دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

وزارت صنایع و معادن اقدامی برای حمایت از صنایع دریایی نکرد.

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران با ارزیابی عملکرد وزارت صنایع و معادن در دولت نهم و به‌ویژه علی‌اکبر محرابیان که مجددا برای تصدی این سمت در دولت دهم معرفی شده، گفت: درصورت ادامه روند کنونی در وزارت صنایع و معادن، مشکلات و تبعات ناشی از نبود متولی مسئول، صنعت دریایی ایران را دچار بحران جدی‌تر خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، حسن‌رضا صفری با تأکید بر ضرورت بیان شفاف و صریح مسائل و مشکلات صنایع دریایی در شرایط کنونی، گفت: شاید این امر بتواند تلنگری به مسئولان مربوطه وارد سازد.

وی با انتقاد از نگاه مجموعه دولت و شخص وزیر صنایع به صنایع دریایی، افزود: نخبگانی به‌صورت حقیقی و حقوقی (در قالب تشکل‌های صنفی و علمی) در صنایع دریایی حضور دارند که درصورت استفاده و ایجاد فرصت حضور، می‌توانند فضای سنگین کسب ‌و کار را رونق بخشند.

صفری با بیان اینکه ظاهرا وزیر صنایع و معادن با اولویت‌بخشی به صنایع دریایی، از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته بود، گفت: اما عملکرد ایشان و وزارت صنایع در مدت دولت نهم نشان می‌دهد که این وزارتخانه نه‌تنها برنامه و استراتژی مشخصی در این صنعت ندارد و اولویتی برای آن قائل نیست بلکه مفهوم استراتژیک بودن این صنعت را هیچ‌گاه درک نکرده است.

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران مهم‌ترین نقد به وزارت صنایع و معادن و دولت نهم را مربوط به اجرایی نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی دانست و تصریح کرد: از آنجایی که تقریبا در اوایل سال87 این قانون بعد از مدت‌ها به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد، به‌نظر می‌رسید که تاکنون باید دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کاملا مستقر شده باشد، جلسه شورای‌عالی صنایع دریایی تشکیل می‌شد، آیین‌نامه‌های اجرایی قانون تدوین و به تصویب می‌رسید، اساسنامه صندوق تصویب و شرکت صنایع دریایی مستقر می‌شد و در نهایت، باید شاهد جاری شدن منابع صندوق برای حل پاره‌ای از معضلات صنایع دریایی و اولویت‌بندی مشکلات می‌‌بودیم. این درحالی است که به جرات می‌توان گفت، هیچ‌یک از موارد فوق به‌صورت مؤثر و یا حتی غیرمؤثر نیز انجام نشده است.

صفری با ارزیابی عملکرد دولت نهم در صنعت کشتی‌سازی،  گفت: شرکت‌های کشتی‌سازی تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یا وزارت صنایع درون خود، ساختاری شبیه سایر کشتی‌سازی‌ها و ظرفیت‌ها و امکانات مشابه و بعضا مدیریتی بیشتری دارند که درصورتی که زیر‌ ساخت‌های فعالیت برای آنان فراهم می‌شد، شاید می‌توانستند موفق‌تر عمل کنند که تحویل برخی شناورهای تولیدی اروندان و ایزوایکو در ماه‌های اخیر، مؤید این مسئله است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل ناکارآمدی ساختار ایدرو و عملکرد نامناسب وزارت صنایع و معادن و اولویت قائل نشدن این وزارتخانه برای صنایع دریایی، انتظار بیشتری از این شرکت‌ها نمی‌رود، گفت: مثلا صنایع دریایی در ایدرو دارای مدیریت جداگانه نیست و در دپارتمان مربوطه، حتی یک متخصص کشتی‌سازی عضویت ندارد.دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اینکه قانونا وزارت صنایع باید متولی امور تمامی صنایع از جمله صنعت کشتی‌سازی و دریایی باشد، گفت: به‌نظر می‌رسد وزارت صنایع و معادن تعریفی از صنایع دریایی ندارد و هیچ‌گونه برنامه و یا استراتژی برای این بخش از صنعت ندارد. 

صفری از عملکرد وزارت صنایع و معادن در تخصیص بودجه‌های حمایت از صنایع دریایی انتقاد کرد و گفت: در قالب طرح 200میلیون دلاری صندوق ذخیره ارزی، منابعی تدارک دیده شده بود تا از طریق وزارت صنایع در صنعت کشتی‌سازی هزینه شود که به‌رغم احتیاج مبرم این صنعت به چنین پشتوانه‌هایی، دقیقا به‌دلیل ناکارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در این بخش، به‌هیچ‌وجه از آن استفاده نشد.عملکرد ضعیف وزارت صنایع و معادن و ایدرو در بخش کشتی‌سازی سبب شد که به‌دلیل تحویل نشدن شناورها در زمان‌بندی مقرر، صنعت کشتیرانی بسیار به صنعت کشتی‌سازی بدبین شود.

کد خبر 89141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز