شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

بهناز جلالی‌پور: فاز اول طرح توسعه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، سال آینده به پایان خواهد رسید. اجرای این طرح 220 میلیون یورویی که قرار بوده با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی‌ انجام شود، اکنون از محل بودجه شرکت فرودگاه‌های کشور در حال اجرا ست.

محسن اسماعیلی، مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اجرای مرحله اول طرح جامع توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، گفت: در این مرحله ترمینال موجود که اوایل انقلاب به وسعت 10 هزار متر مربع احداث شده بود، با 600 درصد توسعه، به 60 هزار متر مربع افزایش خواهد یافت.

به گفته اسماعیلی، از این میزان مساحت، 10 هزار متر مربع برای پروازهای زیارتی، 30 هزار متر مربع برای پروازهای داخلی و 20 هزار متر مربع برای پروازهای خارجی اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان اعلام می‌کند: در صورت تامین اعتبارات درخواستی به میزان 30 میلیارد تومان، تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده این بخش از طرح به بهره‌برداری خواهد رسید. این در حالی است که تاکنون 17 میلیارد تومان از این مبلغ تامین شده است.

هنگام تصویب این طرح که اجرای آن در دو فاز دیده شده است، بنا بر اجرای آن توسط تیم‌های داخلی و خارجی بود و مجموعه اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته شد نیز 220 میلیون یورو بود که بخشی از آن باید از محل اعتبارات داخلی و بخش دیگر نیز از طریق فاینانس تامین می‌شد.

احداث پارکینگ هواپیمایی با قابلیت افزایش 4 موقعیت پارک و تاکسی وی Taxiway، ساخت ایستگاه دوم ایمنی زمینی، آتش‌نشانی و 2 آشیانه تعمیر هواپیمای شرکت‌های آسمان و تابان و ساخت انبار بار در بخش صادرات و واردات به مساحت 3 هزار متر مربع از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای در مرحله اول است که اسماعیلی امیدوار است تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن به پایان برسد. آخرین زمانی که وی برای اتمام این بخش‌ها اعلام می‌کند، اوایل سال آینده است.

عملیات اجرایی ساخت پارکینگ هواپیمایی به مساحت هزار متر مربع نیز آغاز شده و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. پس از تصویب این طرح توسعه ای، شرکت فرودگاه‌های کشور با استفاده از منابع خود عملیات اجرایی را آغاز کرد.به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان، شرکت‌ها و فرودگاه‌های خارجی در هر مقطعی از زمان اجرای طرح امکان همکاری و مشارکت خواهند داشت.

به گفته اسماعیلی، شرکت فرودگاه‌های کشور اکنون سهم خود را در این سرمایه گذاری پرداخت خواهد کرد و با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌هایشان، این مبلغ از آن کسر خواهد شد.مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان، در خصوص مرحله  دوم طرح جامع توسعه فرودگاه هاشمی‌نژاد، می‌گوید: احداث بخش سوم توسعه پارک هواپیما به مساحت 80 هزار متر مربع، توسعه ترمینال‌های داخلی و خارجی، احداث تکنیکال بلوک و تجهیزات عوامل پروازی و نوسازی تجهیزات ناوبری برنامه فاز دوم طرح توسعه است.

وی، همچنین از اتمام عملیات اجرایی سیستم روشنایی فرودگاه سبزوار تا پایان سال جاری خبر می‌دهد که با بودجه‌ای معادل 25 میلیارد ریال اعتبارات ارزی و ریالی انجام شده است.

همشهری استانها

کد خبر 89577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز