دورهمی بزرگ تهران پژوهان همزمان با روز تهران در موسسه همشهری برگزار شد. در این مراسم که با دعوت همشهری محله از تهران پژوهان و علاقه‌مندان به تاریخ تهران برگزار شد به تاریخچه پایتخت و اهمیت شناختن فرهنگ و آداب‌ورسوم و پیشینه این شهر پرداخته شد.

روز تهران

همشهری آنلاین-شهره کیانوش راد: مراسم روز تهران در موسسه همشهری با حضور چهره‌هایی همچون احمد مسجد جامعی، رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران، دکتر سحاب، مدیرعامل موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، محمود منیعی، نصرالله حدادی، از تهران پژوهان، دکتر صفایی منش، نویسنده و پژوهشگر، جواد انصافی، بازیگر و نویسنده و جمعی از علاقه مندان به تاریخ تهران برگزار شد.

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

در ابتدای مراسم، مهرشاد کاظمی، نویسنده و پژوهشگر در سخنانی کوتاه درباره علت نامگذاری ۱۴ مهر به نام روز تهران گفت: «نامگذاری ۱۴ مهر به نام روز تهران، اقدام شایسته ای بود که توسط شورای اسلامی چهارم شهر تهران در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت. مقدمات کار یک سال قبل از تصویب روزی به نام تهران و از سال۱۳۹۴ شروع شده بود. در آن زمان که بنده در ارشاد اسلامی شهر تهران حضور داشتم، تهران پژوهان و مورخان روزهای مختلفی را برای انتخاب روز تهران پیشنهاد داده بودند. برخی شروع پایتختی تهران در زمان آقا محمد خان را پیشنهاد دادند، اما پس از برگزاری جلسات متعدد به این جمع بندی رسیدیم که ۱۴ مهر را انتخاب کنیم. چند دلیل برای انتخاب وجود داشت که از نظر حوادث تاریخی تهران مناسب به نظر می‌رسید. »

دورهمی بزرگ تهران‌پژوهان در موسسه همشهری | دلیل نامگذاری روز تهران چیست؟
عکس یادگاری دورهمی بزرگ تهران پژوهان و مهمانان برنامه روز تهران در محوطه روزنامه همشهری

چرا ۱۴ مهر روز تهران است؟

مهرشاد کاظمی درباره دلایل انتخاب ۱۴ مهر به نام روز تهران به مروز اتفاقات تاریخی امضای فرمان مشروطه پرداخت و افزود: «مرداد سال ۱۲۸۵ فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه امضا شد. اولین جلسه مجلس شورای ملی در در ۱۴ مهر برگزار شد و ۱۸ مهر همان سال قانون اساسی ایران توسط مجلس اول به تصویب رسید. پس از مرگ مظفرالدین شاه، محمد علی شاه میانه خیلی خوبی با مجلس نداشت و اختلافاتی هم میان مشروطه خواهان به وجود آمد تا جایی که شیخ فضل الله نوری که اعتقادش بر این بود که این قانون اساسی از فرنگ گرفته شده، به همین دلیل در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بست نشست. سرانجام اعتراض ها به نتیجه رسید و متممی به قانون اساسی اضافه شد. متمم قانون اساسی که سال ۱۲۸۶ تصویب می‌شود چند بند دارد از جمله اینکه مذهب رسمی شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور انتخاب می شود و ۵ تن از مجتهدان تراز اول کشور باید ناظر بر مصوبات مجلس باشند. همچنین تهران را پایتخت ایران معرفی می‌کنند و داشتن پرچمی برای ایران را نیز به تصویب می رسانند.»

۹۰ نشست تهران پژوهی به میزبانی همشهری محله

محمود منیعی، تهران پژوه، سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی درباره اهمیت برنامه های تهران پژوهی موسسه همشهری گفت: «در یک سال گذشته بیش از ۹۰ نشست تهران پژوهی و تور تهرانگردی در مرکز تهران پژوهی موسسه همشهری برگزار شده است و میزبان بسیاری از اساتید و کارشناسان تاریخ و هویت تهران و نویسندگان و معتمدان محلی، چهره های فرهنگی و فعالان اجتماعی بوده ایم. هدف از برگزاری این نشست ها به میزبانی همشهری محله، جستجوی قصه ها، رازها، و شنیدن روایت های تاریخی درباره آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ تهران از گذشته تا به امروز است. تهران ناگفته های بسیاری دارد که امیدواریم در ادامه این راه بتوانیم به هویت تاریخی همه محله های تهران بپردازیم و میزبان اهالی خوب و معتمدان و اساتید بزرگوار باشیم.»

نصرالله حدادی، تهران پژوه سخنران بعدی این مراسم بود. او در ابتدای صحبت هایش ضمن تشکر از محسن مهدیان، مدیر عامل موسسه همشهری گفت: «بسیار خرسندم که امروز در این جمع حضور دارم. در دو دهه اخیر شاهد تلاش مجموعه همشهری محله برای معرفی هویت تهران بوده ایم و قدردان آقای مهدیان هستیم برای اینکه مجدانه برای معرفی هویت شهر تهران تلاش کرده اند. امروز به نام روز تهران نامگذاری شده و در این دورهمی بزرگ تهران پژوهان چهره های بسیار شاخصی حضور دارند که عمر گرانبهای خود را در راه معرفی تاریخ و هویت تهران گذاشته اند. امیدواریم روزی برسد که بتوانیم با همت همه تهران پژوهان و اساتیدی همچون استاد صفامنش و استاد سحاب که در این جمع حضور دارند، احساس تعلق به تهران را در میان مردمان این شهر زنده نگه داریم و در شهری آباد و به دور از آلودگی هوا و ترافیک زندگی کنیم.»

شعرخوانی، نمایش فیلم و تجلیل از تهران پژوهان

شعرخوانی عبدالله درویش از پژوهشگران محله کن بخشی از این مراسم بود. او اشعاری با لهجه کنی که ریشه در زبان تاتی دارد را سرود.

در ادامه مراسم از ۳۰ نفر از تهران پژوهانی که در یک سال گذشته در نشست‌های تهران پژوهی همشهری حضور داشته و یا در معرفی هویت تهران با همشهری محله همکاری داشته اند با اهدای هدایایی تجلیل شد. مراسم اهدای جوایز توسط مدیرعامل موسسه همشهری، سردبیر روزنامه همشهری و احمد مسجد جامعی انجام شد.

دورهمی بزرگ تهران‌پژوهان در موسسه همشهری | دلیل نامگذاری روز تهران چیست؟
اهدای هدایا در دورهمی روز تهران

بخش پایانی مراسم روز تهران، نمایش فیلم «تهران هزاره ها» به کارگردانی محمد مقدم بود. این فیلم با حضور کارگردان آن برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد و استقبال شرکت کنندگان را به دنبال داشت.

دورهمی بزرگ تهران‌پژوهان در موسسه همشهری | دلیل نامگذاری روز تهران چیست؟
شعرخوانی عبدالله درویش به زبان کنی، در مراسم روز تهران

کد خبر 888402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha