مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: اداره فضای سبز شهرداری منطقه3 سال پرکاری را پشت‌سر گذاشته است

احداث فضای سبز در حاشیه بزرگراه‌های نیایش، کردستان، شهیدحقانی و آزادراه‌ شهیدهمت تنها بخشی از عملکرد این اداره از ابتدای سال جاری بوده است. انجام 30کیلومتر لوله‌کشی برای تغییر شیوه آبیاری فضاهای سبز از روش سنتی دستی به روش مکانیزه بارانی، بخش دیگری از فعالیت‌های این اداره است که در این گزارش شرح داده‌ایم.

بالابودن سرانه فضای سبز در منطقه 3 شهرداری تهران، مانع از ادامه روند توسعه فضای سبز در این منطقه نشده است. به گفته مهندس ولی‌زاده، رییس اداره فضای سبز شهرداری منطقه3 در حال حاضر سرانه فضای سبز برای هر نفر 22مترمربع است. در حالی که سرانه فضای سبز استاندارد در جهان 15مترمربع برای هر فرد است.

در سال‌جاری شهرداری منطقه3 در اقدامی ‌بی‌سابقه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده از آب قنات‌های موجود در منطقه به شدت فعال شده است. مهندس ولی‌زاده معتقد است انجام این کار علاوه بر این‌که کیفیت آبیاری را به شدت بالا می‌برد، به مدیریت منابع آبی منطقه نیز کمک کرده و از هدر رفتن آب‌های سطحی جلوگیری می‌کند:

 «در حال حاضر چند مخزن ذخیره آب در منطقه3 در دست ساخت است. اولین مخزن با حجم 500مترمکعب، در باغ ونک ساخته می‌شود. در این مخزن آب قنات ولایت و هم‌چنین قنات و چاه ‌باغ‌ونک را ذخیره می‌کنیم.  این مخازن توسط همکاران اداره عمران و با هزینه تقریبی 130میلیون تومان برای هر مخزن 500مترمکعبی ساخته می‌شود.

 یکی دیگر از مخازن در حال ساخت، مخزنی است که در نزدیکی قنات خیابان گل‌نبی برای آبرسانی فضای سبز حاشیه بزرگراه‌های شهیدحقانی و شهیدهمت، با هزینه‌ای بالغ بر 60میلیون تومان ساخته شده است».

 به گفته رییس اداره فضای سبز شهرداری منطقه3 قنات‌های شمال خیابان میرداماد نیز در حال سامان‌دهی است، به طوری که فضای سبز حاشیه بزرگراه‌های رسالت و شهیدمدرس توسط این قنات‌ها تامین می‌شود: «قرار بود این آب‌ها به رودخانه هدایت شوند. اما ما آن‌ها را تغییر مسیر دادیم و با لوله‌کشی‌های انجام شده به سمت پل سیدخندان و ورودی بزرگراه رسالت هدایت کردیم.

هم‌چنین سیستم آبرسانی به پارک‌های ناحیه2 را به طور کامل مکانیزه کرده‌ایم که تا 2هفته آینده با هزینه‌ای بالغ بر 50میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد». به این ترتیب تانکرهای آبرسان، از سیستم آبیاری حذف می‌شود و در مصرف آب و نیروی کار نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

ضلع جنوبی بزرگراه نیایش

حاشیه ضلع جنوبی بزرگراه نیایش، حدفاصل بزرگراه شهیدچمران تا سئول، به مساحت1600مترمربع  توسط اداره فضای سبز شهرداری منطقه3 به فضای سبز تبدیل شده است. به گفته مهندس ولی‌زاده رییس ‌این اداره در حال حاضر فضای سبز رمپ ورودی بزرگراه شهیدچمران به نیایش نیز در همین محدوده در دست احداث است:

 «مساحت ‌این قسمت حدود 4200مترمربع است که 150متر آن گل‌کاری و مابقی چمن‌کاری و درخت‌کاری خواهد شد. انواع تویا، یاس هلندی، شمشاد طلایی، ناندینا و ... با هزینه تقریبی 40میلیون تومان تا یک‌ماه دیگر در ‌این محدوده کاشته می‌شود».‌ این در حالی است که حاشیه ضلع شمالی بزرگراه نیایش در محل ورود به بزرگراه کردستان نیز به مساحت 10هزار مترمربع چمن‌کاری شده است.

 کاشت باکس‌های عمودی انواع گل‌ها و درختان مثل بیدمجنون، سدروس، تویا، بربریس، مغربی، جعفری، کوکب و... با هزینه‌ای بالغ بر 90میلیون تومان جلوه خاصی به ‌این رمپ داده است.

ضلع شمالی بزرگراه نیایش

بزرگ‌ترین پروژه‌ای که اداره فضای سبز شهرداری منطقه3 در دست احداث دارد، یک زمین 10هزار مترمربعی در ضلع شمالی بزرگراه نیایش، نرسیده به پل ولایت است.‌ پیش‌بینی می‌شود این پروژه حدود 100میلیون تومان هزینه داشته باشد و تا آبان‌ماه به بهره‌برداری برسد. اداره فضای سبز منطقه3 در بخش دیگری از ضلع شمالی بزرگراه نیایش نرسیده به قرارگاه سپاه، فضای سبز دیگری ‌ایجاد کرده است:

 «مساحت‌ این زمین حدود 1000مترمربع است و به دلیل مسایل امنیتی از انواع درختچه‌های کوتاه‌قد در آن استفاده کرده‌ایم. البته امکان چمن‌کاری نیز در محدوده وجود داشت، اما به دلیل نیاز بالای چمن به آب، ترجیح دادیم از انواع درختچه‌ها مانند درختچه توری و ابریشم استفاده کنیم».

 به گفته مهندس ولی‌زاده هزینه کاشت ‌این درختچه‌ها در حدود 12میلیون تومان برآورد شده است: «هم‌چنین قطعه زمین کوچکی روبه‌روی ورزشگاه انقلاب به مساحت 250مترمربع، با هزینه‌ای بالغ بر 8میلیون تومان توسط انواع درختچه‌ها به فضای سبز تبدیل شده است».

بزرگراه شهیدحقانی

یکی دیگر از فعالیت‌های اداره فضای سبز منطقه3 شهردای تهران کاشت 2000مترمربع چمن و 200مترمربع انواع گل‌های رز، درخت بیدمجنون، سدروس، تویا و... در ضلع شرقی بزرگراه شهیدحقانی، حدفاصل کوشا تا پگاه(روبه‌روی اسنادملی) است.

 به گفته مهندس ولی‌زاده در ‌این محدوده با احداث حدود 1000متر پیاده‌رو یک باغ‌راه ‌ایجاد شده است: «نصب نیمکت، سطل زباله و آرک در ‌این باغ‌راه، فضای مرده حاشیه ‌این بزرگراه را زنده کرده است. به ‌این ترتیب یک رینگ برای پیاده‌روی در حاشیه بزرگراه شهیدحقانی و شهیدمدرس به‌وجود آمده و شهروندان می‌توانند از حاشیه سبز‌ این بزرگراه‌ها برای پیاده‌روی استفاده کنند.

 البته قسمت شرقی ‌این زمین نیز در برنامه توسعه قرار داشت که به دلیل وجود معارض، هنوز سبز نشده است. ما در حال مذاکره با ستاد فرمان حضرت‌امام(ره) هستیم و به محض ‌این‌که با ‌این ستاد در مورد فروش ‌این زمین 2000مترمربعی به توافق برسیم، آن را خریداری کرده و به فضای سبز منطقه اضافه می‌کنیم».

خوشبختانه سر بزرگراه کردستان هم در‌ این میان بدون کلاه نمانده است! به گفته رییس اداره فضای سبز منطقه3 شهرداری تهران در حاشیه شمال به جنوب بزرگراه کردستان یک فضای خالی وجود داشت که در حال سبز شدن است: «1000مترمربع از ‌این زمین را چمن‌کاری کرده و 100مترمربع دیگر را توسط انواع گل‌ها تزیین کرده‌ایم.

 هم‌چنین از انواع درخت و درختچه در فضاهای با شیب تند استفاده کرده‌ایم. مساحت درخت‌کاری شده حدود 2500مترمربع است». هزینه انجام ‌این پروژه که هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده، حدود 15میلیون تومان برآورد می‌شود.

 هم‌چنین یک لچکی در محل تقاطع بزرگراه‌های شهیدحقانی و رسالت به مساحت 1500مترمربع وجود دارد که با هزینه‌ای بالغ بر 10میلیون تومان به‌زودی به فضای سبز تبدیل می‌شود و درنهایت ضلع شمالی بزرگراه شهیدهمت در حاشیه ژئوفیزیک، توسط اداره فضای سبز منطقه3 زیر کاشت است.‌ این زمین به مساحت 10هزار متر‌مربع شیب تندی دارد که با انواع درختچه‌ها پوشانده می‌شود.

همشهری مسافر

کد خبر 89396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز