مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

پویا عباسی: تعداد اتومبیل‌ها چند برابر شد، اما همزمان با تورم فولادین نماد زندگی ماشینی، خیابان‌ها و معابر به شکل متناسب گسترش نیافت.

سیستم‌های حمل‌ونقل شهری هم نتوانست پیشروی قابل توجهی داشته باشد و با مشکلات زیادی رودررو بوده و هست. صرف هزینه‌های بسیار، هدر رفتن انرژی، آلودگی هوا، ترافیک سنگین و... مشکلاتی را برای شهروندان تهرانی به وجود آورده است و ازدحام اتومبیل‌ها و درگیری چندین‌ساله ساکنان پایتخت با این معضل، تاثیر نامطلوبی بر زندگی‌شان گذاشته و روند فرسایشی را به وجود آورده است.

 گسترش شبکه حمل‌ونقل شهری، وضع مقررات محدودکننده و استفاده از ظرفیت و راهکارهای جدید ترافیکی، هرچند همواره مورد توجه مسئولان اجرایی شهر بوده است، اما توجه به این موارد در سال‌های اخیر به شکل ویژه‌ای دنبال می‌شود.

سایه سنگین زندگی ماشینی برای اهالی پایتخت، محسوس و آزاردهنده‌تر از دیگر شهرهاست، شاید دلیل آن لبریز شدن خیابان‌های تهران از اتومبیل و هجوم بی‌امان ماشین‌هایی است که به نظر می‌رسد، شهر ما را تسخیر کرده‌اند! خیابان‌های تهران ظرفیت ندارند.

 آمار و استانداردها رفت‌وآمد حدود 600هزار خودرو در خیابان‌های تهران را مجاز می‌دانند، اما واقعیت حکایت از تردد بیش از 3میلیون خودرو در شهر دارد. روز و ماه و سال‌ها، کارخانه‌های خودروسازی بدون هیچ‌وقفه‌ای محصولات‌شان را راهی خیابان‌های تهران کردند؛ سودهای سرشاری عاید خودروسازها شد، اما این پایتخت بود که لحظه به لحظه دچار خسران می‌شد.

تغییر مسیر ناگهانی!

به احتمال زیاد در مسیر ترددتان، گاهی با تغییراتی مواجه بوده‌اید؛ میدان‌هایی که به تقاطع تبدیل شده‌اند، خیابان‌هایی با تغییر مسیر رفت‌وآمد، تابلوهای راهنمایی با حرف‌های تازه و...یک‌طرفه شدن قسمتی از خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یکی از آخرین تغییرات در عبورومرور شهر تهران است.

 طرحی که براساس آن مسئولان شهری امیدوارند ضمن گسترش شبکه حمل‌ونقل شهری و راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوسرانی به وضعیت پرازدحام و کلافه‌کننده ترافیکی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) سروسامان بدهند.

 واضح و مبرهن است که یک‌طرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) باعث سرعت یافتن حرکت خودروها در مسیر جنوب به شمال می‌شود و خدمت‌رسانی شبکه اتوبوسرانی را نیز تسریع می‌کند. البته مشکلاتی را نیز برای تردد خودروها در مسیر مقابل به وجود آورده و خصوصا در روزهای اول تا حدودی سردرگمی عده‌ای از شهروندان را به دنبال داشته است.

کارشناس‌های تغییر

استفاده از ظرفیت‌های ترافیکی و بهره‌برداری از راهکارهایی نظیر یک‌طرفه کردن مسیرهای تردد شهری و اقداماتی از این دست، براساس مطالعه‌های کارشناسی و بررسی دقیق مسایل تاثیرگذار بر وضعیت ترافیک، مطرح و اجرایی می‌شوند. بسیاری از خیابان‌ها و معابر پررفت‌وآمد به‌خصوص در مناطق مرکزی شهر، ظرفیت تردد خودروها را ندارند

و گاه ازدحام به وجود آمده در یک‌سو از مسیر باعث سدشدن یا کندی حرکت مسیر مقابل می‌شود. حرکت یک‌سویه خودروها در خیابان‌های یک‌طرفه به شکل محسوسی در کاهش ترافیک و سرعت‌یافتن حرکت اتومبیل‌ها، تاثیرگذار است. شاید به همین دلیل خیابان‌های پایتخت، مسیرهای یک‌طرفه زیادی در دل خود دارد.

گذرگاهی بین فقر و ثروت

خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) با 36کیلومتر طول، بلندترین خیابان‌ خاورمیانه به حساب می‌آید که از میدان راه‌‌آهن در جنوب تا میدان تجریش در شمال تهران، گذرگاهی سبز، پرخاطره و مشهور است. 1300چنار هفتادساله، شاهد عبور خیابانی بلند از دل شهر هستند؛ گذرگاهی میان فقر و ثروت یک شهر.

 معبری که از صفحه‌های تاریخ می‌گذرد. نشانه‌هایی از فرهنگ، هنر و اقتصاد بر خود دارد، پر از تلخ و شیرین‌های یک شهر است و آلبومی از خاطره برای همشهری‌هایش دارد. خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) سال‌هاست شاهد حرکت یک‌طرفه خودروها از میدان راه‌آهن تا تقاطع خیابان دکترفاطمی است. تردد جنوب به شمال در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) چند روزی است که با یک طرفه شدن این خیابان از تقاطع شهیدبهشتی تا پارک‌وی، مسیر طولانی‌تری را به‌وجود آورده است.

حافظ، مسافر جنوب

خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) اگر روبه شمال شهر دارد و سربالا می‌رود، حافظ جنوبی است و مسافران را از مرکز شهر به مناطق جنوبی‌تر شهر می‌رساند. خیابان حافظ به موازات خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) در مسیر شمال به جنوب یک‌طرفه است و از خیابان کریم‌خان زند تا خیابان شوش امتداد دارد. 2پل هوایی و یک زیرگذر در خیابان حافظ سعی دارند تا حرکت اتومبیل‌ها در این مسیر را سرعت دهند. مراکز علمی و دانشگاهی، چند وزارتخانه و سازمان، تالار بورس، واحدهای تجاری و قسمت عمده‌ای از بافت قدیمی شهر تهران در این خیابان واقع شده‌اند.

ازشهید مطهری تا دکترشریعتی

خیابان شهیدمطهری از مسیرهای یک‌طرفه غربی-شرقی است که به دلیل ترافیک و ازدحام همیشگی‌اش، شهره خاص و عام شده است. سراغ بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌ها، مراکز آموزشی و علمی، آژانس‌های توریستی و خدماتی را در حاشیه خیابان شهیدمطهری می‌توان گرفت.

 این خیابان در مرز محدوده طرح ترافیک تهران واقع شده و این مساله یکی از دلایل پرتردد بودن آن است. این خیابان پیش از این به تخت‌طاووس معروف بود و مسیری است که از خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) در غرب تا خیابان دکترشریعتی در شرق، امتداد دارد.

پایین تپه‌های عباس‌آباد

به موازات خیابان شهیدمطهری و در مسیر شرق به غرب، خیابان شهیدبهشتی واقع شده است. این خیابان یک‌طرفه، از مسیرهای مهم و پرتردد مرکز شهر به حساب می‌آید و از تقاطع خیابان دکترشریعتی در شرق تا خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) در غرب امتداد دارد. مصلای تهران، برخی از مراکز فرهنگی و اداری، سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و تعدادی از نمایشگاه‌های اتومبیل در حاشیه خیابان شهیدبهشتی واقع شده‌اند. نام قبلی این خیابان، عباس‌آباد بوده و تپه‌هایی به همین نام نیز در شمال این خیابان وجود دارد.

از مبل تا کارت‌ جشن عروسی!

یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران، میدان جمهوری تا بهارستان را طی می‌کند. خیابان جمهوری اسلامی از غرب به شرق یک‌طرفه است و می‌توان در آن ردپای تجارت و تولید را به خوبی حس کرد. از فروشگاه‌های مبل، نمایشگاه‌های اتومبیل، تولیدی‌ها و فروشگاه‌های پوشاک، نمایشگاه‌های لوازم خانگی، موبایل، آلات‌موسیقی، مرغ و ماهی‌فروش‌ها، فروشندگان کفش تا چاپخانه‌ها و نمایشگاه‌های فروش کارت‌دعوت به جشن‌ها را می‌توان در این خیابان دید. خیابان جمهوری تا میدان بهارستان و نزدیکی‌های مجلس شورای اسلامی امتداد دارد.

از توپخانه تا میدان حر

خیابان امام‌خمینی(ره) هم از مسیرهای یک‌طرفه و مهم شهر است. این خیابان قدیمی که پیش از این سپه نامیده می‌شد از میدان امام‌خمینی(ره) تا میدان حر و در مسیر شرق به غرب یک‌طرفه است. قرار گرفتن این خیابان در مسیر پرتردد بازار و مراکز تجاری اطراف میدان امام‌خمینی(ره) باعث شده تا حجم قابل‌توجهی از بار ترافیکی منطقه، به این خیابان منتقل شود. چند وزارتخانه، ساختمان قبلی مجلس شورای اسلامی، کاخ مرمر، میدان حسن‌آباد، مراکز متعدد تجاری و... در امتداد این خیابان مشاهده می‌شوند.

فردوسی در مسیر کریم‌خان زند

خیابان فردوسی در مسیر جنوب به شمال، یک‌طرفه است. این خیابان از میدان امام‌خمینی(ره) به سمت شمال تا میدان فردوسی امتداد دارد. حدفاصل میدان فردوسی تا خیابان کریم‌خان‌زند نیز یک‌طرفه و درواقع ادامه خیابان فردوسی است؛ این بخش از خیابان نام سپهبد قره‌نی را با خود یدک می‌کشد.

 چند سفارتخانه، ساختمان مرکزی بانک‌ها، مراکز تولید و نمایشگاه‌های پوشاک، شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری در امتداد خیابان‌های فردوسی و شهیدقره‌نی واقع شده‌اند. در خیابان‌هایی چون شهیدمفتح، دکترشریعتی، مولوی، قزوین، هلال‌احمر، بهار، لاله‌زار و بسیاری از معابر دیگر در گوشه‌وکنار شهر تردد خودروها به صورت یک‌طرفه انجام می‌گیرد. یک‌سویه کردن حرکت خودروها در خیابان‌های با عرض کم یا پرترافیک، راهکار مناسبی است که می‌تواند گره‌هایی را از ترافیک و ازدحام اتومبیل‌های پایتخت باز کند.

کد خبر 88741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز