عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل باعث شده بود بازار نفت از هراس پاسخ اسراییل به این حمله با افزایش قیمت مواجه شود؛ چراکه ایران تهدید کرده بود هر گونه حمله ای را بی پاسخ نمی گذارد؛ اما حالا با انجام نشدن حمله اسرائیل، وزن این سناریو در معاملات بازار نفت کاهش پیدا کرده و بازار آرامتر شده است.

بازار جهانی نفت

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت نفت پس‌ازاینکه با عملیات موشکی ایران علیه اسراییل، بزرگ‌ترین رشد هفتگی یک سال اخیر خود را تجربه کرد بود، حالا فقط نسبت به احتمال مازاد عرضه و تقاضای ضعیف نگران است و عجالتاً وزن تنش‌های خاورمیانه را کاهش داده است.

بهای معاملات نفت برنت ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۷ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۷ درصد کاهش، به ۷۴ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت در هفته گذشته، تحت تأثیر تشدید حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، عملیات وعده صادق ۲ و بیم گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه و متأثر شدن عرضه نفت این منطقه، بیش از هشت درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین رشد هفتگی از ژانویه سال ۲۰۲۳ بود و وست تگزاس اینترمدیت هم ۹.۱ درصد رشد هفتگی داشت که بزرگ‌ترین رشد هفتگی از مارس سال ۲۰۲۳ بود.

درحالی‌که بازار نفت به‌دقت تحولات خاورمیانه را دنبال می‌کند، بعضی از معامله‌گران در معاملات دوشنبه، به حفظ سود از رشد هفته گذشته نفت پرداختند. پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «فیلیپ نووا»، گفت: به نظر می‌رسد حفظ سود فنی، منطقی‌ترین توضیح برای کاهش قیمت نفت در معاملات روز جاری باشد.

اقتصاد آلمان آب می‌رود

زوددویچه تسایتونگ، پرتیراژترین روزنامه آلمان اعلام کرد: وزارت اقتصاد آلمان قصد دارد پیش‌بینی رشد اقتصادی خود در سال ۲۰۲۴ را کاهش دهد و انتظار دارد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ۰٫۲ درصد کوچک‌تر شود.

پیش‌بینی انقباض تعدیل‌شده با تورم، به دنبال پیش‌بینی قبلی دولت مبنی بر رشد ۰٫۳ درصدی در سال جاری پس از انقباض ۰٫۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ است. ماه گذشته هم مؤسسه‌های اقتصادی پیشرو آلمان پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۴ را به ۰٫۱ درصد کاهش دادند.

وزارت اقتصاد آلمان به رهبری رابرت هابک از حزب سبز همچنین قصد دارد برای سال آینده پیش‌بینی رشد اقتصادی ۱٫۱ درصدی را اعلام کند که نسبت به یک درصد پیش‌بینی قبلی کنی افزایش خواهد داشت.

شارژ بیت کوین با برنامه مالیاتی امارات

پس‌ازاینکه امارات اعلام کرد معاملات رمزارزها را از مالیات ارزش‌افزوده معاف می‌کند، قیمت بیت کوین به‌عنوان بزرگ‌ترین و البته شاخص‌ترین ارز دیجیتال، ۱.۴۲ درصد افزایش یافت و هفته معاملات را با قیمت ۶۲ هزار و ۶۵۰ دلار به پایان رساند.

بیت کوین پس از بهبود بازار گسترده‌تر، سطح حمایت ۶۰ هزار دلاری را حفظ کرد که نشان می‌دهد خریداران در تلاش برای حفظ حرکت صعودی هستند. این بازیابی هم‌زمان با اعلام معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده برای انتقال و تبدیل دارایی‌های مجازی توسط اداره مالیات فدرال امارات متحده عربی (FTA) بود.

اداره مالیات فدرال امارات متحده عربی اصلاحات قابل‌توجهی در مقررات مالیات بر ارزش‌افزوده انجام داد. این تغییرات شامل معافیت‌هایی برای انتقال و تبدیل دارایی‌های مجازی است. این حرکت، امارات متحده عربی را به‌عنوان مرکز جذاب برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های مجازی، به‌طور بالقوه کاهش بار مالیاتی و پشتیبانی از فعالیت کسب‌وکارهای مرتبط با رمزنگاری قرار می‌دهد.

نفع تسلا با یارانه چینی

دولت چین یارانه‌ای تشویقی برای تعویض خودروهای قدیمی با مدل‌های برقی را افزایش داده و برآورد می‌شود تحت تأثیر این سیاست، خودروسازی تسلا، با افزایش تقاضا در بازار چین خودروهای بیشتری در این کشور به فروش برساند.

تحلیلگران بلومبرگ اظهار کردند که این خودروساز احتمالاً در سه‌ماهه سوم حدود ۴۶۳ هزار و ۹۰۰ خودرو در سراسر جهان تحویل داده است که حدود ۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

دان لوی، تحلیلگر بارکلیز، اعلام کرد که این قدرت چین در زمان بسیار مناسبی برای تسلا می‌آید و تخمین می‌زند تسلا در سه‌ماهه سوم ۴۷۰ هزار دستگاه در سراسر جهان تحویل داده و این کمک به جبران ضعف مداوم در ایالات‌متحده و اروپاست.

کد خبر 888589
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha