ماجرای قبول‌شدگان کنکور دانشگاه‌های سراسری و آزاد ۱۴۰۳زیرمجموعه پیراپزشکی(پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی) خیلی عجیب و پیچیده شده است؛ اتفاقی که بعد از اعلام نتایج کنکور ابعاد پیچیده‌تری هم به‌خود گرفت.

دانشجوی پزشکی - دانشجویان پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین، اول بگوییم که موضوع۲ بعد دارد. بخشی از موضوع مربوط به داوطلبانی می‌شود که با رتبه‌های بسیار پایین توانسته‌اند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قبول شوند؛ درحالی‌که سال‌های قبل برای قبولی در این رشته‌ها باید رتبه‌های کشوری و منطقه‌ای برتر را به‌دست می‌آوردند. موضوع دوم هم شهریه بالای دانشجویان این رشته‌ها در دانشگاه آزاد است که بدون اطلاع قبلی و درج در دفترچه آزمون با افزایش ۲۰۰درصدی روبه‌رو شده است. دسته اول جزو خوش‌شانس‌ترین داوطلبان کنکور سراسری در همه دوره‌ها هستند؛ کسانی که با رتبه‌های عجیب و غریب مثل ۷هزار، ۴هزار و حتی ۱۱هزار کشوری توانسته‌اند خانم یا آقای دکتر شوند؛ شانسی که برای نخستین بار در خانه داوطلبان کنکور را زده و حتی قبول‌شدگان هم خودشان باورشان نمی‌شود که با کمترین میزان درس خواندن دکتر ‌شوند. «آزیتا. م» یکی از آنهاست که با رتبه ۴هزار و بدون سهمیه توانسته داروسازی دانشگاه شیراز قبول شود. او می‌گوید: «من بدون یک درصد امید از بین گزینه‌های اولم، داروسازی را زدم. باورم نمی‌شد که قبول شوم.» قبولی در رشته‌های پیراپزشکی البته صدای وزیر بهداشت را هم درآورد و او در مراسم آغاز سال تحصیلی گفت: «طی ۴ سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت در دانشگاه‌ داشتیم و این بدون تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها برای پیشرفت علم است.»

اما اصل ماجرا چیست؟

ظرفیت رشته پزشکی در سال ۱۴۰۳، به ۱۳هزار و ۹۰۰نفر رسیده است. افزایش پذیرش دانشجویان علوم پزشکی از چند سال قبل رقم خورده و در سال ۱۴۰۲نیز ۱۱هزار و ۵۰۰دانشجوی پزشکی جدیدالورود داشتیم. این اتفاق در راستای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رخ داده است که ۴۰درصد دانشجویان نیز تعهد خدمت به وزارت بهداشت دارند.

موضوع دوم، افزایش ۲۰۰درصدی شهریه رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه آزاد است بدون اینکه در دفترچه آزمون این افزایش به داوطلبان اطلاع داده شده باشد. طبق تعرفه مصوب هیأت امنای دانشگاه آزاد، باید شهریه این رشته‌ها ۴۰میلیون تومان باشد، اما این دانشجویان هنگام ثبت‌نام با شهریه ۹۰میلیونی در هر ترم مواجه شده‌اند. آذر قلی‌زاده، مادر یکی از قبول‌شدگان در رشته پزشکی عمومی دانشگاه آزاد به همشهری گفته است:«براساس فرمول جدید ما تا پایان ۷سال دوره پزشکی، باید ۲میلیارد تومان شهریه بپردازیم درحالی‌که از قبل به ما اطلاع داده نشده است.»
دانشگاه آزاد تاکنون به حاشیه‌های این تصمیم پاسخی نداده است.

کد خبر 891501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha