شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: بیش از 4 سال از تصویب قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی می‌گذرد، ولی آموزش‌و‌پرورش در اجرای این قانون همچنان نا‌کام مانده‌است.

تنها اقدام دولت نهم در این باره تدوین کلیات احیا و تحول‌بخشی این معاونت پرورشی است که طی هفته آینده اعلام خواهد‌شد.به گزارش مهر، علی‌اصغر یزدانی، سومین معاون پرورشی دولت نهم، در گردهمایی معاونان پرورشی کشور گفت: با وجود کمبود نیروی انسانی در این عرصه باید برای پویایی وضع موجود و توانمند‌سازی‌ نیروها، سازوکار جدیدی را مورد بررسی قرار داد تا برنامه‌ریزی جدیدی انجام شود.

وزیر آموزش‌و‌پرورش هم در این گردهمایی اظهار کرد: معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی نیازمند تحول عمیق است. مدیران مدارس باید محور فعالیت‌های تربیتی مدارس باشند.

آفت تغییر مدیریت‌ها

از زمان تصویب قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس، 2وزیر و 3 معاون پرورشی و تربیت‌بدنی تغییر کرده است. برخی از کارشناسان یکی از دلایل اصلی احیا نشدن معاونت پرورشی را تغییر مدیریت‌های ارشد در وزارت آموزش و پرورش بیان می‌کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است: قانون احیای معاونت پرورشی عملاً به اجرا در نیامده و آموزش و پرورش دولت نهم نتوانست به ساماندهی و ایجاد یک مدیریت واحد در این معاونت بپردازد، چه‌برسد به آنکه بخواهد، اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این قانون را به‌اجرا در بیاورد.

علی عباسپور تهرانی فرد تاکید کرد: تلاطم مدیریتی در این وزارتخانه ضربات سنگینی را به مجموعه نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد که مطمئناً این تغییرات مکرر به صلاح نیست.

انتصاب معاون بی‌برنامه

وزیر آموزش و پرورش پس از استعفای 2 معاون پرورشی سابق، چاره‌ای جز انتصاب رئیس آموزش‌و‌‌پرورش تهران به سمت معاون پرورشی نداشت، البته فردی را برگزید که هیچ برنامه مدونی برای احیای معاونت پرورشی نداشت.

این بی‌برنامگی زمانی نمایان شد که وی در نخستین مواجهه خود با خبرنگاران رسانه‌ها که به فاصله 2 روز از انتصابش برگزار شد، با کلی گویی و بدون اعلام برنامه‌هایش تنها به این جمله بسنده کرد: ما مامور به تکلیف هستیم و نه نتیجه. من برای ارائه آمار و اطلاعات به شما نیامده‌ام.

توجیه کم‌کاری‌ها

وضعیت موجود معاونت پرورشی بارها از سوی مسئولان و کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است.

شاید برای فرار از نیش انتقادها باشد که معاون پرورشی گفته است که دشمن با همه قوا در راستای تخریب و آسیب‌زدن وارد صحنه‌های متعددی شده‌است که روند توسعه باورهای مذهبی را دچار آفت و آسیب کند.‌

نبود مدیریت کارآمد، برنامه کلان و مدون، کمبود نیروی انسانی، تهیه منابع و متون پرورشی و تربیت‌بدنی، ایجاد فضاهای فعالیت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی، تجهیز امکانات برای فعالیت‌های پرورشی، تکمیل پروژه‌های پرورشی و تربیت‌بدنی و نداشتن بودجه کافی از مشکلات پیش‌روی احیای معاونت پرورشی است.

هم‌اکنون حدود 80 درصد مدارس کشور مربی پرورشی ندارند، این در حالی است که مربیان پرورشی در مدارس بازوی اجرایی احیای معاونت پرورشی به‌شمار می‌آیند. یزدانی نیز با اذعان به کمبود نیروی انسانی در بخش پرورشی معتقد است که این کمبودها موجب توقف در فعالیت‌های پرورشی نشده‌است و ما را با مشکل مواجه نمی‌کند.

آیا با این وضعیت می‌توان انتظار داشت که اهداف قانون احیا و فعالیت‌های پرورشی  محقق شود؟ از حرف تا عمل فاصله بسیار است.

کد خبر 88390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز