ششمین محموله الواح هخامنشی ایران که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری پس از سفر اخیر خود به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل با خود به تهران آورده بود، پس از یک هفته قرنطینه در موزه ملی ایران توسط خود او رونمایی شد.

پزشکیان

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: رئیس‌جمهوری در آیین رونمایی از ۱۱۰۰ لوح هخامنشی که تازه به ایران بازگشته است، با اشاره به اهمیت آثار تاریخی و فرهنگی کشور اعلام کرد: تمام دنیا برای خود تاریخ می‌سازند و ما تاریخ را تخریب می‌کنیم؛ درحالی‌که باید از آن مراقبت کرد.

پزشکیان با اشاره به اهمیت ربع‌رشیدی تبریز، این اثر را دانشگاهی از دسته چهارم در دوره باستان ایران خواند و اعلام کرد: دانشگاه‌های ایران هنوز در ردیف دانشگاه‌های دسته ۲ قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که در ربع‌رشیدی تبریز در ۷۵۰ سال قبل و به ۷ زبان زنده جهان آن روزگار آموزش داده می‌شد. رئیس‌جمهوری همچنین درخواست کرد که نظام آموزشی کشور و وزارت میراث فرهنگی دانش‌آموزان را با مفاهیم میراث فرهنگی آشنا کند تا ریشه هویتی و فرهنگی ایران حفظ شود.

محموله‌ای که رئیس‌جمهوری با خود به ایران آورده است، تازه‌ترین محموله از ۳۰ هزار لوح خرد شده و سالم هخامنشی است که سال ۱۳۱۴ برای رمزگشایی به‌ امانت در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو قرار گرفت و طی تمام این سال‌ها ۶۶۳۵ قطعه از این الواح به ایران بازگشته و هنوز ۱۶ هزار قطعه دیگر از آنها در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو است.

موزه ملی ایران اما به‌دلیل محدودیت فضا آماده نمایش تمامی ۱۱۰۰ لوح هخامنشی تازه بازگشته به ایران نبود و به همین دلیل رئیس‌جمهوری تنها یک ویترین حاوی ۳۰ مهر هخامنشی را رونمایی کرد. اما الواح به‌نمایش‌درآمده چه آثاری و شامل چه مضامینی است؟

رونمایی از الواح هخامنشی با حضور رئیس‌جمهور | پزشکیان 1100 لوح هخامنشی را با خود از آمریکا به ایران بازگرداند

کد خبر 889050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    2 0
    خیلی ممنون فاقد اهمیت در زندگی مردم، گوشت و مرغ و دلار چرا ارزون نمیشه