منطقه ۱۲ تهران به عنوان قلب پایتخت بیشترین آثار و ابنیه تاریخی را دارد. محله امامزاده یحیی از تاریخی ترین محله های تهران است که با قدم در آن می توانید تاریخی مصوری از تهران قدیم را تماشا کنید.

محله امامزاده یحیی

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد:‌ بازارچه نواب با طاقی تاریخی خود در کنار حمام نواب و گذر باغ پسته بک و کوچه آشتی کنان سرطون و خانه های تاریخی که از گزند روزگار محفوظ مانده اند در این تکه از پایتخت هنوز نفس می کشند.

بازارچه نواب

نشانی: منطقه ۱۲، محله امامزاده‌یحیی(ع)، گذر امامزاده‌ یحیی(ع)

معرفی: بازارچه نواب در محله امامزاده یحیی(ع) به طاقی قدیمی و سرپوشیده آن معروف است، بازارچه‌ای که محل فیلمبرداری لوکیشن‌های تهران قدیم در فیلم و سریال‌هاست.

از باغ پسته‌بک تا قهوه‌خانه قیصر

گذر نواب، مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی آن‌که از آسیب گذر زمان جان سالم به در برده‌اند، یکی از دیدنی‌ترین گذرهای بافت تاریخی تهران است. میدان باغ پسته‌بک فاصله کمی با بازار سرپوشیده نواب دارد و نیمکت‌های کنار حوض کوچک کنار میدان محلی برای رفع خستگی اهالی است. مغازه‌ها در گذر دیده می‌شوند یعنی از امامزاده یحیی(ع) که از خیابان ری شروع و به سه راه امین حضور منتهی می‌شود. مغازه‌هایی که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در آنها یافت می‌شود و البته بافت قدیمی خود را حفظ کرده و تمام مایحتاج اهالی محل را به‌صورت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی تامین می‌کنند. کمی بالاتر از میدان سوپرمارکتی هست که سال‌ها قبل قهوه خانه بوده و بخش‌هایی از فیلم قیصر در آن فیلمبرداری شده است. اکثر کوچه‌های منتهی به بازار کوچه‌های تنگ و باریکی هستند که به کوچه‌های آشتی‌کنان معروفند و خانه‌های نقلی در آنها جا خوش کرده‌اند.

بن‌بست آشتی‌کنان

در اواسط کوچه امامزاده یحیی(ع) و نزدیک به بازار مسقف حمام تاریخی نواب را می‌بینید که قدمتی بیش از ۴۰۰سال دارد و سال‌ها قبل برای بازدید عموم بازسازی شده است. در کنار حمام هم یک بن‌بست آشتی‌کنان قدیمی است که «سرطون» نام دارد؛ کوچه‌ای که به واسطه قرار داشتن سازه طون حمام، این نام را گرفته است. هیچ‌کدام از خانه‌های قدیمی کوچه سرطون نوسازی نشده و در نتیجه هیچ بخشی از کوچه با عقب‌نشینی، عریض نشده است. خانه فرهنگ امامزاده یحیی(ع) که به خانه مهرانگیز معروف و محل فیلمبرداری سریال پدرسالار بوده است. بقعه امامزاده‌یحیی(ع) و محمد، ‌بوستان امامزاده یحیی(ع) -روبه‌روی امامزاده- سقاخانه قدیمی امامزاده یحیی(ع) - کمی پایین‌تر از امامزاده- موزه کاظمی، حسینیه اخوان سادات، عمارت دبیرالملک و خانه قوام الدوله برخی از مراکز دیدنی هستند که در نزدیکی بازار نواب قرار دارند.

گشت و گذار در  باغ پسته "بک" تهران

کد خبر 892366
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha