بر اساس تحقیقات جدید، بیش از یک سوم کودکان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ نزدیک بین بودند و این نسبت در سال ۲۰۵۰ به تقریبا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. طبق نتایج تحقیقات، کووید ۱۹ و تحصیلات زودهنگام و استفاده زیاد از صفحه نمایشگر موبایل و رایانه تاثیر زیادی در نزدیک بینی کودکان داشته است.

نزدیک بینی

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: برآوردها نشان می‌دهند که در ایران نیز حدود ۲۰ درصد از کودکان دارای نزدیک بینی هستند که این رقم در سال‌های اخیر رو به افزایش است.

نزدیک بینی یا نزدیک بینی به زمانی اطلاق می‌شود که اجسام نزدیک‌تر واضح دیده می‌شوند، اما اجسامی که در فاصله دور قرار دارند، تار هستند. در مقاله‌ای که محققان چینی این تحقیق در مجله چشم پزشکی بریتانیا انتشار داده‌اند، در ۳۰ سال گذشته افزایش قابل توجهی در شیوع نزدیک بینی در بین کودکان و نوجوانان وجود داشته و از ۲۴ درصد در سال ۱۹۹۰ به تقریبا ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

به گزارش سی ان ان، محققان دانشگاه سون یات سن در گوانگژو چین با تجزیه و تحلیل نتایج ۲۷۶ مطالعه شامل بیش از ۵.۴ میلیون کودک و نوجوان در ۵۰ کشور در شش قاره دنیا به این نتایج رسیدند.

عوامل اصلی نزدیک بینی

یک سوم کودکان دنیا نزدیک بین هستند | با مقصران نزدیک بینی آشنا شوید

محققان همچنین می‌گویند در حالی که پیشتر این افزایش تا حد زیادی تدریجی بوده است، پس از همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش قابل توجهی وجود داشت. البته متخصصان و کارشناسان، تحصیلات زودهنگام و تماشای صفحه نمایشگر تلفن‌های هوشمند و رایانه به مدت زیاد را نیز از عوامل اصلی دخیل در افزایش نزدیک بینی کودکان می‌دانند. بر اساس این مقاله نزدیک‌بینی امروزه به عنوان یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی مطرح شده است و شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش سریع نزدیک بینی در کودکان، به ویژه در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند سنگاپور، چین و تایوان زیاد است. کودکان این کشورها با ۳۵ درصد نزدیک بینی بالاترین میزان نزدیک بینی در دنیا را دارند که بیش از دو برابر میزان همسالان سفید پوست آن‌ها است.

محققان می‌گویند که این می تواند تا حدی به دلیل این واقعیت باشد که کودکان آسیای شرقی در سن ۲ یا ۳ سالگی و زودتر از بچه های مناطق دیگر، آموزش رسمی را شروع می‌کنند.
ژاپن با ۸۶ درصد از کودکان نزدیک بین در صدر این فهرست قرار دارد. کره جنوبی با ۷۴ درصد بالاترین نرخ را داشت.در سطح جهانی، کودکان ساکن در مناطق شهری نسبت به کودکان در مناطق روستایی دارای میزان بیشتری از نزدیک بینی هستند، در حالی که دختران کمی بیشتر از پسران از این بیماری رنج می برند.

محققان تاکید کردند که کودکان کوچک‌تر نسبت به بزرگسالان در برابر عوامل محیطی آسیب‌پذیرتر هستند و گفتند: این امر به‌ویژه برای کودکان پیش‌دبستانی مهم است، زیرا آن‌ها در یک دوره بحرانی رشد بصری هستند که با انعطاف‌پذیری بالا مشخص می‌شود. با نگاهی به آینده، محققان پیش‌بینی می‌کنند که شیوع نزدیک‌بینی در بین کودکان و نوجوانان همچنان در حال افزایش است و به ۳۶.۶ درصد در سال ۲۰۴۰ و ۳۹.۸ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

راهکارها و توصیه‌ها

با این حال، کارهایی وجود دارد که با پیروی از آن‌ها والدین می‌توانند فرزندان خود را تشویق کرده تا از بینایی خود محافظت کنند.محققان توصیه می‌کنند که کودکان و نوجوانان عادت انجام منظم اقدامات محافظتی از چشم را در خود ایجاد کنند.

محققان همچنین از مسئولان آموزشی و تربیتی کشورها کشورها خواستند تا زمان صرف شده برای فعالیت بدنی در مدارس را افزایش دهند . آن‌ها همچنین از والدین کودکان خواسته‌اند زمان بر کاهش زمان فعالیت‌های غیرفعال کودکان مانند تماشای تلویزیون و فیلم، بازی‌های رایانه‌ای و گشت و گذار در اینترنت نظارت داشته باشند. همچنین از مسئولان مدارس و والدین دانش آموزان خواسته شده از بار مشق شب و تدریس خصوصی بر دوش دانش آموزان کم کنند و همچنین معاینه چشم، تشخیص زودهنگام و درمان بیماری‌های مرتبط با بینایی را به طور جدی تری پیگیری کنند.

این توصیه‌ها توسط دکتر بنجامین بوتسفورد، چشم‌پزشک دانشکده پزشکی یوماس چان، نیز تکرار شده است. او در مقاله‌ای نوشت: پیشرفت نزدیک بینی در کودکان را می‌توان با استراحت و کاهش زمان حضور در تلفن هوشمند یا رایانه کاهش داد.

او اضافه کرد که محدود کردن زمان مطالعه از نزدیک در خارج از مدرسه زمان تماشای صفحه نمایش یا موارد دیگر ممکن است به کند کردن پیشرفت نزدیک بینی در کودکان کمک کند.
استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش می تواند باعث خستگی و خشکی چشم شود. باتسفورد همچنین در مقاله خود پیشنهاد می کند از قاعده ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید. طبق این قاعده هر ۲۰ دقیقه ۲۰ ثانیه استراحت کنید و از فاصله ۶۰ سانتیمتری به نمایشگر دستگاه خود نگاه کنید. روی آرامش چشم ها و پلک زدن تمرکز کنید. استفاده هر از گاهی از اشک مصنوعی که می‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کرد، ممکن است نیز به خشکی چشم کمک می‌کند.

باتسفورد همچنین توصیه می کند که گذراندن وقت در خارج از منزل برای چشمان شما خوب است وی در این باره می‌گوید: گذراندن اوقات فراغت به همراه کودکان در خارج از خانه با کاهش بروز نزدیک بینی در دوران کودکی مرتبط است.

کد خبر 884944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha