مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

قوطی آهن و پروفیل هر دو از مقاطع بسیار پرکاربرد به‌خصوص در صنعت ساختمان هستند که تفاوت‌های قابل توجهی دارند. بااین‌حال از آنجا که در صنایع فولادی گاهی از دو واژه قوطی و پروفیل به‌جای هم استفاده می‌شود، شاید تفاوت‌های دقیق آن برای خیلی از افراد مشخص نباشد.

مقایسه قوطی آهن و پروفیل فولادی

قوطی آهن و پروفیل هر دو از مقاطع بسیار پرکاربرد به‌خصوص در صنعت ساختمان هستند که تفاوت‌های قابل توجهی دارند. بااین‌حال از آنجا که در صنایع فولادی گاهی از دو واژه قوطی و پروفیل به‌جای هم استفاده می‌شود، شاید تفاوت‌های دقیق آن برای خیلی از افراد مشخص نباشد.

بااین‌حال، برای کسانی که قصد خرید و استفاده از این دو مقطع پرکاربرد را دارند، دانستن این تفاوت‌ها اهمیت بسیاری دارد. اگر تفاوت‌های قوطی آهن و پروفیل فولادی برای شما هم به‌صورت دقیق مشخص نیست، این مقاله به شما خواهد کرد تا با این دو مقطع پرکاربرد، ویژگی‌ها، مزایا، معایب و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید.

تفاوت قوطی و پروفیل در چیست؟

قوطی آهن (square pipe) همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به نوعی پروفیل بسته، توخالی و طویل گفته می‌شود که سطح مقطع مربع یا مربع مستطیل دارد. این محصول در شاخه‌های 6 و 12 متری و ضخامت‌ها و ابعاد متنوع تولید می‌شود و بسیار پرکاربرد است. در مقابل، پروفیل آهن یا steel profile به همه مقاطع فولادی طویلی گفته می‌شود که دارای سطح مقطع ثابتی هستند.

مقایسه قوطی آهن و پروفیل فولادی

خود پروفیل هم به دو نوع بسته یا باز تقسیم می‌شود. درواقع قوطی آهن را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های باز پروفیل در نظر گرفت. همچنین پروفیل را در دسته‌بندی‌های دیگری مانند پروفیل سبک و سنگین یا پروفیل ساختمانی و صنعتی نیز قرار می‌دهند. از مهمترین تفاوت‌های قوطی و پروفیل می‌توان به شکل مقطع آن‌ها اشاره کرد که قوطی تنها به مقاطعی گفته می‌شود که طول و سطح مقطع ثابتی داشته و به شکل مربع یا مستطیل و بسته باشد. اما پروفیل علاوه بر داشتن ویژگی‌های قوطی می‌تواند شامل مقاطع باز و با شکل‌های U، H، I و ... باشد.

کاربردهای قوطی آهن و پروفیل فولادی در صنعت

قوطی آهن و پروفیل فولادی هردو از مقاطع بسیار پرکاربرد هستند که صنایع مختلف را بدون حضور آن‌ها نمی‌توان تصور کرد. همان‌طور که گفتیم قوطی زیرمجموعه‌ای از پروفیل بوده و انتخاب آن به پروژه‌ای که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد. از این رو قیمت پروفیل و قیمت قوطی را نمی‌توان جدا از هم دانست و این قیمت‌ها توابعی از یکدیگر می‌باشند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای قوطی و پروفیل عبارتند از:

مقایسه قوطی آهن و پروفیل فولادی

کاربرد پروفیل فولادی در سازه‌های صنعتی

پروفیل فولادی به‌واسطه استحکام بسیارخوب و ظرفیت باربری مناسبی که دارد، به‌صورت گسترده در سازه‌های صنعتی به‌کار می‌رود. درواقع پروفیل فولادی انتخاب بسیار مناسبی برای پروژه‌های صنعتی بزرگی است که به مصالح مستحکم، بادوام و مقرون‌به‌صرفه نیاز دارند. برخی از کاربردهای مهم پروفیل فولادی عبارتند از:

  • از پروفیل آهن در ساخت سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. به‌طور کلی اسکلت فولادی ساختمان با استفاده از ناودانی، نبشی، قوطی و تیرآهن ساخته می‌شود.
  • از این محصول همچنین برای ساخت اسکلت فلزی استفاده می‌شود. اسکلت فلزی علاوه‌بر تحمل وزن طبقات و بارهایی که به آن وارد می‌شود، به فضای داخلی قابل انعطاف با قابلیت تغییر کاربری نیاز دارد و برای این اهداف، پروفیل فولادی یک گزینه بسیار خوب است.

کاربرد قوطی آهن در پروژه‌های ساختمانی

  • از قوطی‌ها برای ساخت ستون‌ها، تیرها و خرپاها در سوله‌های صنعتی و ورزشی با متراژ بالا استفاده می‌شود. درواقع دهانه‌های بلند و فضای باز و وسیع سوله‌ها، به استحکام و پایداری بالایی نیاز دارند تا وزن سقف، تجهیزات و بارهای اضافی برف و باد را تحمل کنند.
  • اگرچه از قوطی برای ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده نمی‌شود؛ اما این مقاطع انتخاب مناسبی برای ساختمان‌های ویلایی یک یا دو طبقه هستند.
  • از قوطی پرشده با بتن در ساختمان‌ها و پل‌ها به‌صورت گسترده استفاده می‌شود. این ستون‌ها سختی، شکل‌پذیری و مقاومت فشاری مطلوبی دارند.
  • از قوطی در پروژه‌های ساختمانی برای ساخت در و پنجره، نرده و... استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از قوطی آهن و پروفیل فولادی

استفاده از قوطی آهن و پروفیل فولادی در پروژه‌های مختلف مزایا و معایب متفاوتی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. مهم‌ترین مزایا و معایب این مقاطع از لحاظ استحکام، وزن و ضخامت، قیمت و ویژگی‌های فنی است که عبارتند از:

مقایسه استحکام قوطی آهن و پروفیل فولادی

به‌طورکلی استحکام قوطی به‌دلیل بسته بودن بیشتر در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال از روش‌هایی مانند پرکردن قوطی با بتن برای افزایش استحکام نیز استفاده می‌شود. هر چند قوطی برای استفاده در ساختمان‌های بلند و پروژه‌های بزرگ، استحکام کافی را ندارد.

تفاوت قوطی آهن و پروفیل از نظر وزن و ضخامت

به‌طور کلی، می‌توان گفت که قوطی آهن به‌دلیل فرم توخالی خود، وزن سبکی دارد؛ اما به‌صورت دقیق‌تر وزن قوطی با ضخامت آن در ارتباط است. قوطی با ضخامت پایین، وزن بسیار کمی دارد؛ اما قوطی‌های سنگین و صنعتی به‌دلیل ضخامت بیشتر، وزن بالایی دارند.

در نتیجه، تفاوت وزن قوطی آهن و پروفیل کاملا به ابعاد و ضخامت هر یک بستگی دارد. از لحاظ ابعاد و اندازه در پروفیل هم به‌دلیل تنوع در مدل، شکل ظاهری و کاربرد، با ابعاد و اندازه‌های متفاوتی مواجه هستیم؛ در صورتی که ابعاد و اندازه‌ها در قوطی اعداد ثابت و مشخصی هستند. قوطی آهنی با ضخامت ۰.۵ تا ۱.۵ میلی‌متر در دسته پروفیل سبک و قوطی با ضخامت 2 میلی‌متر به بالا قوطی سنگین محسوب می‌شود.

مقایسه قوطی آهن و پروفیل فولادی

مقایسه قیمت قوطی آهن و پروفیل فولادی

قیمت قوطی آهن و پروفیل فولادی به عوامل مختلفی مانند مشخصات فنی، ضخامت، وزن، ابعاد، کیفیت، هزینه‌های تولید، قیمت مواد اولیه، عرضه و تقاضا، نرخ ارز و.. بستگی دارد. در ادامه، روش محاسبه قیمت این مقاطع را بررسی می‌کنیم تا معیار درستی برای مقایسه قیمت داشته باشید.

نحوه محاسبه قیمت پروفیل و قوطی آهن

برای محاسبه قیمت پروفیل به وزن آن نیاز خواهید داشت. فرمول زیر به شما کمک می‌کند تا وزن پروفیل را محاسبه کنید:

(طول W + عرض H) * 2 * ضخامت T * طول شاخه L * چگالی فلز = وزن پروفیل

در این فرمول W واحد محاسبه طول برحسب متر، H واحد محاسبه عرض برحسب متر و T ضخامت مقطع برحسب میلی‌متر است. L طول شاخه پروفیل مورد نظر برحسب متر خواهد بود. همچنین چگالی فلز برای مقاطع آهنی 7.86 در نظر گرفته شده و بر اساس نوع فلز متغیر است.

در زمان محاسبه قیمت و وزن پروفیل حتما به واحدهای محاسبه درج‌شده در فرمول توجه کنید. در این فرمول برای ضخامت از واحد میلی‌متر و برای طول شاخه از متر استفاده می‌شود و در فرمول هم به همین شکل است؛ در صورتی که برای طول و عرض مقطع پروفیل لازم است اندازه ها را از میلی‌متر به متر تبدیل کنید.

برای محاسبه قیمت قوطی هم به همین پارامترها نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که اگر به محاسبه سریع قیمت پروفیل یا قوطی آهن نیاز دارید، می‌توانید از خدمات محاسبه قیمت در سایت های صنعتی از جمله صباپروفیل استفاده کنید. با این‌کار در کوتاه‌ترین زمان به قیمت مورد نظرتان دسترسی خواهید داشت.

نکات مهم در خرید قوطی آهن و پروفیل فولادی

اگر قصد خرید قوطی آهن و پروفیل فولاد را دارید باید به کیفیت، کاربرد و نیازهای پروژه، وزن، ابعاد و قیمت محصولی که می‌خرید، دقت داشته باشید. مهم‌ترین قسمت خرید، انتخاب یک فروشنده یا تولیدکننده معتبر است که مقاطع باکیفیت و درجه‌یک را با قیمت مناسب و در کوتاه‌ترین زمان به‌دست شما برساند.

جمع‌بندی

در این مطلب به مقایسه قوطی آهن و پروفیل فولادی پرداختیم و گفتیم که هر دو از مقاطع پرکاربردی هستند که در صنایع مختلف به‌کار می‌روند. نکته مهم در انتخاب یکی از این دو مقطع، آشنایی کامل با قابلیت‌های هر دو و سپس درنظرگرفتن الزامات پروژه می‌باشد.

کد خبر 894988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha