تخم مرغ سرشار از پروتئین کامل و ۹ اسید آمینه ضروری است. همچنین تخم مرغ سرشار از مواد مغذی مثل سلنیوم، فسفر، کولین و ویتامین B۱۲ است.

تخم مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، اصغر حیدری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اظهار کرد: استان البرز با داشتن ۱۰۱ واحد مرغداری تخمگذار با ظرفیت ۷.۶ میلیون قطعه، سالانه بیش از ۸۷ هزار تن تخم مرغ تولید می‌کند و رتبه هفتم کشوری را دارد. ۴۶ درصد تخم مرغ تولیدی مازاد بر نیاز استان به استان‌های دیگر ارسال و صادر می‌شود.

وی افزود: ایران با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن در سال نهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در جهان است. سرانه مصرف تخم مرغ در ایران حدود ۱۴ کیلوگرم معادل ۲۱۵ عدد تخم مرغ در سال و میانگین جهانی ۲۵۰ عدد است.

وی با اشاره ۱۷مهر ماه روز جهانی تخم مرغ با شعار «هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز» افزود: تخم‌مرغ یکی از ارزانترین، بهترین و در دسترس‌ترین منابع پروتئینی با کیفیت بالا محسوب می‌شود. هر تخم‌مرغ حاوی شش تا هفت گرم پروتئین کامل است که تمام اسیدآمینه‌های ضروری را در خود دارد.

حیدری ادامه داد: این پروتئین‌ها نقش مهمی در ساخت و ترمیم بافت‌ها و عضلات بدن دارند. به دلیل کیفیت بالای پروتئین موجود در تخم‌مرغ، بدن به ‌راحتی می‌تواند از آن برای حفظ و تقویت عضلات استفاده کند.

هر تخم مرغ چقدر پروتئین دارد ؟ ؛ فواید باورنکردنی تخم مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: تخم مرغ سرشار از پروتئین کامل و ۹ اسید آمینه ضروری است. همچنین تخم مرغ سرشار از مواد مغذی مثل سلنیوم، فسفر، کولین و ویتامین B۱۲ است.

حیدری افزود: تخم مرغ به بهبود سطح کلسترول خوب HDL در مقابل کلسترول بد LDL کمک کرده و چون حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است، موجب کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شود. خوردن تعداد مناسبی از تخم مرغ احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد و به کنترل پروتئین بدن کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تخم مرغ یک ماده غذایی مقرون به صرفه است، اظهار کرد: مصرف تخم‌مرغ برای سلامتی قلب، عروق و چشم مفید بوده و علاوه بر سیر نگه داشتن فرد به تقویت مغز هم‌ کمک می‌کند. کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی در تقویت حافظه موثر بوده، همچنین برای رشد و نمو جنین و کودکان مفید است.

کد خبر 888862
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha