رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور زمان اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان را در سال تحصیلی ۱۴۰۴ _۱۴۰۳ اعلام کرد.

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم افتتاحیه نمادین برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان سال ۱۴۰۴ _۱۴۰۳ با حضور الماسی رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور آغاز شد. این برنامه در مرکز جامع، سنجش، آموزش توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی _ تربیتی منطقه ۵ تهران برگزار شد.

حجت‌الله الماسی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سال گذشته، به دلیل اشکالات در سامانه، سنجش به تأخیر افتاد و حجم مراجعه برای نوبت‌گیری به روزهای پایانی سال افتاد.

وی ادامه داد: سال گذشته سامانه‌ سیرت در نوبت‌گیری و هدایت تکمیل نشده بود که امسال تکمیل شد. از سوی دیگر آموزش‌وپرورش تکلیف دارد کارنامه رشدی، آموزشی و تربیتی را آماده کند که این سامانه اطلاعات را در اختیار سایر بخش‌ها قرار می‌دهد.

مواردی که در طرح پایش سنجیده می‌شود

الماسی افزود: مراکز جامع، سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی _ تربیتی ۲، ۳ روز را به سنجش و ۲، ۳ روز را به مداخلات یادگیری و سایر موارد اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه مراکز جامع، سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی _ تربیتی افزایش پیدا کرده و به ۹۰۰ مورد رسیده است، اضافه کرد: ۳۰۰ پایگاه موقت در شهرهای پرجمعیت مثل تهران و شیراز ایجاد می‌شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در مراکز جامع، سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی _ تربیتی روزی ۵ نفر ارزیابی می‌شوند، افزود: این مراکز تا حد مقدورات به امکانات مداخله، کاردرمانی و گفتاردرمانی مجهز شدند.

وی افزود: بعد از سنجش سلامت، ادامه کار در همین مراکز است و نیاز به مراجعه بیرونی نیست. متخصص گفتاردرمانی، مشاور، مراقب سلامت داریم همچنین در بعضی از مراکز، ارزیابی شایستگی‌های حرکتی با همکاری معاون تربیت‌بدنی و وزارت ورزش انجام‌ می‌شود.

شروع آزمایشی طرح از ۱۵ مهر در ۲ استان

الماسی با تأکید بر اینکه سنجش توأم با مداخله انجام می‌شود، افزود: این طرح به‌صورت پایلوت از ۱۵ مهر شروع کردیم. اول اینکه استاندارد در سنجش است و فاصله تا آغاز سال تحصیلی است و اینکه امکان مداخله برای حل مشکلات دیرآموزان و سایر مشکلات هیجانی و رفتاری وجود دارد.

وی ادامه داد: با اقدام وزارت بهداشت، در مراکز کمبود وجود ندارد. یک اتفاق خوب دیگر، سن سنجش را پایین آوردیم. سال گذشته ۴ ساله و ۵ ساله آمدند که ۲۰۰ هزار نفر سنجش انجام دادیم و امسال قرار است به سنین پایین‌تر بیایید.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: رسماً از سه‌شنبه یکم آبان نوبت‌گیری انجام می‌شود اما اجرای آزمایشی آن از ۱۵ مهر در البرز و تهران با مراجعه موردی انجام شد که ۲۵۰۰ نفر شرکت کردند.

توجه به دانش‌آموزان دیرآموز

مصطفوی معاون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی هم گفت: نوبت‌گیری تخصصی شده است و بچه‌هایی که معلولیت دارند یا بیماری خاص دارند، سنجش آنها با شرایط خاص و مراقبت ویژه در یک روز خاص انجام می‌شود.

وی افزود: کار ارزیابی‌ها با مداخله پیوند می‌خورد. ما بر اساس ارزیابی‌ها، مداخلات بچه‌ها را در کودکستان شروع می‌کنیم. بچه‌ها در این دو سال، دوره‌هایی را می‌بینند. در این مراکز مربیان و مدیران مهدکودک‌ها باید آموزش ببینند که در این راستا با سازمان تعلیم‌وتربیت کودک هماهنگی شده است.

مصطفوی گفت: دیرآموزان گروه فراموش شده آموزش‌وپرورش هستند که در کنار دانش‌آموزان عادی هستند و نیازمند مداخلات والد محور است.

وی اضافه کرد: اگر اولیا به‌موقع نوبت‌گیری کنند در اردیبهشت کارسنجش، تست مجدد، جهش و ارزیابی‌ها تمام می‌شود و تابستان اقدامات مداخله‌ای انجام می‌شود.

کد خبر 892009
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha