوی خانه موزه شهید آداک روی سردر قدیمی‌ترین خانه کوچه‌ای در محله قیطریه جا خوش کرده است. بنایی قدیمی که حیاط آن با شمعدانی‌ها و ایوان دلگشا حس و حال یک خانه تاریخی را به بازدیدکننده‌ها منتقل می‌کند. طبقه اول این خانه مرکزی برای کارآفرینی است که در آن فعالیت‌های مختلف برای کمک به افراد کم بضاعت انجام می‌شود. طبقه دوم آن نیز روایت زندگی ده‌ها شهید محله قیطریه را در خود جای داده و دورتا دور آن با قاب عکس‌ شهدای محله تزئین شده است.

خانه‌هایی که عطر شهادت و شهامت می‌دهند

کد خبر 883709
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha