در سازمان هواشناسی کشور، ۳ سطح هشدار برای مردم و مسئولان ذی‌ربط صادر می شود که با رنگ زرد، نارنجی و قرمز مشخص شده است. در اینجا هشدار سطح قرمز مورد بررسی قرار می گیرد.

هواشناسي

به گزارش همشهری آنلاین، هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که سازمان هواشناسی کشور پیش ‌بینی می ‌کند که یک پدیده جوی می ‌تواند خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد.

به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، هشدارهای سازمان هواشناسی کشور بر اساس ماتریس هشدار مبتنی بر اثر صادر می‌شود. بدین مفهوم که دو عامل اصلی دارد که محور افقی آن اثر تخریبی را نشان می دهد و محور عمودی آن احتمال وقوع در اطلاع رسانی و تعیین رنگ (سطح) آن نقش ایفا می ‌کنند.

صادق ضیائیان در مورد هشدار سطح قرمز به همشهری می گوید: «زمانی که هشدار سطح قرمز صادر می شود، یعنی هم احتمال وقوع حادثه بسیار زیاد است و هم اینکه پدیده در حالِ رخداد بسیار مخرب خواهد بود.»

او توضیح می دهد: «در توصیف هشدار سطح قرمز آمده که وضعیت هوا بسیار خطرناک پیش بینی می شود و ساکنان مناطق تحت تاثیر برای در امان نگهداشتن خود از اثراث مخاطرات جوی باید اقدام عاجل (اقدام با سرعت) کنند. این احتمال وجود دارد که هموطنان با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تامین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت ها و تهدید جانی مواجه خواهند شد. بنابراین، باید اقدامات عاجل صورت بگیرد تا مردم برای دوری از خطر بیندیشند. چنانکه اگر در منطقه پرخطر حضور دارند، باید از آنجا خارج شوند. مناطقی که در معرض سیلاب قرار دارد نیز باید تخلیه شود.»

ضیاییان می گوید: «دستگاه های اجرایی مانند شهرداری، فرمانداری، اداره آب منطقه ای، اداره کل راه و شهرسازی، مدیریت بحران، هلال احمر، اورژانس و...در هنگام هشدار سطح قرمز باید از تمامی ظرفیت خود برای مقابله با حوادث احتمالی بهره ببرند. همچنین استان های معین هم باید به کمک بیایند و برای این رخداد باید آمادگی خود را اعلام کنند. در واقع باید با یک همت جمعی به مقابله با خطر بپردازند.»‌

بیشتر بخوانید:

با هشدار سطح نارنجی هواشناسی آشنا شوید | با اعلام این هشدار برنامه های خود را تغییر دهید

با هشدار سطح زرد هواشناسی آشنا شوید | زمان صدور این هشدار چه باید بکنید؟

کد خبر 888603
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha