به گزارش همشهری آنلاین، چرا که اعتقاد داشتند تبدیل یکدفعه و عجولانه یک محور «سواره رو» که به بورس خودرو و موتورسیکلت نیز تبدیل شده، آخر و عاقبتی ندارد و حالا بعد از گذشت ۱۲ سال، پیاده راه باز هم تبدیل به خیابان شده است. حواشی پیاده راه ۱۷ شهریور تقریبا از زمان ساخت آن آغاز شد؛ اما با شروع به کار شورای شهر چهارم تقریبا در حاشیه هر جلسه شورای شهر عدهای از اهالی پیاده راه در مقابل شورای شهر تجمع کرده و خواهان بازگشایی معبر میشدند، حجم اعتراضات بگونهای بود که کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر چهارم تهران نظرسنجی را از اهالی و کسبه در مورد میزان رضایتمندی از پروژه پیاده راه انجام داده و مشخص شد که علاوه بر کسبه، اهالی نیز از این طرح ناراضی هستند و همین موضوع سبب شد تا اعضاء در اواخر عمر شورای شهر چهارم در واپیسن روزهای سال ۹۵ رأی به بازگشایی کامل محور دهند که در نهایت این پیاده راه از خیابان صفا به پایین باز شد.
محور ۱۷ شهریور از تقاطع صفا به سمت میدان شهدا بازگشایی شد و حتی بعد از مدتی با روی کار آمدن شورای شهر ششم و مدیریت شهری فعلی، بخش دیگر این پیاه راه هم بر روی خودروها بازگشایی شد، بگونهای که امیر یزدی شهردار وقت منطقه ۱۲ در این باره گفته بود: با مساعدت معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران و رئیس شورای شهر، محور ۱۷ شهریور، حد فاصل خیابان صفا تا میدان امام حسین (ع) که پیادهراه بود، پس از بازدید چند تن از اعضای شورای شهر و با کسب مصوبات کمیتههای تخصصی سازمان حملونقل و ترافیک، بازگشایی شد.
به گفته شهردار منطقه ۱۲، این محور در گذشته فقط از مسیر شمال به جنوب، یعنی از خیابان مازندران به خیابان ۱۷ شهریور امکان تردد داشت؛ همچنین در مسیر جنوب به شمال از تقاطع صفا-۱۷ شهریور فقط تاکسی و اتوبوس میتوانستند به سمت میدان امام حسین (علیهالسلام) حرکت کنند.
به گزارش ایسنا، حجم تغییرات در این حد باقی نماند؛ بلکه به علت لق شدن سنگ فرشهای این خیابان و عدم صرفه و صلاح، سنگ فرشها که نمادی از پیاده راه بودند، جمع آوری و کل معبر آسفالت شد؛ اما با وجود آنکه با بازگشت خودروها به ۱۷ شهریور، دیگر پیاده راه معنایی نداشت و هنوز دسترسی کوچهها به خیابان ۱۷ شهریور مسدود مانده بود؛ اما حالا این مشکل حل شده و وحید رضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲ خبر از احتمال بازگشایی کوچهها نیز میدهد و میگوید: در بازدیدهای محلی و جلسات مردمی یکی از درخواستهای مهم اهالی محله ۱۷ شهریور، بازگشایی کوچهها بود؛ چراکه آنها به حق عنوان میکردند حالا که محور برای خودروها بازگشایی شده چرا بر روی خودروها بسته است و این مسئله سالیان سال برای سکنه این محور مشکلاتی ایجاد کرده بود.
وی با بیان اینکه در مقابل این درخواستها، برخی از سکنه کوچههای اطراف نیز مایل به بازگشایی کوچه شان نبودند و ادامه میدهد: بازگشایی کوچهها از آنجایی که راه دور زدن طرح ترافیک هستند قطعا موجب افزایش تردد خودروها می شود و این درحالیست که همین حالا هم راکبان موتورسیکلت از این کوچهها به عنوان راههای کوتاه کننده و میان بر استفاده میکنند و قطعا بازگشایی همه کوچهها ترافیک را افزایش میدهد.
شهردار منطقه ۱۲ تهران میافزاید: البته در این میان معاونت حمل ونقل شهرداری منطقه ۱۲ نیز مطالعاتی داشته که نشان میدهد بازگشایی همه کوچهها موجب تغییر جریان ترافیک و ازدحام خودروها میشود که بر همین اساس، بعد از بررسیهای تخصصی و تهیه نقشههای ترافیکی تصمیم گرفته شد که تنها برخی از کوچههای این محور که هم درخواست سکنه است و هم موجب افزایش بار ترافیک نمیشود، بازگشایی شود؛ البته طرح این موضوع آماده شده و برای بررسی و تصویب به شورای ترافیک تهران ارسال شده است و بعد از تصویب، کوچههای منتهی به پیاده راه ۱۷ شهریور بعد از گذشت ۱۲ سال بازگشایی میشوند.
نظر شما