مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

نرگس رضایی: در پی یکطرفه شدن خیابان بلند ولیعصر که با نظرهای موافق و مخالف بسیاری همراه شد و جریان‌سازی‌‌های گسترده‌ای پیرامون آن در رسانه‌ها شکل گرفت

برخی مسئولان اجرایی در حوزه انتظامی و راهنمایی و رانندگی پیشنهاد کردند طرح مشابهی در تعدادی از خیابان‌های شهر که درصد قابل توجهی از سفرهای درون شهری در آن صورت می‌گیرد، اجرایی شود؛ به‌گونه‌ای که سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در روزهای نخست یکطرفه شدن خیابان ولیعصر، در قالب یک پیشنهاد، یکطرفه‌شدن خیابان آفریقا را مطرح و اعلام کرد که این خیابان نیز ظرفیت یکطرفه‌شدن را دارد. هرچند این مقام مسئول در نیروی انتظامی این ایده  را صرفا در حد  پیشنهاد خود ارائه داد و  برآورد دقیقی از درصد ترافیک در این خیابان  ارائه نشد  اما متعاقب این اظهارنظر برخی رسانه‌ها   با قطعیت از برنامه یکطرفه‌شدن خیابان آفریقا خبر دادند.

مدیران اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مطالبی را عنوان می‌کنند که گویای آن است که یکطرفه‌شدن خیابان آفریقا که البته بار ترافیکی ولیعصر را ندارد و از حساسیت تاریخی و فرهنگی همچون این خیابان هم برخوردار نیست، قبل از اینکه به‌عنوان یک پیشنهاد توسط مسئولان انتظامی و راهنمایی و رانندگی مطرح شود از سوی کارشناسان بخش مطالعات این سازمان مورد مطالعه قرار گرفته و آنها در حال برداشت آمار و تجزیه و تحلیل نرم‌افزاری آن هستند؛ موضوعی که پیش از این کارشناسان شهری و حمل‌ونقل و ترافیک آن را مورد بحث و بررسی‌های کارشناسانه قرار داده‌اند و در یک جمع‌بندی کلی به این نتیجه رسیده‌اند که یکطرفه‌شدن خیابان آفریقا نیاز به بررسی و تأمل بیشتری دارد و به سادگی قابل اجرا نیست. برخی تحلیل‌هایی که در این ارتباط صورت گرفته، منطبق با برآوردهای دقیق راهنمایی و رانندگی از تراکم ترافیک در این خیابان است.

این دیدگاه که نوع سفرهای درون شهری در این خیابان چنین ضرورتی را ایجاب می‌کند مطرح شده و نشان می‌دهد که با توجه به نوع سفرهایی که در خیابان آفریقا صورت می‌گیرد مسئولان سازمان حمل‌ونقل و راهنمایی و رانندگی چنین ضرورتی را تشخیص داده‌اند. براساس صحبت‌های کارشناسان حمل‌ونقل و ترافیک، بیشتر سفرهای درون شهری در این خیابان که عرض کمی داشته و‌ یکی از خیابان‌های پر تردد پایتخت به حساب می‌آید، تفریحی بوده و تراکم ترافیک در خیابان‌های اطراف را دامن می‌زند.

مهدی ریاضی،  کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک از جمله کارشناسانی است که چنین دیدگاهی را مطرح می‌کند و معتقد است: خیابان آفریقا می‌تواند درصورت یکطرفه شدن در کنترل ترافیک مؤثر واقع شود؛  هرچند او و کارشناسان دیگر حمل‌ونقل که در مورد یکطرفه شدن آفریقا متفق‌القول‌اند و بررسی‌های آنها بر این ادعا صحه می‌گذارد، احتمال نمی‌دهند که با اجرای طرح یکطرفه شدن این خیابان درصد سفرهای غیرهدفمند کاهش یافته و سفرها در آن شکل هدفمند به‌خود بگیرند.

مهرداد تقی‌زاده، مشاور شهردار تهران در امور ترافیک نیز استدلال‌هایی در این زمینه می‌آورد که نشان می‌دهد ساماندهی سفرها در پایتخت بیش از هر چیز به فرهنگ‌سازی‌ نیاز دارد و این موضوع نیز به دلایل مختلف یا صورت نمی‌گیرد و یا در ابعاد محدود به آن پرداخته می‌شود.

با اجرای این طرح شهروندان از انجام سفرهای غیرضروری و بی‌هدف پرهیز کرده و تراکم ترافیک در پایتخت تا حدودی تحت کنترل در می‌آید.

 سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم‌چنین رویکردی را از اهداف طرح‌های مطالعاتی در زمینه کاهش ترافیک داشته و از مطالعاتی خبر می‌دهد که پیرامون شبکه حمل‌ونقل در محدوده خیابان آفریقا صورت می‌گیرد. او که این روزها درگیر اجرای طرح یکطرفه شدن خیابان ولیعصر بوده و مورد انتقادهای غیرکارشناسی قرار گرفته، بر این نکته تاکید دارد که هرجا  مطالعات نشان دهد که یکطرفه شدن خیابانی به نفع شهروندان و توسعه حمل‌ونقل عمومی است آن را اجرایی می‌کنیم. او می‌افزاید: بعد از مطالعات ترافیکی خیابان ولیعصر که تمام شبکه را در نظر می‌گرفت شروع به مطالعه برخی خیابان‌های دیگر کردیم که خیابان آفریقا و گاندی از جمله آنهاست و از نظر ما می‌توانند درصورت یکطرفه شدن بار ترافیک را در این محدوده کاهش دهند.

او برای نشان دادن ضرورت طرح‌های این‌چنینی وضعیت ترافیک تهران را مثال می‌زند و می‌افزاید: تهران از سمت بالا به‌صورت صفحه‌ای در آمده که تمام شریان‌هایش مملو از خودرو شده و اگر بخش‌هایی از منطقه 5 و 22 را از آن مستثنی کنیم شهر معبر حرکت پیوسته خودروها شده و برای کنترل ترافیک الزاما باید برخی معابر و خیابان‌ها را یکطرفه کنیم که این طرح آخرین راهکار برای نجات تهران از تراکم ترافیک است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد موجب تغییراتی در جهات شریان‌های شهر شود.

آفریقا یکطرفه می‌شود؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برنامه‌های سازمان تحت مدیریتش را در حوزه مطالعاتی و اجرا به این صورت تشریح می‌کند که معتقد است در حال حاضر مطالعات ترافیکی خیابان‌های آفریقا، گاندی،  آرژانتین، بهشتی، یوسف آباد، فاطمی و بزرگراه‌هایی چون مدرس، نیایش و چمران در دستور کار سازمان بوده و قرار است که نتایج مطالعات را در هر کدام از معابری که کارشناسی تشخیص داده شود اعمال کنیم.

تشکری هاشمی در مورد مراحل انجام این مطالعات که درآنها از برجسته‌ترین کارشناسان حمل‌ونقل و ترافیک و افسران مجرب راهنمایی و رانندگی دارای  تجارب عملیاتی  استفاده شد، می‌افزاید: در حال حاضر در حال برداشت آمار و تجزیه و تحلیل نرم‌افزاری آن هستیم و به‌دلیل اینکه متغیرهای بسیاری در این ارتباط وجود دارد احتمال می‌دهم که مدتی زمان ببرد.

او در مورد چگونگی این مطالعات نیز چنین توضیح می‌دهد که به‌رغم برخی انتقادهای غیرکارشناسانه در مورد خیابان ولیعصر که  می‌گفتند تمامی ابعاد را در نظر نگرفته‌ایم و خیابان ولیعصر را صرفا در محدوده همان خیابان مورد مطالعه قرار داده‌ایم، در طرح‌های مطالعاتی تمام شبکه یکپارچه دیده می‌شود و در مورد خیابان آفریقا که این روزها پیشنهاد‌های مختلفی در مورد یکطرفه شدن آن از سوی شهروندان و مسئولان راهنمایی و رانندگی ارائه می‌شود چنین اتفاقی افتاده و ما مطالعات دقیقی از ظرفیت و معابر اطراف آن انجام می‌دهیم. این مقام مسئول در سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران احتمال می‌دهد در صورتی که نظریات کارشناسی جامع به جمع‌بندی برسند، طرح یکطرفه شدن در مورد خیابان آفریقا نیز صورت بگیرد و زمان آن زمان نزدیک‌تری نسبت به دیگر خیابان‌های شهر خواهد بود.

هرچند یکطرفه‌شدن خیابان آفریقا از سال‌های قبل در قالب یک راهکار مطرح و چندی پیش در قالب یک پیشنهاد از سوی مسئولان انتظامی مطرح شده است اما از دیدگاه تشکری هاشمی به‌نظر می‌رسد این طرح نیز همانند ولیعصر با مقاومت‌هایی مواجه شود و همچون خیابان ولیعصر موضوعاتی را پیش بکشد که منطقی نباشد اما او یکطرفه‌شدن آفریقا را  یکی از  راهکارهای  موجود  برای کاهش تراکم ترافیک این خیابان می‌داند که درصد بیشتری از سفرها در آن به‌صورت غیرهدفمند صورت می‌گیرد.

هر تصمیمی در زمان مناسب اجرایی می‌شود

از دیدگاه مسئولان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک زمان اجرایی شدن طرح‌های مربوط به یکطرفه‌شدن خیابان‌های پایتخت بستگی به تکمیل مطالعات ترافیکی داشته و تنها درصورت تکمیل آن قابل اجرا خواهند بود و صحبت‌های تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران گویای آن است که هر تصمیمی در این ارتباط  در زمان مناسب، اجرایی می‌شود.

او می‌گوید با وجود اینکه به خاطر حجم مطالعات و برداشت آنها نمی‌توان زمان دقیقی از اجرایی‌شدن طرح ارائه داد اما با وجود این هر تصمیمی درخصوص یکطرفه شدن خیابان‌ها  بادرنظرگرفتن جمیع جهات اجرایی می‌شود و ما سعی می‌کنیم  اجرای هر تصمیمی به فراخور زمان و در نظر گرفتن همه جوانب باشد.  او می‌افزاید: در مهر تراکم ترافیک تا 30 درصد افزایش می‌یابد و اجرای طرح ممکن است مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجودآورد و لذا به این موضوع  توجه خواهیم داشت.

کد خبر 89143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز