مدیرکل انتقال خون استان تهران می‌گوید: خیلی از مردم، اهدای خون را یک کار فوق برنامه می‌دانند و آن را در شرایط مختلف عقب می‌اندازند. مثلا در تهران تا کمی بارندگی می‌شود، خیابان‌ها شلوغ و پرترافیک می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند کارهایی مثل اهدای خون را بعدا انجام دهند.

اهدای خون

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: چند روز پیش، مدیرکل انتقال خون استان تهران از کاهش مراجعه تهرانی‌ها برای اهدای خون خبر داد و از آنها خواهش کرد که برای اهدای خون مراجعه کنند. طبق اعلام سازمان انتقال خون، ذخایر خونی در کل کشور برای ۹ روز است و به همین دلیل اهدای خون باید به صورت مستمر ادامه یابد تا این ذخایر تحت تاثیر قرار نگیرد و کشور و نیز استان بزرگی مثل تهران دچار کمبود نشود. اما چرا آمار مراجعه تهرانی‌ها برای اهدای خون کاهش پیدا کرده است؟

علت کاهش مراجعه تهرانی‌ها

دکتر سید منتظر شُبّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفتگو با همشهری‌آنلاین درباره دلیل کاهش مراجعه تهرانی‌ها برای اهدای خون توضیح می‌دهد: هر سال در شروع فصل سرما، ما با شیوع بیماری‌های فصلی، نزولات آسمانی و بعد هم آلودگی هوا مواجه می‌شویم و درنتیجه شاهد کاهش رفت و آمد مردم در سطح شهر هستیم و طبیعتا رفت و آمد مردم به مراکز انتقال خون هم کمتر می‌شود. اواخر شهریور هم خیلی از خانواده‌ها درگیر خرید لوازم‌التحریر و سر و سامان دادن به مدارس فرزندان خود می‌شوند و همین مزید بر علت می‌شود و باعث می‌شود که کمتر دغدغه اهدای خون داشته باشد.

شُبّر می‌گوید: خیلی از مردم با این تصور که اهدای خون یک کار فوق برنامه است، معمولا این کار را در شرایط مختلف عقب می‌اندازند. مثلا در تهران تا کمی بارندگی می‌شود، خیابان‌ها شلوغ و پرترافیک می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند کارهایی را که از نظر خودشان اولویت ندارد، بعدا انجام دهند. اهدای خون هم احتمالا یکی از این کارها است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران می گوید: اما ما خواهش داریم که مردم، اهدای خون را یک کار فوق برنامه ندانند. چون نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، نیازی همیشگی و دائمی است. به همین دلیل از تهرانی‌های عزیز خواهش می‌کنیم که به اهدای خون به عنوان یک ضرورت و اقدام حیاتی و اساسی نگاه کنند تا خون مورد نیاز بیمارانی که چشم‌انتظار اهدای خون هم‌استانی‌های نوع‌دوست هستند، به موقع تامین شود.

بیشتر بخوانید؛

هنوز ذخایر قبلی را داریم

به گفته این مسئول، در ماه‌های محرم و صفر به دلیل برگزاری پویش نذر خون حسینی، مردم مراجعه خیلی خوبی به مراکز انتقال خون داشتند و ذخایر خوبی آن زمان ایجاد شد و با توجه به این که گلبول‌های قرمز خون حدود یک ماه طول عمر دارند، ما هنوز از همان ذخایر بهره‌مند هستیم، اما به دلیل پیش آمدن شرایطی که گفتم، آمار مراجعه اهداکنندگان - چه اهداکنندگان بار اولی و چه اهداکنندگان مستمر - کم شده است.

شبر می‌گوید: البته شیوع بیماری‌های فصلی و آلودگی هوا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ... هر سال رخ می‌دهد و ما هم هر سال با کمک رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم و آنها هم مراجعه می‌کنند و کسری ما به موقع جبران می‌شود. امسال هم خواهش داریم که به موقع مراجعه کنند. چون در صورت ادامه روند کنونی (کاهش مراجعه برای اهدای خون) در ذخایر خونی با مشکل مواجه می‌شویم.

آمار توزیع خون بیشتر از اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به این که در حال حاضر توزیع واحدهای خون، ۳۰۰ واحد بیشتر از میزان اهدای خون است، می‌گوید: یعنی الان ما حدود ۱۵۰۰ واحد خون در روز توزیع می‌کنیم. در حالی که روزانه تقریبا ۱۲۰۰ واحد خون اهدا می‌شود. این نابرابری را گاهی با دریافت خون از استان‌های دیگر جبران می‌کنیم. ما هم از ذخایر خونی خودمان در استان استفاده می‌کنیم و هم از خون‌هایی که از استان‌های مختلف برایمان ارسال می‌شود. خیلی وقت‌ها هم استان‌های دیگر نیازمند خون هستند و ما برای آنها ارسال می‌کنیم. گاهی هم در بحران‌ها مثل حادثه تروریستی کرمان یا حادثه تروریستی چابهار و ... بلافاصله خون ارسال می‌کنیم. همه این کارها ذخایر خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیاز است که اهداکنندگان مراجعه داشته باشند تا کسری پیش نیاید.

شُبر به این موضوع هم اشاره می‌کند که خون‌های اهدایی، قابل ارسال به خارج کشور نیست و از این بابت هیچ اهداکننده‌ای نگران نباشد. خون‌های اهدایی فقط در داخل ایران و بیشتر در خود استان تهران استفاده می‌شود.

کد خبر 887042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha