مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

خستگی یک علامت رایج است که می‌تواند توسط مجموعه ای از عوامل مانند شرایط پزشکی و استرس یا خواب ضعیف ایجاد شود. البته در بسیاری از موارد می توانید تغییراتی ایجاد کنید که به بازگرداندن انرژی شما کمک می کند، اما برای درمان آن باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

خستگی مفرط 8

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، همه ما در طول روز با خستگی آشنا هستیم اما خستگی‌های زیاد و طولانی می‌تواند دلایل مهمی دیگری داشته باشند. بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، چند عامل اصلی وجود دارد که اغلب باعث خستگی می‌شوند که عبارتند از:

۱- استرس: برخی از مردم گزارش کرده اند که احساس خستگی فزاینده‌ای دارند. این امر ممکن است اثرات ماندگار بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باشد و یا به طور خاص، استرس ناشی از آن. همچنین تغییر مسئولیت‌ها، کار اضافه‌ شده، مراقبت از کودک، فشارهای مالی و کاهش فرصت‌های اجتماعی تنها برخی از استرس‌هایی هستند که اکنون افراد با آن مواجه هستند و استرس مزمن می‌تواند منجر به خستگی شود. وقتی فرد تحت استرس قرار می‌گیرد، سطح هورمونی به نام کورتیزول افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث مشکلات خواب و همچنین احساس اضطراب و سایر علائم شود.

۲- تغییرات هورمونی در زنان: تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به تغییر متابولیسم و اختلالات خواب شود که منجر به خستگی می‌شود. کاهش هورمون‌های زنانه مانند استروژن، در دوران گذار یائسگی ممکن است باعث گرگرفتگی شود که می‌تواند منجر به اختلال خواب شود. گرگرفتگی دوره‌های کوتاهی است که در طی آن بدن بیش از حد گرم شده و پوست ممکن است برافروخته شود که برای چند ثانیه یا چند دقیقه دوام می‌آورد. اگر این‌ علایم در شب اتفاق افتند، می‌توانند خواب راحت را سخت کنند و خستگی در روز بعد را افزایش دهند.

۳- مشکلات مرتبط با غده تیروئید: تیرویید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است که متابولیسم را تنظیم می‌کند. زمانی که غده تیروئید کم کار است و سطوح ناکافی هورمون تیروئید را تولید می‌کند (شرایطی که کم کاری تیروئید نامیده می شود)، علاوه بر علائم دیگر، می تواند باعث ایجاد احساس خستگی شود. زنان بیشتر از مردان به بیماری تیروئید مبتلا می شوند و با افزایش سن میزان بروز آن افزایش می یابد.

۴- رژیم غذایی: اگر فرد رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد، ممکن است منجر به کمبود ویتامین شود که می‌تواند انرژی فرد را کاهش دهد. دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها کمبود ویتامین D و ویتامین B۱۲ است. همچنین گاهی اوقات خستگی ناشی از کم آبی بدن است.

۵- عادات بد خواب یا اختلالات خواب: واضح‌ترین دلیلی که ممکن است باعث احساس خستگی شود، نداشتن خواب کافی است که گاهی اوقات ناشی از عادات بد خواب است. شب‌ها تا دیروقت بیدار ماندن و تماشای بیش از حد صفحه نمایش از عادت‌هایی است که قطعا می‌توانند بر سطح انرژی افراد تأثیر بگذارند.

افرادی که برنامه کاری دارند که مستلزم بیدار ماندن تمام شب است، ممکن است برای رسیدن به خوابی آرام و عمیق با مشکل مواجه شوند. اما خواب ناکافی همچنین می تواند ناشی از بی خوابی یا کیفیت پایین خواب ناشی از استرس یا اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب باشد. در آپنه انسدادی خواب بافت‌های گلو در طول خواب شل می‌شوند و به‌طور دوره‌ای راه هوایی مسدود ‌شده و باعث وقفه‌های تنفسی می‌شوند که خواب را مختل می‌کند.

کد خبر 890535
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha