اگر پاییزی دلنشین، بدون آلرژی، افسردگی و سرماخوردگی‌های مداوم می‌خواهید، کمی خاص‌تر از همیشه روی گیاهان دارویی و دمنوش‌های معجزه‌آسای آن حساب کنید و از همین لحظه دست‌به‌کار شوید.

chamomile tea - دمنوش بابونه - چای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس پاییز با تمام زیبایی‌های قابل ستایش‌اش گاهی برایمان دردسر هم درست می‌کند. از سرد و گرم‌ شدن‌های غیرقابل پیش‌بینی هوا گرفته تا آلرژی و سرماخوردگی و حتی افسردگی فصلی که قطعا هیچ کدام دلمان نمی‌خواهد در بدو ورود به پاییزی دیگر با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنیم.

پس اگر به دنبال راه و چاهی آسان برای مواجهه با این رهاوردهای دوست نداشتنی پاییز هستید، توصیه‌های طب سنتی و دمنوش پیشنهادی در این گزارش را جدی بگیرید.

لازم به توضیح است که دستور تهیه تمام دمنوش‌ها به ازای یک نفر ارائه شده‌است.

پاییز را با این دمنوش‌های شفابخش پشت سر بگذارید | این دمنوش دشمن افسردگی فصلی است

دمنوش گل‌محمدی؛ آبی بر آتش افسردگی‌های پاییزی

در یک فصل زیبا و جذاب هیچ چیز بدتر از بی‌حوصلگی و افسردگی نیست. مشکلی که تبعات آن نه فقط خود فرد بلکه دامن خانواده را هم می‌گیرد و اگر کاری برای خودمان انجام ندهیم، روزهای پاییزی را به کام همه تلخ خواهیم کرد؛ البته کارشناسان طب سنتی معتقدند رهایی از این حال و احوال آنقدرها هم سخت نیست و اگر از خود طبیعت برای بهبود علائم افسردگی کمک بگیریم، حتما به نتایج خوبی خواهیم رسید.

مثلا دمنوش آرامش با ترکیبی خوش و عطر و بو یکی از بهترین گزینه‌های درمانی است. همانطور که می‌دانید گل‌محمدی بیش از هر چیز با خواص آرامبخش آن شناخته می‌شود و دمنوش‌هایی برپایه این گل حسابی شاهکار می‌کنند. به‌طورمثال می‌توانید یک قاشق غذاخوری گل‌محمدی را با دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده که دارای خواصی شادی‌آور است، نصف چوب دارچین و یک عدد هل که هردو نقش مهمی در کاهش اضطراب و استرس دارند، داخل یک لیوان آب جوشیده بریزید و اجازه دهید مانند چای به مدت یک ربع دم بکشد.

مصرف این دمنوش با مقداری نبات، اثرات شگفت‌انگیزی در کاهش علائم افسردگی و حتی تنش‌های معمول دارد. این ترکیب نه تنها به عنوان یک دمنوش درمانی، بلکه به عنوان یک نوشیدنی دلچسب برای پذیرایی از مهمانان و مصرف روزمره نیز گزینه ایده‌آلی است.

پاییز را با این دمنوش‌های شفابخش پشت سر بگذارید | این دمنوش دشمن افسردگی فصلی است

دمنوش گل‌گاوزبان؛ مرهمی بر بیقراری‌های فصلی

یکی دیگر از دمنوش‌هایی که هم می‌توانید از خواص درمانی آن برای مقابله با اضطراب و استرس بهره‌مند شوید، هم در عصرهای پاییزی به عنوان یک نوشیدنی گرم و دلچسب در کنار خانواده نوش جان کنید و همچنین به لطف آن، خواب راحت‌تری داشته باشید، ترکیبی از گل گاوزبان و اسطوخودوس است. شاید فکرش را هم نکنید اما گل‌گاوزبان دارای خواص بسیاری است که از مهمترین آن می‌توان به وجود ویتامین سی، ضدالتهاب، خلط آور، موثر در تقویت سیستم ایمنی و… اشاره کرد و البته خواص آرامبخشی که تقریبا همه ما به آن واقفیم.

اسطوخودوس نیز در کنار خواص قابل‌توجه خود برای پوست، قلب، گوارش، ضدالتهاب و ضدعفونت…، به عنوان گیاهی ضد اضطراب شناخته می‌شود و جایگاه خاصی در این زمینه دارد؛ حالا اگر یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان را با یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس، یک لیوان آب و نصف لیموعمانی ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله ملایم بجوشد، آنوقت معجون متفاوتی از آرامش خواهید داشت.

این ترکیب را درصورت دلخواه می‌توانید بدون شیرین کننده و یا با مقداری نبات میل کنید. مطمئن باشید طعم مطبوع این دمنوش، آن را به پای ثابت عصرهای پاییزی نیز خانواده تبدیل خواهد کرد.

پاییز را با این دمنوش‌های شفابخش پشت سر بگذارید | این دمنوش دشمن افسردگی فصلی است

دمنوش زنجیل؛ درمان طبیعی آلرژی‌های آزاردهنده

عطسه، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس، بی‌حالی و…؛ علائمی هستند که معمولا افراد مبتلا به آلرژی را آزار می‌دهد و با فرارسیدن فصل پاییز نیز برایشان دردسرساز می‌شود.

گرچه اغلب این افراد بلافاصله برای کاهش فوری علایم آلرژی به سراغ درمان‌های شیمیایی می‌روند اما به اعتقاد کارشناسان طب سنتی، با کمی صبوری و مداومت در مصرف داروهای گیاهی می‌توان آلرژی را از پا درآورد.

یکی از درمان‌های قابل دسترس و پرطرفدار برای مقابله با آلرژی‌های پاییزی، دمنوش زنجبیل، پونه، گزنه و عسل است. این ترکیب با موادی حاوی آنتی هیستامین، آنتی اکسیدان، ضدالتهابی و اثربخش در کاهش سرفه و خارش، کمک بسزایی به کاهش علائم آلرژی می‌کنند.

برای تهیه یک لیوان از این نوع دمنوش، باید تکه‌ای کوچک زنجبیل تازه یا یک سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل را با یک قاشق غذاخوری پونه، یک قاشق غذاخوری گزنه و یک لیوان آب ترکیب کرده و روی شعله ملایم به مدت نیم ساعت قرار دهید تا دمنوشتان آمده شود. عسل، تکمیل کننده این نوشیدنی معجزه آساست تا با مداومت آن بتوانید آلرژی‌های پاییزی را پشت سرگذارید.

پاییز را با این دمنوش‌های شفابخش پشت سر بگذارید | این دمنوش دشمن افسردگی فصلی است

دمنوش بابونه؛ تقویت جادویی سیستم ایمنی بدن

با ورود به نیمه دوم سال و از راه رسیدن انواع و اقسام ویروس‌های تنفسی که معمولا کودکان و کهنسالان را بیش از همه دچار آسیب می‌کند، همگی به دنبال داروها و واکسن‌هایی می‌گردیم تا شاید بتوانیم با تقویت ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری سخت و سنگین را کاهش دهیم؛ غافل از اینکه طب سنتی نسخه‌های اثرگذاری برای تقویت سیستم ایمنی دارد؛ از جمله بابونه که نقش مهمی در این نسخه ایفا می‌کند. از نسخه‌های موردتاکید طب‌ سنتی برای تقویت سیستم ایمنی، استفاده از ترکیب یک قاشق چایخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری نعناع، یک قاشق چایخوری آویشن، یک قاشق چایخوری عسل و یک عدد لیموی تازه است.

ابتدا باید تمام گیاهان را داخل یک لیوان آب ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه دهید روی شعله ملایم بجوشد. وقتی این ترکیب آماده و کمی از دمای آن کم شد، با اضافه کردن لیمو و عسل می‌توانید این دمنوش را میل کرده و تاحدزیادی خودتان را در برابر بیماری‌ها ایمن کنید، زیرا مجموع مواد داخل این دمنوش، دارای خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و عفونت‌ها هستند و نقش مهمی در مصونیت در برابر بیماری‌های تنفسی دارند.

پاییز را با این دمنوش‌های شفابخش پشت سر بگذارید | این دمنوش دشمن افسردگی فصلی است

دمنوش گل ختمی؛ درمانی طبیعی برای انواع سرماخوردگی

پاییز است و آغاز سرماخوردگی‌های اجتناب‌ناپذیری که وقت و بی‌وقت به سراغمان می‌آیند و به قول پزشکان، درمان خاصی ندارند جز صبر و استراحت تا پایان دوره بیماری؛ هرچندکه علائم سرماخوردگی گاهی به شدت آزاردهنده می‌شود و دلتان می‌خواهد هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید و دقیقا در چنین شرایطی است که می‌توانید روی گیاهان دارویی حساب بازکرده و به جای انواع قرص‌های و شربت‌های صنعتی که اتفاقا در اغلبشان ردپایی از گیاهان دارویی به‌چشم‌می‌خورد، از اصل گیاهان کمک بگیرید و شاهد اثر شگفت‌انگیز آن باشید.

یکی از ترکیبات موثر برای کاهش علائم و بهبود هرچه سریعتر سرماخوردگی، استفاده از گل ختمی، نعناع، زنجبیل، عناب و عسل با خواص ضدالتهابی، ضدسرفه، ضدویروس و باکتری، نرم‌کننده مجاری تنفسی… است. برای تهیه این دمنوش باید ۳ عدد گل ختمی، یک قاشق غذاخوری نعناع، ۳ عدد عناب، تکه کوچکی زنجبیل و یک لیوان آب را روی حرارت ملایم قرار داده و حدود ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا کاملا دم کشیده و عناب‌ها و زنجبیل‌ها کاملا نرم شوند.

این دمنوش را باید با عسل میل کنید و با مصرف روزانه یک لیوان از آن، هرچه زودتر سرماخوردگی را از پادرآورید.

گرچه هریک از دمنوش‌های فوق می‌توانند اثر درمانی فوق العاده‌ای روی افراد داشته‌باشند، اما نباید فراموش کنیم که افرادی با بیماری خاص و بیماری‌های زمینه‌ای، درصورت تمایل به استفاده از انواع این دمنوش‌ها حتما باید طی مشورت با پزشک معالج خود از ایمنی این گیاهان درمانی و عدم تداخل دارویی با داروهای مصرفی خود اطمینان پیداکنند.

کد خبر 887389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha